• Mulan91

BF Augusti 2016

Hej! Märkte att de flesta trådar e fulla eller inaktiva så nu öppnar jag upp en ny tråd för alla oss som ska få barn i Augusti 2016!

Jag är 24 år gammal och väntar andra barnet. Min första son är snart 6 och mitt knyte i magen är beräknad enligt app att komma 28/8-16 :) jag plussade strax efter jul och även om det var oplanerat så är vi lyckliga över vår gåva!

Just nu är jag i V7 och mår illa fastän jag är hungrig HELA tiden, är trött (lite mindre än förra veckan) och så är mina bröst en/två storlekar större redan och ömmar! Magen gör ont lite till o från. Tycker att mina symptom känns av mycket tidigare och tydligare än första graviditeten :)

Hoppas på att hitta fler som får barn i Augusti:) låt oss starta en BF lista!

Gravid, BF Augusti 2016
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-10 20:27
    Nuvarande BF lista, notera att alla är välkomna hit vi stänger inte detta forum för nya deltagare:

27/8: Mulan91, andra barnet, okänt kön

11/8: Mika86, sjätte barnet, okänt kön

17/8: minMonchichi 33 år, första barnet

18/8: Kela1981 31 år, andra barnet, okänt kön

19/8: Malin 28 år, andra barnet, okänt kön

22/8: Zara 36 år, andra barnet, okänt kön

25/8: Nmg 32 år, andra barnet, pojke

27/8: Snuttispluttis 29 år, andra barnet, okänt kön

29/8: Serah 31 år, fjärde barnet, okänt kön

30/8: Rosanna, första barnet, okänt kön

30/8: HazelGrace 26 år, första barnet, okänt kön

27/8: Emmasofiabe 24 år, första barnet, okänt kön

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-05-20 10:34
    Nuvarande BF lista. Notera att alla är välkomna hit och vi stänger ej detta forum för nya deltagare. BF-Listan uppdateras kontinuerligt.

2/8 Moen, 23 år, Stockholm, första barnet, flicka 

3/8 HJohannesson, 27 år, första barnet, okänt kön 

7/8 anlili, 36 år, andra barnet, flicka 

17/8: Snuttispluttis, 29 år, andra barnet, flicka 

17/8: minMonchichi, 34 år, första barnet, okänt kön

19/8 Malin, 28 år, andra barnet, pojke 

21/8 Kela1981, 34 år, andra barnet, flicka 

22/8: Zarizen, 36 år, andra barnet, pojke 

25/8 Mika, 29 år, Tingsryd (Småland),sjätte barnet, pojke 

25/8 Nmg, 32 år, andra barnet, pojke

27/8 Mulan91, 24 år, Stockholm, andra barnet, okänt kön

28/8 Hazel Grace, 27 år, Göteborg, första barnet, pojke

29/8 Curlingmorsan, 38 år, tredje barnet, pojke 

29/8 Hallonpajen, 39 år, Skåne, tredje barnet, pojke
  • Svar på tråden BF Augusti 2016
  • Mulan91

Grattis och välkomna! :) skönt att de flesta verkar må bra, det är bara den där jäkla tröttheten...

Jag mår bättre nu än tidigare iaf! Cravings e jobbigt haha :( Godis har jag också tillåtit mig själv men kan få lite skuldkänslor för jag vet att det inte är något som helst bra i dom... Men frukt åh vad jag älskar det!! :D

Mika vad är tsh värde? :)

Kram alla!

• Myran76
    Mika86 skrev 2016-01-25 07:33:08 följande:

Ha högt tsh värde så lite trötthet kanske kommer därifrån.

Jag har också lite högt TSH. 2,9 tror jag. Inte speciellt allvarlig siffra men valde att börja ta en låg dos medicin i alla fall, just för att det kanske skulle göra mig mindre trött. Men tror inte att jag har känt någon skillnad. 
    Mulan91 skrev 2016-01-25 20:21:47 följande:

Mika vad är tsh värde? :)

Det står för Thyroid Stimulating Hormone och är alltså ett hormon som stimulerar sköldkörteln. Tydligen ska den sparka igång lite extra under graviditeten, men min har varit lite seg. De kollar ofta TSH när de tar första blodprovet så om något är fel får man veta det tidigt. 
  • Myran76

Idag ändrades graviditetsuträknaren här på FL från Trimester 1 till 2 för mig (vecka 13+2). Känns otroligt stort! Undrar om jag blir piggare och mindre illamående bara av farten nu :)

Fick förresten svar från NIPT idag som var negativt för kromosomkonstigheter så känns som om jag kan pusta ut lite. Tydligen kan NIPT även ge svar på kön men jag bad dem mejla infon så kan vi fundera på om vi vill kolla eller inte. 

Ska ni andra ta reda på kön när ni får? 

• Mika86
    Myran76 skrev 2016-01-26 02:08:32 följande:

Jag har också lite högt TSH. 2,9 tror jag. Inte speciellt allvarlig siffra men valde att börja ta en låg dos medicin i alla fall, just för att det kanske skulle göra mig mindre trött. Men tror inte att jag har känt någon skillnad. Det står för Thyroid Stimulating Hormone och är alltså ett hormon som stimulerar sköldkörteln. Tydligen ska den sparka igång lite extra under graviditeten, men min har varit lite seg. De kollar ofta TSH när de tar första blodprovet så om något är fel får man veta det tidigt. 

Oj visste inte att det va högt även om det va så låga siffror, vart går gränsen för högt?

Jag ligger på 15 o fått remiss till vc för att lämna blodprov nästa vecka för o kontrollera nivån nu efter påbörjad medicinering.

Vet du om det kan göra så bebisen kommer för tidigt?

Åh vad skönt att nipt va negativt

Grattis till ett steg närmare förlossning

Jag gå in i v 13 på fredag
  • sophier

Vi kommer ta reda på kön, vi är för nyfikna för att kunna låta bli :) även om det såklart inte spelar någon roll vad det än blir. 

Imorgon har jag inskrivning på MVC, men har redan gjort två stycken VUL där allt såg bra ut och de kunde se hjärtaktivitet och även att den hade växt ordentligt mellan första och andra VUL:et. (anledningen till VUL:en var att jag hade vinterkräksjukan för några veckor sedan och hade en ordentlig smärta i nedre delen av magen på höger sida efter det, fick åka in till gynakukten och de kunde se att det inte var utomkvedhavandeskap men det var för tidigt att se ett embryo utan de såg bara hinnsäcken, så läkaren där rekommenderade att göra ultraljud någon vecka senare. Och sedan den läkaren jag gjorde ultraljud hos ville att jag skulle komma tillbaka ytterligare en vecka senare för att se så att embryot växt som det ska).

Kändes otroligt skönt att få se hjärtaktiviteten och att det vuxit ordentligt :) känner mig inte lika orolig för missfall efter det (är v.8+6 idag).

• sophier

Smärtan försvann förresten efter några dagar, så det var nog bara något relaterat till kräksjukan, någon muskelbristning eller liknande av de häftiga kräkningarna.

• Myran76
    Mika86 skrev 2016-01-26 07:01:29 följande:
    Oj visste inte att det va högt även om det va så låga siffror, vart går gränsen för högt?

Jag ligger på 15 o fått remiss till vc för att lämna blodprov nästa vecka för o kontrollera nivån nu efter påbörjad medicinering.

Vet du om det kan göra så bebisen kommer för tidigt?

Åh vad skönt att nipt va negativt

Grattis till ett steg närmare förlossning

Jag gå in i v 13 på fredag
    I första trimestern vill de att det ska ligga under 2,5. I andra trimestern får det ligga högre. Och är man inte gravid är det normalt upp till 5 tror jag. Så det varierar alltså. Men ja, 2,9 är verkligen inget att bekymra sig över. Hoppas dina siffror har gått ner nu! 

Jag vet inte riktigt vad riskerna är med högt TSH. Läste på om det vid förra graviditeten, men minns inte nu. Tror att det var mest som påverkades under första trimestern, men jag kan inte svära på att det inte kan öka risken för annat senare i graviditeten. 

Men huvudsaken är ju att du får medicin nu så att de får ordning på dina nivåer.

Skönt i alla fall att du gått in i vecka 12 nu. Det är en stor milstolpe!
  • Mika86
    Myran76 skrev 2016-01-27 03:29:18 följande:

I första trimestern vill de att det ska ligga under 2,5. I andra trimestern får det ligga högre. Och är man inte gravid är det normalt upp till 5 tror jag. Så det varierar alltså. Men ja, 2,9 är verkligen inget att bekymra sig över. Hoppas dina siffror har gått ner nu! 

Jag vet inte riktigt vad riskerna är med högt TSH. Läste på om det vid förra graviditeten, men minns inte nu. Tror att det var mest som påverkades under första trimestern, men jag kan inte svära på att det inte kan öka risken för annat senare i graviditeten. 

Men huvudsaken är ju att du får medicin nu så att de får ordning på dina nivåer.

Tyckte det va svårt att hitta nåt vettigt läsbart om det, va mest att man lätt få MF o svårt att bli gravid :-/

Jo det är jätte skönt, gå man o räkna ner till nästa onsdag o kub
  • Moorii
    Myran76 skrev 2016-01-27 03:29:18 följande:

Mitt tsh låg på 5 när jag gjorde fertilitetstest efter nio månaders försök, och det ansåg de var alldeles för högt. Två veckor efter jag börjat äta levaxin blev jag gravid, och efter missfall tog det två månader igen. Är nog riskfritt med ett tsh på 5, då jag antagligen haft det länge, men vill man bli gravid kan det vara bra att hålla koll på det, ville bara säga det :) nu när jag blev gravid så gick tsh upp till samma värde igen, så fick öka dosen. Märkligt det där!
  • Mulan91

Wow hade ingen koll på det där med tsh... Tack för alla svar :)

Vi vill inte veta kön förrän mini kommer ut :) känns spännande!

Ni får gärna berätta om ni e mindre trötta sen tjejer, jag ligger lite efter er haha! Hoppas verkligen på att bli piggare snart. Man blir så trött på att alltid vara trött! Har en 6 åring med misstänkt ADHD så skulle vara bra med lite mer krafter :)

Ha det bra alla!

Svar på tråden BF Augusti 2016