• Anonym (Angnie)

Alkohol per år

Hej jag undrar hur mycket sprit/alkohol ni konsumerar under ett år eller vad som anses normalt? På nätet hittar jag bara information om konsumtion per tillfälle eller vecka

Har en nära som dricker många flaskor stark sprit per halvår och jag undrar hur hälsosamt det är. Jag har aldrig sett personen dricka men har tittat bland personens grejer och det ligger 3-6 tomma flaskor som bara för några månader sedan var fulla. Personen dricker definitivt i sin ensamhet och aldrig stora mängder eftersom att denne aldrig är berusad och jobbar mycket. Jag har fått intrycket att personen dricker regelbundet eftersom att den aldrig varit märkvärdigt berusad, aldrig missat jobbet och för att flaskorna töms.

Jag köpte en stor flaska vodka i födelsedagspresent till personen och nu tre månader senare är den 80-90% tom tillsammans med ett par andra flaskor. Jag oroar mig och känner skuld 

Det här har pågått i mer än 10år

• Svar på tråden Alkohol per år
  • Zarch
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-10 08:27:56 följande:

För mig som bara dricker några glas om jag går ut ett par gånger per år, är det mycket

Det är väl lite krasst att säga men frågan är om en "halvnykterist" är den mest objektiva? Personligen så förstår jag inte riktigt nöjet i att dricka vodka själv men samtidigt så kan väl personen ifråga ha konsumerat rätt mycket vid någon bjudning? För hur kan du ha sådan koll på denna människa?

Jag hoppas och antar att det är en förälder du syftar på? Är det en vän så är det faktiskt lite patetiskt av dig att snoka runt i dennes privata skrymslen. Tycker det är lite obehagligt med för nyfikna människor, luktar mer sensationslystnad än omtanke.
  • K med lilla E

Och om personen i fråga verkar må bra, och sköter sitt jobb, barn och relationer och hygien och är normalt fungerande så tycker jag att man kan få dricka rätt mycket innan någon annan lägger sig i.

• Anonym (Angnie)
    Zarch skrev 2015-12-10 10:07:49 följande:
    Det är väl lite krasst att säga men frågan är om en "halvnykterist" är den mest objektiva? Personligen så förstår jag inte riktigt nöjet i att dricka vodka själv men samtidigt så kan väl personen ifråga ha konsumerat rätt mycket vid någon bjudning? För hur kan du ha sådan koll på denna människa?

Jag hoppas och antar att det är en förälder du syftar på? Är det en vän så är det faktiskt lite patetiskt av dig att snoka runt i dennes privata skrymslen. Tycker det är lite obehagligt med för nyfikna människor, luktar mer sensationslystnad än omtanke.
    Vi bor ihop och personen har inte bjudit någon eftersom att vi aldrig har gäster. Tror inte man tar med sig en flaska och sedan tar med den hem igen och när skulle de i sådana fall ha inträffat när vi bor ihop och vet var den andre håller hus när den inte här hemma. Jag är säker på att personen druckit allt själv och jag blir lite trött på att folk i den här ifrågasätter det. Den ena säger att det inte är något fel att dricka allt själv och den andra frågor hur jag vet om bara en person druckit upp allt i flaskorna.

Jag vet och jag skulle inte påstå det om jag inte visste.
    K med lilla E skrev 2015-12-10 10:15:52 följande:

Och om personen i fråga verkar må bra, och sköter sitt jobb, barn och relationer och hygien och är normalt fungerande så tycker jag att man kan få dricka rätt mycket innan någon annan lägger sig i.

Har väl inte sagt att jag ska förbjuda någon? Har du missat trådens fråga? Frågar något i stil med var gränsen för alkoholism går eller om mängden är normal.
    och personen mår inte psykiskt bra och har inte gjort under åtminstone 20 år. Mer tänker jag inte nämna eftersom att det är irrelevant för principfrågan

Du kan inte påstå att det är hälsosamt att dricka t.ex. en liter vodka i veckan "bara man presenterar som man ska och visar att man mår bra" det kanske är dåligt för levern eller kanske sömnen och hur vet du att personen ifråga inte kompenserar med sömnmedel? 

Sitter inte i nån position då jag kan förbjuda en vuxen människa från att hälla i sig gift och skulle inte förbjuda även om jag fick, för det är inte min ensak men jag har rätt till att oroa mig om mina nära och kära och jag tycker det ringer i massa varningssignaler när folk som man delar samhälle med tycker att det är fel på mig som oroar mig för att en människa jag skulle offra mitt liv för häller i sig så mycket rent gift.

• Anonym (Angnie)
    K med lilla E skrev 2015-12-10 09:31:04 följande:
    Och det är förmodligen där du blir osäker om det är för mycket för din bekant. Jag som älskar vin och dricker det flera gånger i veckan men aldrig räknat ut hur mycket jag dricker på ett år, känner inte att det är SÅ väldigt för mycket, om man bara ser till mängden, men sen är det ju också sättet man dricker på som avgör om det är ett överbruk eller missbruk eller rent av bara ett bruk av alkohol.

Ja, jag är osäker och därför frågar jag för att jag inte vet. 

Vissa röker och det är inte heller bra. Skulle du komma med samma frågor om jag ställde frågan "är det hälsosamt att röka tusen paket per månad?". Frågorna grundar sig i att jag inte vet och att jag vill veta för att jag till exempel är orolig.

• Anonym (Angnie)
    K med lilla E skrev 2015-12-10 09:31:04 följande:
    Och det är förmodligen där du blir osäker om det är för mycket för din bekant. Jag som älskar vin och dricker det flera gånger i veckan men aldrig räknat ut hur mycket jag dricker på ett år, känner inte att det är SÅ väldigt för mycket, om man bara ser till mängden, men sen är det ju också sättet man dricker på som avgör om det är ett överbruk eller missbruk eller rent av bara ett bruk av alkohol.

Läste ditt inlägg nu eftersom att jag först bedömde det som irrelevant men fattar din poäng.

Skillnaden mellan ditt och personens fall är att det i ditt fall handlar om vin och i personens om sprit + vin. Du får räkna ut den ungefärliga alkoholhaltsskillnaden själv eftersom att det inte är min uppgift att rätta dig. 20 glas vin i veckan går inte att jämföra med 1l vin, 10 öl och 1-2 flaskor sprit i månaden. Det kanske du fattar själv
  • Vlad

Du kan använda "per vecka", det står ju inget om per vecka någon enstaka vecka på ett år på de där sidorna. Som jag har förstått det så är det skadligare att dricka mycket och sällan än lite och ofta. 

Jag som dricker ganska lite blir alltid lite chockerad över hur mycket man kan dricka och fortfarande anses dricka måttligt  :) 

Ett standardglas alkohol är 4cl sprit. Låg risk för män är upp till tio glas per vecka.
    Om jag har räknat rätt blir det 4,8 liter på ett kvartal, alltså 9,6 liter på ett halvår (för kvinnor blir det 6,7 liter)  

Ökad risk är upp till 14 glas per vecka, det blir tretton liter på ett halvår. Hög risk är alltså tretton liter eller mer på ett halvår. 

Sedan är det ju inte säkert att det inte är farligt bara för att man ligger under tretton liter på ett halvår, men om man bara har mängden konsumerad alkohol att gå på och allt annat funkar så ska man nog inte ligga sömnlös över det. 

• K med lilla E

Du skriver nu att personen inte mår bra psykiskt, och då är ju risken  stor att han självmedicinerar med alkohol. 

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-10 08:27:56 följande:

För mig som bara dricker några glas om jag går ut ett par gånger per år, är det mycket

Du kan inte använda dig själv som en måttstock i hur mycket denna "vän" ska dricka.
    De mängder du beskriver som gått åt, är inget att oroa sig över.
    Så du kan vara lugn.

• klyban
    K med lilla E skrev 2015-12-11 07:02:45 följande:
    Du skriver nu att personen inte mår bra psykiskt, och då är ju risken  stor att han självmedicinerar med alkohol. 
    Då är det en låggradig självmedicinering.
  • K med lilla E
    klyban skrev 2015-12-11 12:18:11 följande:

Då är det en låggradig självmedicinering.

Ja jag tycker inte att konsumtionen är särskilt hög.
Svar på tråden Alkohol per år