• Anonym (Mamma)

Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?

Nu är det så att vi snart ska ta hål i öronen på vår dotter som fyller 3. Undrar hur ni andra har gjort, har ni haft en isbit på eller emlasalva kanske? Eller inget? Har hört att man inte ska ha emlasalva nämligen. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?
  • Anonym (exuperia)

I första hand anser jag att barns kroppar inte ska modifieras på något sätt som inte är medicinskt nödvändigt, förrän de själv är gamla nog att vilja och önska det över längre tid, säg i 15-årsåldern.

Öronhåltagning är raka motsatsen till nödvändigt, en medicinsk risk, som dessutom kan utestänga din dotter från flera attraktiva yrken för resten av hennes liv.

"Kliniska studier runt om i världen har visat att öronhåltagning och bärandet av örhängen är en kraftigt bidragande orsak till det ökande antalet nickelallergiker. Dessa studier berättar också om att så många som 10-30% av alla kvinnor är drabbade.

Har du en gång utvecklat nickelallergi finns det inget botemedel. Det enda sättet att undvika nickelallergi är att undvika all kontakt med nickelhaltiga metaller. Detta kan naturligtvis vara väldigt svårt eftersom alla metaller, även guld och silver, kan innehålla nickel, främst i form av föroreningar. Därför finns det heller inga metallörhängen som är helt nickelfria."
    --
    källa:
    www.oskarperssonguld.se/haltagning/medicinska-aspekter/

• fkh
    Anonym (Jo) skrev 2016-01-21 09:45:52 följande:

Vad får en 3åring ut av en resa, vill gärna veta vad du kommer ihåg när du var 3 som inte är relaterat till fotografin... Sen kan man göra saker i Sverige man behöver inte åka utomlands och ge sprutor som gör ont... Ni är så jävla löjliga...

Även om en treåring inte kommer ihåg specifika resor så är väl det knappast anledning att inte förgylla sitt barns liv med upplevelser. Du kanske låser in dina barn i källaren då de ändå inte kommer ihåg någonting. Det är så intelligensbefriat att jämföra ett vaccin med öronpiercing, men om jag ändå blivit tvingad in i den värdelösa analogin så är det värt att påpeka att det naturligtvis inte är själva sticket i sig som är så fel. Det är faktumet att man piercar ett litet barn som inte är gammal nog att be om det själv för att förbättra hennes utseende. Lika illa är det att sätta smink på barn i den åldern och det medför ingen skada direkt. Nu gör det dessutom ont att ta hål i öronen och är utöver det bara så jävla tacky och ser riktigt illa ut. Men pierca på ni, det säger ju mer om er som föräldrar och människor än om barnen naturligtvis.
  • Anonym (så glad)

Jag är såååå glad att min mamma gjorde hål i mina öron när jag var två år! Nu har jag ett jättefint jack och ärrvävnad i ena örsnibben som kom till när jag kom i bråk på dagis när jag var fyra och min kompis slet av ena örhänget, som gick rakt igenom snibben. Andra örat har jag ett jättegulligt litet hål i! Det är såååå fint! När jag var ungefär 9 så började jag också bli lite snofsig och fin i kanten, för jag hade ju så fina örhängen, så jag tog på mig ett par handskar, och nu rör jag aldrig vid något metalliskt utan handskar. När jag får växel i kassor så håller jag dam-likt fram min handskbeklädda hand, och kassörerna ser alltid ut som de aldrig sett en snofs-människa förr. Inte min mans släkt heller, för resten, för de såg mäkta förvånade ut när jag fortfarande hade handsken på när jag fick på mig vigselringen. Och så klart, som en äkta snofs-människa, så har jag vigselringen nu i smyckeskrinet där den ska vara, och inte på fingret. Äkta kärlekstecken är en sten i läderband runt halsen. Mycket finare än en gammal guldring med massa skräpstenar i!

• Anonym (Inväxt)

En vän till familjen tog hål i öronen på sitt barn, gick jättebra tills en dag tösen vaknade och hade jätteont. Örat var gigantiskt, rött och gjorde jätteont, över natten hade själva ploppen på nåt vis krupit in i örat. Blev en saftig inflammation med sjukhusvistelse och op av de. Ge fan i att utsätta barn för saker dom inte har valt själv och är för små för att sköta

• Anonym (Åsnor)
    Anonym (Inväxt) skrev 2016-01-22 00:08:48 följande:
    En vän till familjen tog hål i öronen på sitt barn, gick jättebra tills en dag tösen vaknade och hade jätteont. Örat var gigantiskt, rött och gjorde jätteont, över natten hade själva ploppen på nåt vis krupit in i örat. Blev en saftig inflammation med sjukhusvistelse och op av de. Ge fan i att utsätta barn för saker dom inte har valt själv och är för små för att sköta
    Det här är tydligen oerhört vanligt har jag hört av personal på barnakuten.

Min systers dotter råkade ut för det fast det blev ingen operation eller inläggning utan de bedövade örsnibbarna med lokalbedövning (oerhört smärtsamt tydligen) och så skar dom ut örhängena direkt på akuten. 
  • Fru Tant
    Anonym (så glad) skrev 2016-01-21 23:55:16 följande:

Jag är såååå glad att min mamma gjorde hål i mina öron när jag var två år! Nu har jag ett jättefint jack och ärrvävnad i ena örsnibben som kom till när jag kom i bråk på dagis när jag var fyra och min kompis slet av ena örhänget, som gick rakt igenom snibben. Andra örat har jag ett jättegulligt litet hål i! Det är såååå fint! När jag var ungefär 9 så började jag också bli lite snofsig och fin i kanten, för jag hade ju så fina örhängen, så jag tog på mig ett par handskar, och nu rör jag aldrig vid något metalliskt utan handskar. När jag får växel i kassor så håller jag dam-likt fram min handskbeklädda hand, och kassörerna ser alltid ut som de aldrig sett en snofs-människa förr. Inte min mans släkt heller, för resten, för de såg mäkta förvånade ut när jag fortfarande hade handsken på när jag fick på mig vigselringen. Och så klart, som en äkta snofs-människa, så har jag vigselringen nu i smyckeskrinet där den ska vara, och inte på fingret. Äkta kärlekstecken är en sten i läderband runt halsen. Mycket finare än en gammal guldring med massa skräpstenar i!

Nåja. Du kan ju alltid prova vigselrinngar som inte kommer från Guldfynd. Rent guld är inte allergent.
  • sextiotalist
    Fru Tant skrev 2016-01-23 08:10:00 följande:

Nåja. Du kan ju alltid prova vigselrinngar som inte kommer från Guldfynd. Rent guld är inte allergent.

Åh du menar 24 karat. Väldigt mjukt och troligen skulle ringen bli sliten snabbt.

Allt guld i smycken är legerat. Vitt, rött eller gult guld har olika legeringar.

Och jo, rent guld kan också ge upphov till kontaktallergi. Även om guld inte oxiderar så kan de ändå släppa små au-atomer som kan ge upphov till allergi
  • Fru Tant
    sextiotalist skrev 2016-01-23 08:45:57 följande:

Åh du menar 24 karat. Väldigt mjukt och troligen skulle ringen bli sliten snabbt.

Allt guld i smycken är legerat. Vitt, rött eller gult guld har olika legeringar.

Och jo, rent guld kan också ge upphov till kontaktallergi. Även om guld inte oxiderar så kan de ändå släppa små au-atomer som kan ge upphaldriov till allergi

Verkligen? Jag trodde det fungerade med en liten mängd platina för att göra guldet tillräckligt hårt.

Däremot har du fel att guldatomer ger allergi. Guld reagerar inte, och inte heller platina.
  • sextiotalist
    Fru Tant skrev 2016-01-23 08:52:17 följande:

Verkligen? Jag trodde det fungerade med en liten mängd platina för att göra guldet tillräckligt hårt.

Däremot har du fel att guldatomer ger allergi. Guld reagerar inte, och inte heller platina.

Platina används ytterst sällan som legering och jo, guld kan ge upphov till allergi.
  • Fru Tant
    sextiotalist skrev 2016-01-23 09:01:28 följande:

Platina används ytterst sällan som legering och jo, guld kan ge upphov till allergi.

Ja, platina är dyrt så det använder man inte. Silver är väl standard vad jag vet.

Vem påstår något på dumt om guld?
Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?