• Anonym (Angnie)

Alkohol per år

Hej jag undrar hur mycket sprit/alkohol ni konsumerar under ett år eller vad som anses normalt? På nätet hittar jag bara information om konsumtion per tillfälle eller vecka

Har en nära som dricker många flaskor stark sprit per halvår och jag undrar hur hälsosamt det är. Jag har aldrig sett personen dricka men har tittat bland personens grejer och det ligger 3-6 tomma flaskor som bara för några månader sedan var fulla. Personen dricker definitivt i sin ensamhet och aldrig stora mängder eftersom att denne aldrig är berusad och jobbar mycket. Jag har fått intrycket att personen dricker regelbundet eftersom att den aldrig varit märkvärdigt berusad, aldrig missat jobbet och för att flaskorna töms.

Jag köpte en stor flaska vodka i födelsedagspresent till personen och nu tre månader senare är den 80-90% tom tillsammans med ett par andra flaskor. Jag oroar mig och känner skuld 

Det här har pågått i mer än 10år

• Svar på tråden Alkohol per år
  • Anonym (Silver Bell)
    klyban skrev 2015-12-22 18:58:50 följande:

Kan vara.
    Och en del ser att rödvin tex har hälsofördelar.
    Personen du pratar om dricker för lite, för att oroa sig.
    Varför du oroar dig över såpass små mängder, vart får du detta ifrån.
    Nu när du säger du inte använder dig själv som måttstock.

Nåja, nackdelarna för kroppen väger betydligt tyngre än vad fördelarna man får från alkohol.
    Dom positiva effekterna man får får man lika gärna genom att äta vindruvor och då utan att ta med det gift som finns i alkoholen. 

Och blir man förnärmad när man säger emot, då är du också i lika hög utsträckning förnärmad, För jag ger mig fan på att du kommer säga emot mig här och gå i försvar. 
  • Anonym (Silver Bell)
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-27 06:26:54 följande:
    Förnärmad & förnärmad. Jag har väl rätt till att oroa mig om någon jag bryr mig om. Varför ska folk sitta och irritera sig över att jag oroa mig när jag gör det av omtanke och kärlek? Jag försvarar bara min rätt till att känna såsom jag vill utifrån min kunskap
    Du,.det går inte att diskutera  med någon som inte läser det man skiver och som istället väljer att hitta på vad man tycker och menar. 
    Det blir fullkomligt meningslöst,
    Vi är många som försökt  men man lessnar när man möts av sån bristande respekt och arrogans.
  • klyban
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-27 15:10:00 följande:
    Nåja, nackdelarna för kroppen väger betydligt tyngre än vad fördelarna man får från alkohol.
    Dom positiva effekterna man får får man lika gärna genom att äta vindruvor och då utan att ta med det gift som finns i alkoholen. 

Och blir man förnärmad när man säger emot, då är du också i lika hög utsträckning förnärmad, För jag ger mig fan på att du kommer säga emot mig här och gå i försvar. 

Nackdelarna i en så låg konsumtion, är så låga att ens prata om dom äter sig rätt meningslöst.
    Och en sidodiskussion.

Förnärmadet som jag pratade om, var när flera påtala exakt samma sak.
    Och TS ville absolut inte ta sig till detta.
    Upplever som TS förstår att det är rätt blygsamma mängder som det handlar om.
    Och ge oss en semantikövning i vad förnärmande betyder, får helt stå för dig.

Och givetvis kommer jag bemöta dina anklagelser och påstående, hur tror du en diskussion funkar egentligen?
    Och att jag påtalar dina felaktigheter, kommer givetvis som ett brev på posten också.
    Som i sin tur inte ens liknar det som har diskuterats i tråden.

• klyban
    Anonym (Silver Bell) skrev 2015-12-27 15:20:51 följande:
    Du,.det går inte att diskutera  med någon som inte läser det man skiver och som istället väljer att hitta på vad man tycker och menar. 
    Det blir fullkomligt meningslöst,
    Vi är många som försökt  men man lessnar när man möts av sån bristande respekt och arrogans.

Har ingen bristande respekt, har en väl utvecklad empati.
    Ser problem på ett klart och objektivt sätt, och gärna med bra råd om det krävs.
    Och arrogant har jag aldrig någonsin varit, är en trevlig och hjälpsam person.

Som till TS tex, där jag ger en rådet att det inte är en mängd att oroa sig över.
    Men för detta betyder inte, att man inte ska ha koll på situationen.
    Då det kan ändra i framtiden.

Oftast har jag rätt, det är inte för jag kan allt.
    Utan för jag väljer att diskutera saker som jag vet jag har på fötterna, och sällan förlorar en argumentation kring detta.
    Som tex om varje droppe alkohol är ett gift, där jag presentera Ulf en professor i bioorganisk kemi.
    Och att det per definition inte är ett gift enligt dom som VET vad som är vad.
    Dock har allt en grad av toxicitet, dock är det inte samma sak.
    Även om det finns semantiska likheter mellan orden som ord.

• Anonym (Angnie)
    klyban skrev 2015-12-27 12:39:18 följande:

Varför jag säger förnärmad, är för du går i en tydlig försvarsställning omgående.
    Sen när flera säger samma sak, så vägrar du ta dig till detta.
    Att man bryr sig är bra, och jag har aldrig menat på det är nått dåligt.

Sen kan du även fortsätta ha ett vakande öga och vara uppmärksam.
    Då de med psyke som spökar, har en bra högre tendens till röra sig mot en överkonsumtion av alkohol.

Ja, för jag tyckte du verkade tycka att det är konstigt att jag oroade/oroar mig och jag markerade att det inte alls är konstigt. Ja, jag försvarade min rätt till att känna oro.

Om du tittar på alla svar, märker du att alla inte tycker mängderna är normala/små
  • Anonym (sluta leta fel!)
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-11 03:09:43 följande:
    Vi bor ihop och personen har inte bjudit någon eftersom att vi aldrig har gäster. Tror inte man tar med sig en flaska och sedan tar med den hem igen och när skulle de i sådana fall ha inträffat när vi bor ihop och vet var den andre håller hus när den inte här hemma. Jag är säker på att personen druckit allt själv och jag blir lite trött på att folk i den här ifrågasätter det. Den ena säger att det inte är något fel att dricka allt själv och den andra frågor hur jag vet om bara en person druckit upp allt i flaskorna.

Jag vet och jag skulle inte påstå det om jag inte visste.
    K med lilla E skrev 2015-12-10 10:15:52 följande:

Och om personen i fråga verkar må bra, och sköter sitt jobb, barn och relationer och hygien och är normalt fungerande så tycker jag att man kan få dricka rätt mycket innan någon annan lägger sig i.

Har väl inte sagt att jag ska förbjuda någon? Har du missat trådens fråga? Frågar något i stil med var gränsen för alkoholism går eller om mängden är normal.
    och personen mår inte psykiskt bra och har inte gjort under åtminstone 20 år. Mer tänker jag inte nämna eftersom att det är irrelevant för principfrågan

Du kan inte påstå att det är hälsosamt att dricka t.ex. en liter vodka i veckan "bara man presenterar som man ska och visar att man mår bra" det kanske är dåligt för levern eller kanske sömnen och hur vet du att personen ifråga inte kompenserar med sömnmedel? 

Sitter inte i nån position då jag kan förbjuda en vuxen människa från att hälla i sig gift och skulle inte förbjuda även om jag fick, för det är inte min ensak men jag har rätt till att oroa mig om mina nära och kära och jag tycker det ringer i massa varningssignaler när folk som man delar samhälle med tycker att det är fel på mig som oroar mig för att en människa jag skulle offra mitt liv för häller i sig så mycket rent gift.

Tämligen riskfri veckokonsumtion:

Kvinnor: Upp till 7 burkar folköl eller 1,5 flaska vin eller 30 cl starksprit.

Män: Upp till 10 burkar folköl eller 2 flaskor vin eller 40 cl starksprit.

Riskzon:

Kvinnor: > 9 glas/vecka (1 glas = 33 cl starköl alt 1 glas vin alt 4 cl sprit).

Män: > 14 glas/vecka (1 glas = 33 cl starköl alt 1 glas vin alt 4 cl sprit).

En kvinna kan mao dricka 1,2 liter starksprit per 4 veckor i den riskfria zonen, men 6 flaskor vin under samma period så din närstående hamnar definitivt i den zonen.

• Anonym (Angnie)
    Anonym (sluta leta fel!) skrev 2015-12-28 06:52:59 följande:

Tämligen riskfri veckokonsumtion:

Kvinnor: Upp till 7 burkar folköl eller 1,5 flaska vin eller 30 cl starksprit.

Män: Upp till 10 burkar folköl eller 2 flaskor vin eller 40 cl starksprit.

Riskzon:

Kvinnor: > 9 glas/vecka (1 glas = 33 cl starköl alt 1 glas vin alt 4 cl sprit).

Män: > 14 glas/vecka (1 glas = 33 cl starköl alt 1 glas vin alt 4 cl sprit).

En kvinna kan mao dricka 1,2 liter starksprit per 4 veckor i den riskfria zonen, men 6 flaskor vin under samma period så din närstående hamnar definitivt i den zonen.

läs nedan
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-27 06:22:39 följande:

Hoppas nu att du inte försöker tvinga mig att erkänna att jag använt mig själv som måttstock (när jag inte gjort det) eller tvinga mig till att tycka att alkohol inte är gift när jag vet att det är gift.

Jag har redan förklarat hur jag ser på det. Ja, det finns goda avsikter och anledningar bakom drickandet men eftersom att alkohol inte är bra för kroppen/hjärnan (hela kroppen..) så är det aldrig bara positivt. Det kan vara samma med vitt socker, har aldrig menat att det bara gäller alkohol.

Jag har aldrig heller påstått att alla dricker för att fly från något. Du säger emot saker som jag inte ens sagt och försöker "läxa upp mig"... Känns inte bekvämt.

Jag har ingenting emot alkoholen och konsumerar den själv. Jag har läst att en del inte tycker att personen dricker för mycket och att jag inte behöver oroa mig men, som jag skrev förut, bara för att kroppen klarar av en viss mängd är det inte bara positivt att fortsätta konsumera den mängden i hur många år som helst.

Minns att jag tog exemplet med rökning... Ett paket om dagen kanske är normalt och inte direkt dödligt men det skadar kroppen successivt, precis som bland annat alkohol. De skadar bara på olika sätt.

Det viktigaste av allt: sluta prata om mängder. Jag har redan skrivit till dig att jag inte pratar om mängder. Ja, allt är farligt om man trycker i sig det. Heroin kanske inte är farligt att lukta på avstånd men livsfarligt att spruta in i armen men och??? det är fortfarande farligt i sig. Det är inte något nyttigt, det är inte rent och hälsosamt för kroppen. Vatten är det. När jag säger att vatten är ogiftigt och alkohol giftigt så kan du väl f.. inte sitta och skriva att vatten är giftigt/farligt om man häller i sin jättemycket under kort tid. Varför upprepar du dig så att jag måste upprepa mig? Har ju redan skrivit det här 

Jag skrev att alkoholen är en del av kulturen för att förtydliga varför du har rätt till att dra till systemet och köpa 10 flaskor vin. Mycket hade varit lagligt om det var en del av kulturen men det är inte bra för det. Därför skrev jag det. Hoppas du förstår nu, eftersom du tidigare inte förstått

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-28 02:42:07 följande:
    Ja, för jag tyckte du verkade tycka att det är konstigt att jag oroade/oroar mig och jag markerade att det inte alls är konstigt. Ja, jag försvarade min rätt till att känna oro.

Om du tittar på alla svar, märker du att alla inte tycker mängderna är normala/små

Jag upplever som du insett att det inte är så mycket alkohol.
    Då mina svar var inte unika.
    Sen om man är absolutist, så kan jag förstå att man kraxar att det är mycket ändå(fast det inte är detta).

Om man tänker i förlängningen och du trampat in där och ifrågasatt alkoholkonsumtionen, och den konsumtion vi vet om.
    Så finns det risk att ett sådant samtal kan bli kontraproduktivt.
    Där du kan väcka ont blod mellan er, och att personen ifråga blir mer skit i det du, jag dricker hur mycket jag vill.
    Och sen dricker mer, för visa ingen jävel ska komma och säga till mig!!!.
    För det är inte alls ovanligt att människor beter sig så, och ska vara tvärtom.

Och vem vet, det kanske redan är värre än vad vi vet.
    Då en del gömmer sin alkohol och smyger med den.
    Men nu var ju du i skåpen, så bör ha sett nått då.

• Anonym (sluta leta fel!)
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-28 07:10:25 följande:
    läs nedan
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-27 06:22:39 följande:

Hoppas nu att du inte försöker tvinga mig att erkänna att jag använt mig själv som måttstock (när jag inte gjort det) eller tvinga mig till att tycka att alkohol inte är gift när jag vet att det är gift.

Jag har redan förklarat hur jag ser på det. Ja, det finns goda avsikter och anledningar bakom drickandet men eftersom att alkohol inte är bra för kroppen/hjärnan (hela kroppen..) så är det aldrig bara positivt. Det kan vara samma med vitt socker, har aldrig menat att det bara gäller alkohol.

Jag har aldrig heller påstått att alla dricker för att fly från något. Du säger emot saker som jag inte ens sagt och försöker "läxa upp mig"... Känns inte bekvämt.

Jag har ingenting emot alkoholen och konsumerar den själv. Jag har läst att en del inte tycker att personen dricker för mycket och att jag inte behöver oroa mig men, som jag skrev förut, bara för att kroppen klarar av en viss mängd är det inte bara positivt att fortsätta konsumera den mängden i hur många år som helst.

Minns att jag tog exemplet med rökning... Ett paket om dagen kanske är normalt och inte direkt dödligt men det skadar kroppen successivt, precis som bland annat alkohol. De skadar bara på olika sätt.

Det viktigaste av allt: sluta prata om mängder. Jag har redan skrivit till dig att jag inte pratar om mängder. Ja, allt är farligt om man trycker i sig det. Heroin kanske inte är farligt att lukta på avstånd men livsfarligt att spruta in i armen men och??? det är fortfarande farligt i sig. Det är inte något nyttigt, det är inte rent och hälsosamt för kroppen. Vatten är det. När jag säger att vatten är ogiftigt och alkohol giftigt så kan du väl f.. inte sitta och skriva att vatten är giftigt/farligt om man häller i sin jättemycket under kort tid. Varför upprepar du dig så att jag måste upprepa mig? Har ju redan skrivit det här 

Jag skrev att alkoholen är en del av kulturen för att förtydliga varför du har rätt till att dra till systemet och köpa 10 flaskor vin. Mycket hade varit lagligt om det var en del av kulturen men det är inte bra för det. Därför skrev jag det. Hoppas du förstår nu, eftersom du tidigare inte förstått

Du letar ju fel och söker enbart bekräftelse på att du har den enda rätta inställningen. Vi är flera som har en annan åsikt än dig.
  • Anonym (Fullmåne)

Verkar personen må dåligt eller varför oroar du dig för alkoholkonsumtionen?

Svar på tråden Alkohol per år