Anonym (sluta leta fel!) skrev 2015-12-28 06:52:59 följande:
Tämligen riskfri veckokonsumtion:
Kvinnor: Upp till 7 burkar folköl eller 1,5 flaska vin eller 30 cl starksprit.
Män: Upp till 10 burkar folköl eller 2 flaskor vin eller 40 cl starksprit.
Riskzon:
Kvinnor: > 9 glas/vecka (1 glas = 33 cl starköl alt 1 glas vin alt 4 cl sprit).
Män: > 14 glas/vecka (1 glas = 33 cl starköl alt 1 glas vin alt 4 cl sprit).
En kvinna kan mao dricka 1,2 liter starksprit per 4 veckor i den riskfria zonen, men 6 flaskor vin under samma period så din närstående hamnar definitivt i den zonen.
läs nedan
Anonym (Angnie) skrev 2015-12-27 06:22:39 följande:
Hoppas nu att du inte försöker tvinga mig att erkänna att jag använt mig själv som måttstock (när jag inte gjort det) eller tvinga mig till att tycka att alkohol inte är gift när jag vet att det är gift.
Jag har redan förklarat hur jag ser på det. Ja, det finns goda avsikter och anledningar bakom drickandet men eftersom att alkohol inte är bra för kroppen/hjärnan (hela kroppen..) så är det aldrig bara positivt. Det kan vara samma med vitt socker, har aldrig menat att det bara gäller alkohol.
Jag har aldrig heller påstått att alla dricker för att fly från något. Du säger emot saker som jag inte ens sagt och försöker "läxa upp mig"... Känns inte bekvämt.
Jag har ingenting emot alkoholen och konsumerar den själv. Jag har läst att en del inte tycker att personen dricker för mycket och att jag inte behöver oroa mig men, som jag skrev förut, bara för att kroppen klarar av en viss mängd är det inte bara positivt att fortsätta konsumera den mängden i hur många år som helst.
Minns att jag tog exemplet med rökning... Ett paket om dagen kanske är normalt och inte direkt dödligt men det skadar kroppen successivt, precis som bland annat alkohol. De skadar bara på olika sätt.
Det viktigaste av allt: sluta prata om mängder. Jag har redan skrivit till dig att jag inte pratar om mängder. Ja, allt är farligt om man trycker i sig det. Heroin kanske inte är farligt att lukta på avstånd men livsfarligt att spruta in i armen men och??? det är fortfarande farligt i sig. Det är inte något nyttigt, det är inte rent och hälsosamt för kroppen. Vatten är det. När jag säger att vatten är ogiftigt och alkohol giftigt så kan du väl f.. inte sitta och skriva att vatten är giftigt/farligt om man häller i sin jättemycket under kort tid. Varför upprepar du dig så att jag måste upprepa mig? Har ju redan skrivit det här
Jag skrev att alkoholen är en del av kulturen för att förtydliga varför du har rätt till att dra till systemet och köpa 10 flaskor vin. Mycket hade varit lagligt om det var en del av kulturen men det är inte bra för det. Därför skrev jag det. Hoppas du förstår nu, eftersom du tidigare inte förstått