• Anonym (Angnie)

Alkohol per år

Hej jag undrar hur mycket sprit/alkohol ni konsumerar under ett år eller vad som anses normalt? På nätet hittar jag bara information om konsumtion per tillfälle eller vecka

Har en nära som dricker många flaskor stark sprit per halvår och jag undrar hur hälsosamt det är. Jag har aldrig sett personen dricka men har tittat bland personens grejer och det ligger 3-6 tomma flaskor som bara för några månader sedan var fulla. Personen dricker definitivt i sin ensamhet och aldrig stora mängder eftersom att denne aldrig är berusad och jobbar mycket. Jag har fått intrycket att personen dricker regelbundet eftersom att den aldrig varit märkvärdigt berusad, aldrig missat jobbet och för att flaskorna töms.

Jag köpte en stor flaska vodka i födelsedagspresent till personen och nu tre månader senare är den 80-90% tom tillsammans med ett par andra flaskor. Jag oroar mig och känner skuld 

Det här har pågått i mer än 10år

• Svar på tråden Alkohol per år
  • klyban
    K med lilla E skrev 2015-12-11 13:59:08 följande:
    Ja jag tycker inte att konsumtionen är särskilt hög.
    Frågan som är intressant, kan man ens diskutera självmedicinering vid dessa rätt små mängder?
  • Anonym (howdyUdo)

pff lättviktare - inget att oroa sig för. Du veeet väl att oftast har man efterfester/ ibland förfester och ibland folk som bara dyker upp i natten? Vill du ha ett rent "absolut" svar från hen så fråga - kommunikation är likxom så 90-tal nu för tidn. Tomte

• Fjonken

Svårt att säga. Men en uppskattning.

10 st flaskor (70cl) whisky eller cognac.
    400 flaskor IPA. 
    30 flaskor vin.

• Anonym (Angnie)
    Anonym (howdyUdo) skrev 2015-12-11 14:32:33 följande:

pff lättviktare - inget att oroa sig för. Du veeet väl att oftast har man efterfester/ ibland förfester och ibland folk som bara dyker upp i natten? Vill du ha ett rent "absolut" svar från hen så fråga - kommunikation är likxom så 90-tal nu för tidn. Tomte

Personen har inte haft fest. Personen är 65 år
  • Anonym (Angnie)
    klyban skrev 2015-12-11 12:15:20 följande:

Du kan inte använda dig själv som en måttstock i hur mycket denna "vän" ska dricka.
    De mängder du beskriver som gått åt, är inget att oroa sig över.
    Så du kan vara lugn.

Har inte använt mig själv som måttstock. Du får läsa alla mina inlägg och hela tråden om du vill ha en vettig syl i vädret annars slösar du din och allas tid
  • Anonym (Angnie)
    K med lilla E skrev 2015-12-11 07:02:45 följande:

Du skriver nu att personen inte mår bra psykiskt, och då är ju risken  stor att han självmedicinerar med alkohol. 

Varför spekuleras det kring personen? Min fråga till er är vad som klassas som normalt.

Hur många liter vatten per år är normalt? Hur många koppar kaffe per månad? Hur många cigg per dag? Hur många ligg per decennium? Alltså det handlar inte om vad det resulterar i, vad det beror på eller hur det har sett ut... Det handlar om vad som är normalt: Vad är enligt normen? Det folk gör, utgör normen.

Kan ni nu sluta försöka luska ut vem personen är och vad den har för sig och varför jag vet allt det här? Det kanske är min cancersjuka syster som jobbar ihjäl sig. Ni vet inte och jag startade inte tråden för att berätta
  • Anonym (Angnie)
    Vlad skrev 2015-12-11 06:20:07 följande:

Du kan använda "per vecka", det står ju inget om per vecka någon enstaka vecka på ett år på de där sidorna. Som jag har förstått det så är det skadligare att dricka mycket och sällan än lite och ofta. 

Jag som dricker ganska lite blir alltid lite chockerad över hur mycket man kan dricka och fortfarande anses dricka måttligt  :) 

Ett standardglas alkohol är 4cl sprit. Låg risk för män är upp till tio glas per vecka.
    Om jag har räknat rätt blir det 4,8 liter på ett kvartal, alltså 9,6 liter på ett halvår (för kvinnor blir det 6,7 liter)  

Ökad risk är upp till 14 glas per vecka, det blir tretton liter på ett halvår. Hög risk är alltså tretton liter eller mer på ett halvår. 

Sedan är det ju inte säkert att det inte är farligt bara för att man ligger under tretton liter på ett halvår, men om man bara har mängden konsumerad alkohol att gå på och allt annat funkar så ska man nog inte ligga sömnlös över det. 

Fjonken skrev 2015-12-11 16:23:16 följande:

Svårt att säga. Men en uppskattning.

10 st flaskor (70cl) whisky eller cognac.
    400 flaskor IPA. 
    30 flaskor vin.

Tackar er båda för bra och utförliga svar!

Ni tycker alltså inte att jag ska oroa mig?

• Anonym (Angnie)
    klyban skrev 2015-12-11 14:22:41 följande:
    Frågan som är intressant, kan man ens diskutera självmedicinering vid dessa rätt små mängder?
    Vad jämför du mängderna med? Det normala, eller?
  • Drottningen70

Jag skulle tippa på att jag får i mig två flaskor vin sammanlagd på ett år. Men eftersom jag VET att samtliga människor som ska uppskatta sin alkoholkonsumtion ktaftigt underskattar den, så drämmer jag väl till med 4 flaskor vin på ett år då .. .

• klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-12 09:30:12 följande:
    Har inte använt mig själv som måttstock. Du får läsa alla mina inlägg och hela tråden om du vill ha en vettig syl i vädret annars slösar du din och allas tid

Du är ju så förskräckt över en mängd, som är rätt så obetydlig.
    Men sen tänker du på, hur mycket du dricker och gör slutsatser därifrån.
    Så ja, du använder dig själv som måttstock.
    Och då blir det fail.

Svar på tråden Alkohol per år