• Mika86

BF Augusti 2016

Jag har aldrig haft problem med att varken ha folk på påhälsning eller att hälsa på hos nån efter förlossningen. Mycket beror ju på när o hur dax bebisen föds nu men om det blir som planerat (vilket jag inte ens tror) så kommer vi hem samtidigt alla tre efter o då kommer min mamma o pappa va barnvakt här så de få träffa bebisen direkt. Resten som kommer träffa honom vet jag faktiskt inte när det blir o inte direkt orolig heller. Mycket kanske beror på att jag inte är trött/matt/slut efter heller, mamma bruka tjata om att jag ska stanna på BB o vila upp mig, vilket jag varken behöver eller vill

• Mika86

Moen skönt att du kom upp iaf men kunde inte låta bli att skratta, sån va jag med tredje barnet o hade extrem foglossning. Nu däremot badar jag varje dag o gärna innan läggdax för att kunna slappna av riktigt. Raka benen kan jag göra o sitter oftast ner (använder veet rakkräm) o är likadant i tvättstugan, där har vi med en pall så jag kan lägga i o ta ut tvätten Här är det bara pappan som få komma in på BB o sen utanför har de ett besöksrum/hörna typ.

• Mika86

När jag väntade första så planerade jag verkligen förlossningen, först skulle jag båda o sen ha lustgas o sist eda, hmmm javisst, det blev en stund i duschen hemma o väl på fl gick vattnet medans vi väntade på att bli insläppta, fick lustgas strax efter o 1 timme senare kom krystvärkarna o varade i 20 minuter. Är jätte svårt att tänka på förlossningen o vilken smärtlindring man vill ha, i planeringen vill man kanske inte ha mer än max lustgas men väl där blir det allt o lite till. Mitt tips är att läsa om alla olika o sen typ rangordna de o kanske plocka bort nån, sen när man väl ligger där så har man ändå kunnig personal som kan hjälpa en

• Mika86

Mal mal Du får samma fp iom att det är mindre än 2,5 är mellan barnen, din sgi kan ju ändras men inte din fp, den kan bara höjas om du jobbat mer. Min sgi har varit 0 länge iom att jag varit mammaledig sen september 2008 men har ändå samma fp nu som då

• Mika86
    Anonym (Nael12) skrev 2016-07-20 12:04:56 följande:
    Va intressant! Inte ofta jag har "stött på" någon som har varit hemma i några år. Brukar mest bara få läsa om det :D kan du berätta lite hur det är för dig? Hur ser dagarna ut? Jag vill också vara hemma med barnen nu några år framåt men vet inte riktigt hur det skulle funka..

Ja du, hmm, hur dagarna ser ut, beror ju på om det är vardag eller helg, nu när det är sommarlov tycker jag att vi ha 0 rutin typ, tar dagen som den kommer beroende på väder o vad alla vill göra. Om man tar en vanlig vardag innan sommarlovet började så steg vi upp kl 6 o gjorde de tre stora klara för skolan o dagis (2 i skolan o 1 på 5årsdagis 15h/vecka) De stora åkte buss vid 07:45, 08:15 körde vi o lämnade på dagis, hem o lägger minstingen, under hennes sömn passade man på att starta tvättmaskinen o gör nåt med 3 åringen (rita, titta på tv, lyssna på musik, vika tvätt eller nåt han ville) När tösen vaknade hämtade vi posten o va ute en stund, in o fixa lunch, sen va det dax att köra o hämta på dagis. Alla hemma kl 14 o då va vi ute om vädret va bra, gjorde läxorna, sen va det dax att fixa middag o sen va det mys i soffan med saga o dusch vissa dagar/barn. Har tagit ca 15 dagar/månad i fp o på så vis kunnat dryga ut den till ca 2 år o sen har nästa barn kommit så därför jag kunnat va hemma så länge
  • Mika86

Jag har med blivit tröttare senaste dagarna, igår eftermiddag städade jag o barnen bilen o va helt slut sen, likadant idag, vi va o slängde lite skräp o handlade o blev helt slut av det med, resulterade i att jag somnade med tösen, skulle bara ligga o vila en liten stund som råkade bli 1,5 timme Jag har turen att min BM gå på semester först den 4 augusti o sen har jag bedömning för igångsättning den 8e så förhoppningsvis blir det bara ett besök hos vikarien Går varje vecka nu, eller ja nu blev det i måndags sen fredag o på onsdag, hon tyckte det va för länge att vänta från måndag till onsdagen veckan efter, blir ju verkligen tagen på allvar

• Mika86
    Mal Mal skrev 2016-07-20 19:51:50 följande:
    Varför bedömning för igångsättning? Jag blev igångsatt m första barnet pga brusten blindtarm och hydronefros...

Har snabba förlossningar så både jag o sjukvården vill gärna ha mig på rätt ställe Fjärde är född i bilen o femte skulle jag blivit igångsatt med men hon kom i v 35 istället så fick bli ambulans in o hann precis då, eller ja 4 minuter o då höll jag igen i väntan på gubben som körde efter ambulansen
  • Mika86
    Anonym (Nael12) skrev 2016-07-20 20:08:36 följande:
    Ja de va nog det ja tänkte att dagen går förbi snabbt men jag tror att det är härligt för barnen att ha så mycket tid med en förälder. Jag hoppas jag också kan vara hemma några år :) ska planera för det.

Jo dagarna bara springer iväg, skulle behövt fler timmar på dygnet ibland. Jo tror med att de kan ha glädje av det även att många här ifrågasätter varför de inte börja på dagis när de fyller 1 år. När bebisen väl kommit så har vi tre barn hemma på heltid o tre i skolan
  • Mika86
    Mal Mal skrev 2016-07-20 22:55:09 följande:
    Oj!! Ja då förstår jag verkligen. Jag tyckte min andra gick fort (4 timmar på fl, varav 3 tyckte de eg jag skulle åka hem i väntan på att det skulle dra igång). Så intensivt att jag nästan kände mig snuvad på förarbetet och få "jobba" tillsammans m min man.... Har du intensiva värkar eller känner du inte så mkt av förarbetet?

Min första tog 5 timmar från värkstart Andra tog 1,5 timme från igångsättning (vattenavgång) Tredje tog 3 h, 11 min från igångsättning (vattenavgång) Fjärde 1 h, 50 min från värkstart Femte 1 h, 44 min från vattenavgång Känner värkarna så men de två senaste har jag inte haft några problem med att andas mig igenom de så får lixom inte superont, migrän är betydligt mycket värre
  • Mika86
    Mal Mal skrev 2016-07-21 07:32:47 följande:
    Mika86 Ja det är snabba bebisar! Min andra tog 6 timmar från värkstart, men som sagt så trodde de inte riktigt att jag var igång förrän jag skulle krysta, och jag hade inte krystvärkar. Jag fick "trycka på" så gott det gick ändå. Fick 2-3 mesiga krystvärkar när han kom ut. Första barnet tog nästan 12 timmar m igångsättning, både eda o dropp och kraftiga krystvärkar. Tycker kvinnor som fött många barn är helt fantastiska. Trean här blir sista som det känns nu. Är ju "bara" 32 så en sladdis kanske jag kan tänka mig ngn gng..... Hur har dina barn kommit i förhållande till bf?

Illa att de inte trodde, bruka säga att tro det är nåt man gör i kyrkan. Kollade de inte med ctg o hur öppen du va? Jobbigt att krystvärkarna blev såna men tur att han kom ut iaf Första o igångsättning bruka ju alltid ta längre tid så nu kanske det gå jätte fort för dig. Jag räknar med en förlossning på ca 4 timmar nu om det bli igångsättning. Alla barnen här har kommit innan bf, -1, -4, -4, -8 o -35. Är på -35 idag så nu hoppas jag att jag få gå o lägga mig ikväll o sova en natt till, sen ett gäng nätter till iofs men idag är en speciell dag då det är samma vecka som förra föddes i. Sen är gubben o 4 av barnen iväg så hemma själv med 3 åringen, inte läge för förlossning nu
Svar på tråden BF Augusti 2016