• Anonym (Angnie)

Alkohol per år

Hej jag undrar hur mycket sprit/alkohol ni konsumerar under ett år eller vad som anses normalt? På nätet hittar jag bara information om konsumtion per tillfälle eller vecka

Har en nära som dricker många flaskor stark sprit per halvår och jag undrar hur hälsosamt det är. Jag har aldrig sett personen dricka men har tittat bland personens grejer och det ligger 3-6 tomma flaskor som bara för några månader sedan var fulla. Personen dricker definitivt i sin ensamhet och aldrig stora mängder eftersom att denne aldrig är berusad och jobbar mycket. Jag har fått intrycket att personen dricker regelbundet eftersom att den aldrig varit märkvärdigt berusad, aldrig missat jobbet och för att flaskorna töms.

Jag köpte en stor flaska vodka i födelsedagspresent till personen och nu tre månader senare är den 80-90% tom tillsammans med ett par andra flaskor. Jag oroar mig och känner skuld 

Det här har pågått i mer än 10år

• Svar på tråden Alkohol per år
  • Anonym (Angnie)
    klyban skrev 2015-12-28 11:24:53 följande:

Jag upplever som du insett att det inte är så mycket alkohol.
    Då mina svar var inte unika.
    Sen om man är absolutist, så kan jag förstå att man kraxar att det är mycket ändå(fast det inte är detta).

Om man tänker i förlängningen och du trampat in där och ifrågasatt alkoholkonsumtionen, och den konsumtion vi vet om.
    Så finns det risk att ett sådant samtal kan bli kontraproduktivt.
    Där du kan väcka ont blod mellan er, och att personen ifråga blir mer skit i det du, jag dricker hur mycket jag vill.
    Och sen dricker mer, för visa ingen jävel ska komma och säga till mig!!!.
    För det är inte alls ovanligt att människor beter sig så, och ska vara tvärtom.

Och vem vet, det kanske redan är värre än vad vi vet.
    Då en del gömmer sin alkohol och smyger med den.
    Men nu var ju du i skåpen, så bör ha sett nått då.

Jag tycker att det är mycket alkohol sedan kanske personens kropp tolererar så mycket men det har jag inte lagt mig i eller ifrågasatt. JAG tycker att det ÄR en stor mängd, annars hade jag väl inte startat tråden eller oroat mig? Jag säger INTE att man INTE ska dricka så mycket som personen gör men jag säger att alkohol ÄR farligt.

Är det något utav det här som du inte förstår?
  • Anonym (Angnie)
    Anonym (Fullmåne) skrev 2015-12-28 22:12:09 följande:

Verkar personen må dåligt eller varför oroar du dig för alkoholkonsumtionen?

Personen mår dåligt och den dricker ofta/mycket och när som helst och utav vilken anledningen som helst.

Jag är bara nyfiken och orolig, tänker inte samla information här och trycka upp det i ansiktet på personen. Personen är vuxen/gammal not att veta bäst själv och jag har hjärta nog att vilja dennes bästa.
  • Anonym (Angnie)
    Anonym (sluta leta fel!) skrev 2015-12-28 20:03:21 följande:
    Du letar ju fel och söker enbart bekräftelse på att du har den enda rätta inställningen. Vi är flera som har en annan åsikt än dig.
    Jag har inte sagt emot något förutom att det aldrig enbart är positivt att få i sig alkohol eftersom att jag och antagligen majoriteten anser att alkohol inte på något sätt är nödvändigt eller nyttigt för kroppen. Däremot kan man dricka för att man vill ha kul, bli glad, pigg eller vad det nu är och det kan vara positivt men det är fortfarande en farlig substans som konsumeras och det i sig är inte positivt (ja, man kan ju tycka att det är positivt att dricka gift eller dödliga droger...Obestämd)
  • Anonym (Angnie)
    Anonym (sluta leta fel!) skrev 2015-12-28 20:03:21 följande:
    Du letar ju fel och söker enbart bekräftelse på att du har den enda rätta inställningen. Vi är flera som har en annan åsikt än dig.
    Jag har inte sagt emot något förutom att det aldrig enbart är positivt att få i sig alkohol eftersom att jag och antagligen majoriteten anser att alkohol inte på något sätt är nödvändigt eller nyttigt för kroppen. Däremot kan man dricka för att man vill ha kul, bli glad, pigg eller vad det nu är och det kan vara positivt men det är fortfarande en farlig substans som konsumeras och det i sig är inte positivt (ja, man kan ju tycka att det är positivt att dricka gift eller dödliga droger...Obestämd)
  • Anonym (sluta leta fel!)
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-29 22:16:40 följande:
    Vad har du för umgängeskrets som inte klarar av att njuta av ett glas eller två av ett gott vin till middagen? Det förhöjer smaken och inte sjutton dricker man för att bli påverkad.
  • klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-29 22:12:17 följande:
    Jag tycker att det är mycket alkohol sedan kanske personens kropp tolererar så mycket men det har jag inte lagt mig i eller ifrågasatt. JAG tycker att det ÄR en stor mängd, annars hade jag väl inte startat tråden eller oroat mig? Jag säger INTE att man INTE ska dricka så mycket som personen gör men jag säger att alkohol ÄR farligt.

Är det något utav det här som du inte förstår?

Vi har redan kommit fram till det inte är mycket.
    Att du personligen tycker det är mycket, är faktiskt nått vi kan helt lägga åt sidan.
    Att du startar tråden och frågar, känns som ett klokt val när man som du inte har koll på detta.
    Och nej, alkohol är inte speciellt farligt i dessa mängder, vilket vi också redan kommit framtill.

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-29 22:13:56 följande:
    Personen mår dåligt och den dricker ofta/mycket och när som helst och utav vilken anledningen som helst.

Jag är bara nyfiken och orolig, tänker inte samla information här och trycka upp det i ansiktet på personen. Personen är vuxen/gammal not att veta bäst själv och jag har hjärta nog att vilja dennes bästa.

De mängder som du nämner är inte mycket.
    Och med den mängd alkohol som går åt, så ser jag ingen direkt självmedicinering beteende.

• Anonym (Ene)

Finns en annan aspekt i det hela o vissa individer har mer känslighet för beroende. Så oavsett! Alkohol är farligt, mycket pga att ett beroende kommer smygande. Det är kemiskt. För dom som kan hantera det är det ju bra, men vart går gränsen? Den dagen man börja leva i förnekelse, den dagen man jämför sig med hur andra dricker o tycker att då är det ingen fara... Det jag menar är att alkoholen får inte styra ens liv. Man kan ju fråga sig själv om man klarar att hoppa över helgen? El har det blivit en rutin? Kanske svår att bryta? Återigen för dom som kan hantera, grattis , men det är en farlig drog.

• Anonym (Angnie)
    Anonym (Ene) skrev 2015-12-30 04:59:53 följande:

Finns en annan aspekt i det hela o vissa individer har mer känslighet för beroende. Så oavsett! Alkohol är farligt, mycket pga att ett beroende kommer smygande. Det är kemiskt. För dom som kan hantera det är det ju bra, men vart går gränsen? Den dagen man börja leva i förnekelse, den dagen man jämför sig med hur andra dricker o tycker att då är det ingen fara... Det jag menar är att alkoholen får inte styra ens liv. Man kan ju fråga sig själv om man klarar att hoppa över helgen? El har det blivit en rutin? Kanske svår att bryta? Återigen för dom som kan hantera, grattis , men det är en farlig drog.

Håller med dig till 100%! Det är inte mer okej bara för att alla dricker så "lite"/mycket. 
  • Anonym (Angnie)
    Anonym (sluta leta fel!) skrev 2015-12-30 00:03:41 följande:
    Vad har du för umgängeskrets som inte klarar av att njuta av ett glas eller två av ett gott vin till middagen? Det förhöjer smaken och inte sjutton dricker man för att bli påverkad.
    Jag har inte påstått att alkohol bara används i ett negativt syfte. Har flera gånger skrivit att det kan vara positivt att dricka alkohol men aldrig BARA positivt, eftersom att alkohol i sig själv inte är bra för kroppen.
Svar på tråden Alkohol per år