• Anonym (Mamma)

Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?

Nu är det så att vi snart ska ta hål i öronen på vår dotter som fyller 3. Undrar hur ni andra har gjort, har ni haft en isbit på eller emlasalva kanske? Eller inget? Har hört att man inte ska ha emlasalva nämligen. Hur har ni gjort?

• Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?
  • Furienna
    Åsa skrev 2016-01-19 12:15:36 följande:
    Möjligen OT men öronhåltagning hos barn hör faktiskt inte till de vanor som (svenska) föräldrar gör av gammal tradition. När jag växte upp var håltagning i nedre tonåren ganska utbrett, inte hos mindre barn; tror detta blev vanligare under sent åttiotal-nittiotal, då som nu med skillnader mellan grupper och områden. (Hos vuxna blev det inte vanligt förrän femtio-sextiotalet. Örhängen tidigare skruvades fast; håltagning förknippades med minoritetsgrupper och "dåliga kvinnor".)
    Min mormor hade i och för sig skruvörhängen i stället för "riktiga" örhängen. Men det fanns nog också många i hennes generation, som tog hål i öronen på riktigt. Och rätta mig nu om jag har fel, men tvärtemot dig har jag fått intrycket att det förknippades med "fina damer". För en vanlig bondkvinna eller arbeterska hade knappast behov av att bära örhängen. Det var de fina damerna, som hade i princip som sin uppgift att vara vackra. Det kan dock även ha varit vanligt bland minoritetsgrupper och prostituerade, som du säger.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (Spanish ears) skrev 2016-01-19 16:07:50 följande:
    Vet ni moraltanter att i t ex Spanien tar man hål i öronen på små bebisar. Verkar inte gå nån nöd på dem. Är ju inget dramatiskt ingrepp direkt.

www.babycenter.com/0_piercing-your-babys-ears_10341560.bc

"Although piercing a newborn's tiny ears is controversial in the United States, in Spain and Latin America it's customary to do so moments or days after a baby girl is born. In these cultures, it's believed that it's more painful for the child if you wait until she's older."
    Och i många länder omskär man barn. Det innebär inte att det därför är helt ok att göra det. Verkar inte gå någon nöd på omskurna pojkar heller.

Så vad är din poäng?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Åsa
    Furienna skrev 2016-01-19 17:01:07 följande:
    Min mormor hade i och för sig skruvörhängen i stället för "riktiga" örhängen. Men det fanns nog också många i hennes generation, som tog hål i öronen på riktigt. Och rätta mig nu om jag har fel, men tvärtemot dig har jag fått intrycket att det förknippades med "fina damer". För en vanlig bondkvinna eller arbeterska hade knappast behov av att bära örhängen. Det var de fina damerna, som hade i princip som sin uppgift att vara vackra. Det kan dock även ha varit vanligt bland minoritetsgrupper och prostituerade, som du säger.
    Det är möjligt att bruket förekom i överklass/övre medelklass. Erkänner villigt att jag mest uttryckte mig utifrån vad jag hört från äldre släktingar som inte kom från dessa lager. Det är ju inte ett helt okänt fenomen att de "högsta" resp "lägsta" klasserna kan dela vanor och smak som "den stora massan" däremellan inte gör. Och för den delen att attityder förskjuts över tid.
  • Anonym (Historiskt)
    Furienna skrev 2016-01-19 17:01:07 följande:
    Stämmer bra /lärare i historia
  • fkh
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-18 22:32:21 följande:

Jo det gör du :) uttrycker man sig som du så dömer man folk. För min del gör det inget men du borde fundera på vad för typ av människa du vill vara till nästa gång. Ingen gillar fördomsfulla och dömande personer. Hoppas du mår bättre snart :)

Jag dömer alltså inte folk som har låg status i allmänhet. Däremot dömer jag människor som skadar sina barn för att de vill att de ska bli vackrare att titta på som sagt. Känns ytligt och egoistiskt. Ingen gillar ytliga och egoistiska personer. Hoppas ditt barn mår bra trots allt!:)
  • Fru Tant

Varför inte en i klittan nu när ni ändå håller på? Det är ju fint!

• Fru Tant

Varför inte en i klittan nu när ni ändå håller på? Det är ju fint!

• Fru Tant
    Anonym (Spanish ears) skrev 2016-01-19 16:07:50 följande:

Vet ni moraltanter att i t ex Spanien tar man hål i öronen på små bebisar. Verkar inte gå nån nöd på dem. Är ju inget dramatiskt ingrepp direkt.

www.babycenter.com/0_piercing-your-babys-ears_10341560.bc

"Although piercing a newborn's tiny ears is controversial in the United States, in Spain and Latin America it's customary to do so moments or days after a baby girl is born. In these cultures, it's believed that it's more painful for the child if you wait until she's older."

Det är helt felaktigt att små barn upplever smärta annorlunda. En lite märklig idé från början, då utgångspunkten borde vara att det är lika. Kan bero på att reaktionen är annorlunda.

Tidigare opererade man faktisk på bebisar. Att söva är ju i sig farligt, så man gav dem något för att de skulle vara stilla.

Till nyligen omskar man bebisar utan bedövning.

Vi är också en generation man droppade lapis i ögonen på som nyfödda. En procedur så fruktansvärt plågsam att ingen skulle få för sig att göra det på en vuxen. Men barnet gick ju in i chock och var stilla, så det ansågs väl okej.
  • Ominous
    Anonym (Mamma) skrev 2016-01-18 18:57:23 följande:
    Piercare tar inte emot små barn, pengar är inga problem för min familj. Det gjorde inte ont alls och dottern har varit salig hela dagen :)

Jag kommer göra rent piercingarna som man ska. Var det något mer?

Finns ju uppenbarligen en anledning till att de inte tar emot små barn som inte kan tycka till än. Men finns faktiskt några piercare som gör det, eftersom att de vet att annars går förälädern och låter sitt barn få krosskador och tar stora risker.

Hur många piercingstudios kontaktade du och frågade?

Ont eller inte spelar ingen roll. Gör inte ondare eller mindre ont med steriliserad kanyl. Enda skillnaden är att en piercing som är gjord korrekt(med kanyl) läker på några veckor och känns oftast läkt efter bara en vecka. Helt sjuk skillnad som man bara upplever när man provat båda. En krosskada läker sällan på 7-8veckor som de säger, utan tar ofta dubbelt så långt tid. Eller läker helt enkelt inte alls. Det spelar ingen roll hur man sköter piercingen, utan läkeförmåga.

En piercing-pistol är aldrig steriliserad och oftast utförs det i ett orent rum.

Hur kan du inte ha tagit reda på all denna fakta innan du gjorde något så allvarligt som att trycka ett trubbigt smycke genom ditt barns öron? Och om du gjorde det, hur kan du då inte inse hur otrolig onödig risk det är för något så banalt?

Ja, så du ska sköta piercingen "som man ska". Men hur är det? Hur hade du tänkt sköta den? Vilka produkter har du? Hur ofta tänkte du göra det?

• Anonym (Hmm)

Passa på att könsstympa och sy ihop också när du ändå är igång ...
    Ska du göra val åt ditt barn så gå "all-in" när du ändå håller på.
    Törs väl inte ens fråga vilken nationalitet det är på alla håltagare för då får man skit för det också ....
    För ordningens skull får jag väl säga att jag även är emot både omskärelse OCH det kristna dopet - inget barnen väljer själv det heller!!! Dumheter!

Svar på tråden Ta hål i öronen på 3åring - smärtlindring?