• Anonym (Mamma)

Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?

Nu är det så att vi snart ska ta hål i öronen på vår dotter som fyller 3. Undrar hur ni andra har gjort, har ni haft en isbit på eller emlasalva kanske? Eller inget? Har hört att man inte ska ha emlasalva nämligen. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?
  • Anonym (Avskyvärt!)

Att utsätta en treåring för något som gör ont och säkert är väldigt skrämmande, enbart för att föräldern önskar det, kan jämföras med könsstympning - även om jämförelsen haltar väldigt mycket.

• Furienna
    Anonym (Avskyvärt!) skrev 2016-01-23 18:51:55 följande:

Att utsätta en treåring för något som gör ont och säkert är väldigt skrämmande, enbart för att föräldern önskar det, kan jämföras med könsstympning - även om jämförelsen haltar väldigt mycket.

Fast jag tycker inte att det haltar så mycket. Som vi har sett här i tråden, så kan visst hål i öronen på ett barn ge det men för livet.
  • Anonym (Mamma)
    Fru Tant skrev 2016-01-23 18:33:18 följande:

Tja, vi kan ju ta Wikipedia som källa, där du finns en artikel om guldallergi. Där får vi veta att guld i tänderna kan vara ett problem genom den galvanism som kan uppstå. Kommer du verkligen ut guldjoner i den processen? Någon som kan svara? Min gissning är att det är kvicksilver som kommer ut i kroppen, och det är som bekant giftigt. Att du alltså inte är guldet i sig, utan dess reaktion som ger problemen.

Men för att ta smycken som det egentligen handlar om. Då konstaterar man att rent guld inte ger problem. Använd alltså inte legeringar. Ofta ger silver tydligen färre problem, antagligen för att du är rent.

Om du väljer enbart Wikipedia som källa är du korkad. Man kan vara allergisk mot guld! Varför fattar du inte det?!
  • Fru Tant

Här sitter jag och försöker säga något, och kommer på att det är Familjeliv. Vi säger väl så som ni tycker då.

• sextiotalist
    Fru Tant skrev 2016-01-24 08:10:21 följande:

Här sitter jag och försöker säga något, och kommer på att det är Familjeliv. Vi säger väl så som ni tycker då.

Och du kan inte ana att det finns de som har något mer kunskaper än vad du har.

Är du hudläkare eller allergiläkare så skulle du ha dessa kunskaper.

Må så vara att grundämnet guld är ett stabilt ämne. Men inte helt stabilt. Guld leder ström, med andra ord det så kan elektronerna i guldet ändra potential. Guldatomerna kan vandra själv och kroppen kan reagera även mot stabila molekyler.
  • Fru Tant
    sextiotalist skrev 2016-01-24 08:17:47 följande:
    Och du kan inte ana att det finns de som har något mer kunskaper än vad du har.

Är du hudläkare eller allergiläkare så skulle du ha dessa kunskaper.

Må så vara att grundämnet guld är ett stabilt ämne. Men inte helt stabilt. Guld leder ström, med andra ord det så kan elektronerna i guldet ändra potential. Guldatomerna kan vandra själv och kroppen kan reagera även mot stabila molekyler.
    Det finns många som kan mer om mig i mycket. Det ändrar inte det faktum att guld inte reagerar med något i kroppen.

Var tvungen att skriva igen med tanke på ditt fascinerande påstående. Vet inte var jag skulle börja försöka reda ut ditt förvirrade resonemang, och få in lite grundskolekemi.
  • sextiotalist
    Fru Tant skrev 2016-01-24 12:24:42 följande:

Det finns många som kan mer om mig i mycket. Det ändrar inte det faktum att guld inte reagerar med något i kroppen.

Var tvungen att skriva igen med tanke på ditt fascinerande påstående. Vet inte var jag skulle börja försöka reda ut ditt förvirrade resonemang, och få in lite grundskolekemi.

Ja, jag passade på att fråga en god vän, när jag ändå hade henne på tråden.

Ja, det finns de som är allergiska mot grundämnet guld (oavsett om det är legerat eller inte).

Men en läkare med 20 års erfarenhet kan ju inget
  • Fru Tant
    sextiotalist skrev 2016-01-24 16:12:28 följande:

Ja, jag passade på att fråga en god vän, när jag ändå hade henne på tråden.

Ja, det finns de som är allergiska mot grundämnet guld (oavsett om det är legerat eller inte).

Men en läkare med 20 års erfarenhet kan ju inget

Jag känner en läkare, (docent), med 25 års erfarenhet som säger att det är bulshit.
  • sextiotalist
    Fru Tant skrev 2016-01-24 16:36:20 följande:

Jag känner en läkare, (docent), med 25 års erfarenhet som säger att det är bulshit.

Jag ger upp, men jag ska hälsa min gamla kompis (har inte träffat henne på fem år men vad jag förstod så hade hon allergin kvar) att hennes allergi är bullshit.
  • Anonym (Åsnor)
    Fru Tant skrev 2016-01-24 12:24:42 följande:

Sextiotalister är full av personliga anekdoter. En vän för varje topic. 
  • Anonym (Åsnor)
    Anonym (Åsnor) skrev 2016-01-24 17:59:20 följande:
    Sextiotalist skulle det stå.
  • Anonym (så glad)
    Anonym (Åsnor) skrev 2016-01-24 17:59:20 följande:
    Synd då för fru tant att sextiotalist inte är den enda som uttalat sig.
  • Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-18 23:41:21 följande:
    Bra :) bryter man normer bör man vara gammal nog att förstå konsekvenserna för det.
    Är du medveten om att du själv bryter normer när du tar hål i öronen på din treåring?
Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?