Zarch skrev 2015-12-10 10:07:49 följande:
Det är väl lite krasst att säga men frågan är om en "halvnykterist" är den mest objektiva? Personligen så förstår jag inte riktigt nöjet i att dricka vodka själv men samtidigt så kan väl personen ifråga ha konsumerat rätt mycket vid någon bjudning? För hur kan du ha sådan koll på denna människa?
Jag hoppas och antar att det är en förälder du syftar på? Är det en vän så är det faktiskt lite patetiskt av dig att snoka runt i dennes privata skrymslen. Tycker det är lite obehagligt med för nyfikna människor, luktar mer sensationslystnad än omtanke.
Vi bor ihop och personen har inte bjudit någon eftersom att vi aldrig har gäster. Tror inte man tar med sig en flaska och sedan tar med den hem igen och när skulle de i sådana fall ha inträffat när vi bor ihop och vet var den andre håller hus när den inte här hemma. Jag är säker på att personen druckit allt själv och jag blir lite trött på att folk i den här ifrågasätter det. Den ena säger att det inte är något fel att dricka allt själv och den andra frågor hur jag vet om bara en person druckit upp allt i flaskorna.
Jag vet och jag skulle inte påstå det om jag inte visste.
K med lilla E skrev 2015-12-10 10:15:52 följande:
Och om personen i fråga verkar må bra, och sköter sitt jobb, barn och relationer och hygien och är normalt fungerande så tycker jag att man kan få dricka rätt mycket innan någon annan lägger sig i.
Har väl inte sagt att jag ska förbjuda någon? Har du missat trådens fråga? Frågar något i stil med var gränsen för alkoholism går eller om mängden är normal.
och personen mår inte psykiskt bra och har inte gjort under åtminstone 20 år. Mer tänker jag inte nämna eftersom att det är irrelevant för principfrågan
Du kan inte påstå att det är hälsosamt att dricka t.ex. en liter vodka i veckan "bara man presenterar som man ska och visar att man mår bra" det kanske är dåligt för levern eller kanske sömnen och hur vet du att personen ifråga inte kompenserar med sömnmedel?
Sitter inte i nån position då jag kan förbjuda en vuxen människa från att hälla i sig gift och skulle inte förbjuda även om jag fick, för det är inte min ensak men jag har rätt till att oroa mig om mina nära och kära och jag tycker det ringer i massa varningssignaler när folk som man delar samhälle med tycker att det är fel på mig som oroar mig för att en människa jag skulle offra mitt liv för häller i sig så mycket rent gift.