• Anonym (Angnie)

Alkohol per år

Hej jag undrar hur mycket sprit/alkohol ni konsumerar under ett år eller vad som anses normalt? På nätet hittar jag bara information om konsumtion per tillfälle eller vecka

Har en nära som dricker många flaskor stark sprit per halvår och jag undrar hur hälsosamt det är. Jag har aldrig sett personen dricka men har tittat bland personens grejer och det ligger 3-6 tomma flaskor som bara för några månader sedan var fulla. Personen dricker definitivt i sin ensamhet och aldrig stora mängder eftersom att denne aldrig är berusad och jobbar mycket. Jag har fått intrycket att personen dricker regelbundet eftersom att den aldrig varit märkvärdigt berusad, aldrig missat jobbet och för att flaskorna töms.

Jag köpte en stor flaska vodka i födelsedagspresent till personen och nu tre månader senare är den 80-90% tom tillsammans med ett par andra flaskor. Jag oroar mig och känner skuld 

Det här har pågått i mer än 10år

• Svar på tråden Alkohol per år
  • klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-12 09:41:07 följande:
    Vad jämför du mängderna med? Det normala, eller?
    Om man har alkohol i såna mängder som det pratas om.
    Så är denna självmedicinering mycket blygsam, om nu det ens förekommer en självmedicinering.
  • Haskel

Räknar jag, så dricker jag ca 30 flaskor whiskey per år.
    Av någon anledning köper jag alltid kvartingar.

Lägg till detta ca 20 flak öl.

Detta är enligt mig själv en hög konsumtion. Dock utan att vålla problem, förutom att det är tämligen ohälsosamt i längden.

• Anonym (Angnie)
    klyban skrev 2015-12-12 10:51:43 följande:

Du är ju så förskräckt över en mängd, som är rätt så obetydlig.
    Men sen tänker du på, hur mycket du dricker och gör slutsatser därifrån.
    Så ja, du använder dig själv som måttstock.
    Och då blir det fail.

Hade jag använt mig själv som måttstock så hade jag redan dragit en slutsats och aldrig startat tråden. Jag använder inte mig själv eller något som måttstock. Alkohol är farligt och giftigt, det spelar ingen roll hur mycket eller lite någon behöver dricka för att jag ska oroa mig relativt mycket. Jag dricker själv ibland och det kan jag irritera eller oroa mig över. Det är aldrig bara positivt att dricka alkohol.
  • klyban
    Anonym (Angnie) skrev 2015-12-22 18:51:51 följande:
    Hade jag använt mig själv som måttstock så hade jag redan dragit en slutsats och aldrig startat tråden. Jag använder inte mig själv eller något som måttstock. Alkohol är farligt och giftigt, det spelar ingen roll hur mycket eller lite någon behöver dricka för att jag ska oroa mig relativt mycket. Jag dricker själv ibland och det kan jag irritera eller oroa mig över. Det är aldrig bara positivt att dricka alkohol.

Kan vara.
    Och en del ser att rödvin tex har hälsofördelar.
    Personen du pratar om dricker för lite, för att oroa sig.
    Varför du oroar dig över såpass små mängder, vart får du detta ifrån.
    Nu när du säger du inte använder dig själv som måttstock.

• Anonym (Erika)

Ca 150 flaskor vin per år men svårt att veta. Jag dricker 5-6 flaskor en vanlig vecka. Ibland mer och ibland mindre.

• Anonym (26)

1flak cider

1flak öl

5L sprit kanske..

• Drottningen70

Vilka mängder folk dricker. Helt sjukt.

• Anonym (***)

Det har pågått i 10 år, du är oroad över att denna person (antagligen en förälder) dricker för mycket, men du har inte gjort något åt det?

• Anonym (Angnie)
    Anonym (***) skrev 2015-12-22 19:57:24 följande:

Det har pågått i 10 år, du är oroad över att denna person (antagligen en förälder) dricker för mycket, men du har inte gjort något åt det?

Det är inte mitt ansvar att göra något åt det. Jag oroar mig och det är tillräckligt.
    klyban skrev 2015-12-22 18:58:50 följande:

Kan vara.

Det är inte "små mängder" bara för att det inte ligger inom ramen för Normalt. Normen skapas av människor och i vårat samhälle är alkohol accepterat och normalt att konsumera, annars är alkohol Livsfarligt och giftigt. Det är ett onödigt hjälpmedel som ingår i vår kultur. 

Men bra att personens konsumtion inte är direkt dödligt då. 

Drottningen70 skrev 2015-12-22 19:48:07 följande:

Vilka mängder folk dricker. Helt sjukt.

Tycker också att det är sjukt. Att folk tycker det är helt ok att hälla i sig gift bara för att man inte dör av det direkt

• Anonym (Angnie)
    klyban skrev 2015-12-22 18:58:50 följande:

Kan vara.

Förresten, om du menar att det ibland kan vara bara positivt att dricka alkohol så kan jag direkt säga att du antingen inte tänkt klart, bara vill säga emot mig eller har helt fel. Alkohol är gift för människokroppen och dricker man för ett "gott syfte" (t.ex. att bli mer social) så är det fortfarande gift man häller i sig och att dricka gift är inget jag kallar positivt men vi kanske ser på det olika... Du kanske tycker att det är positivt att typ andas in bensin eller något annat giftigt.Drömmer
Svar på tråden Alkohol per år