Inlägg från: Moorii |Visa alla inlägg
  • Moorii

BF Juli 2016 (ny!)

Sommarmalva skrev 2016-12-08 21:56:54 följande:

I början när man börjar med bara "smaksensationer" som de kallar det nu för tiden så fick han typ bara ett kryddmått av det vi åt. Var ingen fara eftersom de inte äter, utan bara smakar. Nu när han faktiskt äter så äter han kanske två matskedar eller så. Fast då inte av vår mat naturligtvis utan egen osaltad. Jag gjorde puré igår och la i en sån liten glasburk som köpepure ligger i. Blev kanske halva burken och det åt han upp på två dagar. Lite igår och resten idag. Tänkte också köpa gröt och se hur det går men antar att han kommer sluka det med

Aha, ok! Kommer inte ihåg, hur gammal är han nu?
  • Moorii

Sommarmalva, han är 4 månader och en vecka. Då förstår jag att ni hunnit lite längre :)

Cutepoison, jaså, det sa dom inte till mig! Ska prova med gröten idag tänkte jag :)

• Moorii
    cutepoison skrev 2016-12-09 16:01:42 följande:

Han blir 4 månader på söndag!Japp så sa vår bvc sköterska :) men man ska kanske testa med mindre först för att se hur magen reagerar men 2-3 teskedar kan man ge sen.

Får prova med litegrann ikväll då :) hittade också en klämmis för bebisar från fyra månader, får prova det en annan dag!
  • Moorii
    cutepoison skrev 2016-12-09 19:58:12 följande:

Kul att testa! Gillar han mat då?

Men rekommendationen är ändå att man helammar/ger ersättning till 6 månader. Inte ger portioner. Det står på livsmedelsverkets hemsida iaf så det ska jag följa, dvs bara ge kryddmått och ev. lite mer gröt om han skulle gilla det.

Absolut, det är spännande! Lite både och, ser ut som han är rätt skeptisk till konsistensen, men pumpa verkade han gilla :) ja, samma här! Ska ta det lugnt och inte ge för mycket för fort. Har väntat några dagar emellan också mellan smakproven.
  • Moorii

Gustav är 5,5 månader nu och ganska nyss, typ innan jul, hade vi knappt några rutiner. Han hade slutat ta napp, snuttade jättemycket, så hade inte många sekunder ifred och höll på bli vansinnig! Men så var det en mamma som berättade hur hennes dotter tagit napp igen, jag gjorde likadant och vips! Iom det föll en hel del på plats. Han somnade själv i spjälsängen för första gången på nyårsafton! Sen dess lägger vi honom i hans säng varje kväll, och där sover han fram till andra matningen (den första får han när vi fortfarande är vakna). Vi kliver upp mellan 8 och 9 varje morgon, sen behöver han sova igen efter en dryg timme och sover mellan 30-40 min. Samma vid 13-14 och 16-17. Sen börjar vi med läggning vid 19 när pappan är hemma och kanske strax innan 20 när han jobbar, eftersom han slutar 19. Funkar inte exakt så här varje dag förstås, vissa dagar vill han inte sova alls och är jättegrinig, men inte alltför ofta som tur är.

Mycket som hände runt jul och nyår! Nu har han lärt sig sitta utan stöd (dock måste man fortfarande hålla koll då han kan tippa..) och rulla från rygg till mage, sistnämnda gör han så fort man lägger ner honom på mattan, speciellt om han bara har blöja på sig av någon anledning :'D

Idag var vi förresten och tog de sista sprutorna, det gick jättebra. Han blev ledsen såklart, men skrek bara i några sekunder och gnällde lite efter. Nu får vi hoppas att han inte får feber! Hur gick det för er andra med det?

Trodde för övrigt att han skulle ha växt till åtminstone 68 cm eftersom vi till viss del använder 74, men icke.. 66 var han och vägde 8,3 kg. Han följer sin viktkurva men längden har planat lite.. Nog för att vi visste att han inte skulle bli någon basketspelare då vi båda är kortare än normen, men lite orolig blir jag allt ändå :/ förklaringen till kläderna är nog att han är så knubbig så han behöver en större storlek ändå :)

• Moorii
    tovemaja skrev 2017-01-13 08:12:24 följande:

Berätta nappknepet! Vill så gärna att Noa ska ta napp!

Vet inte riktigt vad jag ska kalla den metoden för, men den är inte rolig och man måste ha en stor klump med is i magen..

Jag brukade liggamma honom väldigt ofta när det var som värst, Gustav var van att somna vid bröstet, så det var där jag var tvungen bryta mönstret och byta ut bröst mot napp. La mig precis likadant som vid liggamning, la honom mot mig på sidan och stoppade nappen i hans mun. Problemet var ju att han sög ju inte tag i den alls, så fick hålla en hand på den så den inte ramlade ut. Det tog ca 50 minuter med skrik och gråt innan han tog nappen och somnade. Jag klappade, sjöng och pussade på honom under hela tiden bör tilläggas, han kände sig aldrig övergiven utan var arg för att han inte fick som han ville.

Senare samma kväll var det dags igen, då tog det en halvtimme. Dagen efter fem minuter och sen har det bara funkat sen dess. Det jobbiga var ju det psykiska när han skrek, man blir ju sjukt stressad. Hon som berättade om detta för mig hade haft öronproppar, jag körde utan. Men värt det hundra gånger om iallafall! Vet inte om det funkar om bebisen aldrig tagit napp, men man vet ju inte förrän man försökt :)
  • Moorii
    Namnlös2015 skrev 2017-01-23 13:47:16 följande:

Har inte varit här inne och tittat på väldigt länge!

Vår dotter är 7 1/2 månad nu och världens snällaste!

Hon är en stor tjej som älskar mat haha, hon är 72 lång och väger 10,6 kg. Vår lilla heffaklump :p

Haha, vad härligt! :D min pojke är fem månader och tre veckor, är 66 cm lång och väger 8,3 kg, ingen lättviktare han heller :P
  • Moorii

Åh, ja, låren!! :D Satte honom I en bumbostol för några veckor sen, han fastnade :P

Sommarmalva, vad roligt att han gillar mat! Gustav gillar typ allt med, förutom katrinplommonpuré, det vägrade han äta, haha.

• Moorii
    Sommarmalva skrev 2017-01-24 11:15:20 följande:

Ja visst är det kul att de gillar mat! Max fick ett smörgåsrån i handen. Och allt som man håller i måste ju in i munnen. Han tyckte det var så äckligt! Men in i munnen skulle det ändå... han riktigt skakade av äckel, haha, jag tyckte så synd om honom så jag tog undan rånet. Fattar inte att man måste stoppa allt i munnen, även om det är äckligt? Fast såg ganska komiskt ut, fniss...

Haha, sötis. Ja, allt ska verkligen in i munnen! Har inte provat smörgåsrån ännu, får kanske ta och prova snart :) Gustav kan också få såna äckelskakningar, eller rysningar, men det kan komma även när han äter nåt som han gillar, så vet inte riktigt vad det betyder :P
  • Moorii
    cutepoison skrev 2017-01-24 13:07:25 följande:

Haha sötunge! Vi får ses snart om ni är friska nu?

Edvin kan inte äta något nu. Han blir förstoppad. Jätte jobbigt så vi har faktiskt tagit en paus nu från smakportioner. Han liksom vrider sig av smärta om han inte bajsat på en dag. Vet inte hur vi ska få honom att äta. Annars gillar han gröt och pureer (mina hemmagjorda fick dock bottenbetyg HAHA!)

Absolut! Men nu hade du gått och blivit sjuk va? :/ det är väl bara den tiden på året... Elände är det iallafall! Vi får se hur det ser ut nästa vecka kanske?

Ånej :/ Gustav blir lite trögare i magen med, men brukar funka bra om han får springa lite i gåstolen eller sitta i tripp trapp-stolen, då kommer det igång. Men blir färre gånger per dag och han sover jättedåligt sen några dagar, men hoppas på att det beror på att tänder är på väg eller nåt.. Ni får kanske köra på milda saker, som gröt och sådär ett längre tag? Jaså, haha! Jag känner en tjej som är kock, hennes man är också kock, och deras dotter vägrade äta det de lagade, bara burkmat som dög :D måste vara nåt med konsistensen som blir annorlunda :)
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)