Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

BF Juli 2016 (ny!)

Alltså, grrr! Aldrig mera libero! Fått byta kläder två gånger inom en timme och precis efter jag badat honom läckte det ut bajs längs hela ryggen. Händer aldrig med pampers. Någon mer som att problem med dom?

• Moorii
    cameleon skrev 2016-08-31 12:00:17 följande:

Jag har inget dåligt att säga om Libero än så länge, Pampers däremot fick min lilla utslag av (pga salvan i dom) så nu har jag en hel kasse med Pampers som vi inte kommer använda.

Har testat ICA's egna blöjor men dom gillade jag inte alls. Coops egna däremot (Änglamark) gillar jag skarpt!

Haha, vi kanske skulle byta jag fattar verkligen inte varför libero inte funkar, sätter fast dom likadant. Samma storlek också, fast liberos storlek två är mindre än pampers. Jaja, blir att handla mer blöjor idag hur som helst.

Oj, ja vad hon växer! härligt :) min lille är 4 veckor och 3 dagar och vi ska på läkarbesök om två timmar så får se hur mycket han väger nu!

Han ligger mellan oss i sitt babynest, men ibland går det inte att få honom att somna där, så då ligger han bredvid mig. Ofta somnar vi båda så då, och uppenbarligen är jag medveten om att han ligger där för vaknar alltid precis som jag somnat. Spjälsängen står oanvänd än så länge.. Hur gör ni?
  • Moorii
    calabalic skrev 2016-08-31 13:16:32 följande:

Min utmaning är helt klart att hitta ett sätt att ta hand om en nyfödd och en 14-månaders samtidigt. Se till att båda får mat, sömn, uppmärksamhet, blöjbyten, inte väcker varann, att storebror inte kastar saker på lillasyster eller nyper/biter henne, avvärja den äldres trots och den yngres skrikperioder, och sen att samtidigt ha nån form av fungerande hushåll. Egentid och tid för varandra är bara att glömma just nu. :) Vi är två som hjälps åt stora delar av dagarna, ändå är det skitsvårt! Får dåligt samvete för båda också, särskilt den äldre, känner mig som en halv mamma. Hoppas det blir lite lättare om några månader när lilltjejen blivit lite mindre skör, mindre skrik, går att roa med annat än bröstet osv. Puh! Väldigt imponerad av er som har fler barn än två. ;)

Ojdå, det var ju inte snällt att bitas och nypas! Hört att det är vanligt, men gör det inte mindre jobbigt för det :/ antar att man får göra en del uppoffringar till en början med två barn! Hoppas ni snart kan dela säng igen och att det lugnar ner sig lite :)
  • Moorii
    cameleon skrev 2016-08-31 13:29:44 följande:

Vi gör som ni! Men vår lilla gillar inte att ligga på rygg så hon sover oftast bredvid mig, då kan hon ligga både på rygg och sidan :) Tycker det är så mysigt när hon sover intill mig men visst, det vore skönt att få lite mer plats i min egen säng men men.. :)

Ja, visst är det mysigt! :) brukar hålla en hand bakom ryggen på honom, han verkar bli lugn av det. Inte fel att mysa med bebis hela natten, men håller med om att det blir trångt :P
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-08-31 22:00:38 följande:

Jag tycker nog ändå E sover bra över lag. Igår t.ex somnade han vid 22 och vaknade vid 00 och ammade. Sen sov han till 4 och sen sov han till halv 8. Det är jätteskönt fast man är lite "groggy" när man ammar där på natten :p

Haha, ja. Jag måste sitta och kolla mobilen, för annars nickar jag till :P
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-09-05 13:26:53 följande:

Känner ni er bekväma att amma inför andra? Jag gör det inte. Går bara hemifrån kortare stunder för att inte riskera att han ska bli hungrig... fungerat ju inte i längden.

Inte om jag skulle sitta på restaurang eller så, det skulle kännas lite jobbigt. Däremot har jag ammat på en bänk när vi var på promenad (det var ingen direkt "trafikerad gångväg) och nu senast när vi var på kungsmässan då de har amningsrum där. Tycker mest det är bökigt att få till så man skyler sig på ett bra sätt, men antar det är nåt man får öva på. Jag kände som du i början, men efter jag hade ammat på den där bänken så var det som en spärr som släppte. Kanske prova nånstans där du vet det är lugnt?

Vi är dock mest hemma eller hos svärföräldrarna, så inte så ofta man blir utmanad! Till helgen ska vi dock på bröllop, då lär jag få öva mycket :P
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-09-06 02:39:06 följande:

Ja jag får testa. Kan ju inte stänga inne mig under hela amningstiden. Köpte en amningsponcho idag så förhoppningsvis ska de fungera lite bättre med den.

Åh, vad bra, en sån har jag också funderat på. Du får gärna komma med en recension när du provat :)
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-09-09 09:00:34 följande:

Ja han gått upp 100 g på 2 dagar på bara amning!! Hoppas det vänder nu för oss och att han inte går ner igen.

Jaaaa! Det gjorde min dag! Underbart <3
  • Moorii
    calabalic skrev 2016-09-09 19:28:25 följande:

Hur mycket skriker era små? På dagarna skriker min dotter inte så mycket, lite smått bara om hon är hungrig eller vill byta blöja, men det är lätt att lugna henne. På nätterna skriker hon inte alls. Men sen 2,5 vecka har hon nästan varje kväll omkring 19 skrikit kraftigt och tröstlöst i ca 30-60 min. Inget hjälper och hon sprattlar så man nästan tappar henne och skriker så hon blir högröd och helt genomsvettig. Helt annan karaktär än dagskriken, detta är mer förtvivlat liksom. Tycker så himla synd om henne!! Jag brukar ta av oss på överkroppen och bara gå runt och bära och prata lugnt med henne i ett tyst rum med dämpad belysning. Till slut somnar hon, oftast för natten. Det är väldigt likt hur kolik beskrivs, förutom att det är mycket kortare tid (tack o lov). Kan det vara början till värre kolik? Eller är det bara kvällströtthet? Har ni nån liknande erfarenhet?

Våran lille är ungefär likadan, han skriker och skriker på kvällarna ibland, fast vi vet att han är mätt. Då är det enda som hjälper att snutta. Han brukar oftast gå att natta efter det. Han har nog ont i magen ibland tror vi, för ofta när han får bröstet så pruttar han, det hjälper nog att få ut det. Kolik hade varit betydligt värre tänker jag, kan vara både kvällströtthet och lite magont. Svårt att säga! Hoppas det inte blir värre för henne! Vet precis hur hjärtskärande det är :/
  • Moorii
    calabalic skrev 2016-09-11 19:23:23 följande:

Tack för tipset, det måste jag kolla upp. Hur funkar det, sticker man upp nåt i tarmen som lättar på trycket?

Ja, precis, det är en liten plastmojäng :) den är som ihålig, så finns det gaser så pyser de ut igenom den. Tips jag fick från en i min mammagrupp är att koka ventilerna istället för att slänga efter en användning. De kostar ändå 15 kr styck, kan bli vääldigt dyrt i längden..
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)