• Pusheen

Höstbebisar efter IVF 2016

Libra1 skrev 2016-11-11 13:53:56 följande:

Grattis till alla nya bebisar! <3 Vår lille fyller 1 månad på söndag. Tiden går galet fort!!!

En månad redan? Jösses! Jag som bara låg typ två veckor efter dig och inte ens fått min bebbe än

Hoppas allt funkar fint för er.
  • Pusheen

Pratade med min bm nu. Hon sa att det endast var som bonus med ett ul till och att man eg inte gör så för det skulle kosta så sjukt mycket om alla fick det men hon är extra mån om oss för att vi har kämpat så länge för det här. Hon sa att det alltid är bra att veta så mycket som möjligt om bebisen innan den ska komma ut och att det kan vara extra bra vid en igångsättning. Enligt bebisens kurva så ser det bra ut och den växer fortfarande.

Undrar om det är för att förra gången så hade den fixerat sig men måttet på magen hade inte minskat.

Vet i tusan men hon försäkrade mig om att det bara var för att det är bra att veta mer om bebisen och att vi bara skulle se det som en bonus.

Om det nu ens blir idag, de skulle ringa mig om en tid då jag kunde komma idag annars blir det på måndag, dagen innan igångsättningen, om inte bebisen har kommit i helgen.

Hmm.. ja ja

Kom ut nu istället bebisen!

• Pusheen
    lallallalla skrev 2016-11-11 17:11:17 följande:

Det kan vara värt det!

Min bebbe låg för djupt när jag var på UL och skulle kolla storlek. Så de kunde inte mäta. Men magkurvan var fin, strax över medel och allt såg bra ut.

Under förlossningen visste ingen hur stor hon var och ingen visste varför hon aldrig sjönk ner ordentligt. När hon kom ut och visade sig väga 5 kg fick det sig en förklaring. :/

Jag hade gjort TUL om jag vore du. :)

Tack för lugnande ord!

Det blir ett TUL på måndag. Tycker ändå det känns lite lustigt att jag ska få göra ett extra.

Frågade hon på ultraljudsavdelningen varför jag eg skulle behöva göra det. Hon sa bara att det var för att min bm begärt det och att eftersom den inte visar några tecken alls på att vilja komma ut så kan det vara bra att kolla tillväxten.

Tycker nästan bara att detta gör mig onödigt orolig. Men jag är ju inget riskfall som min mamma sa.. det är ju helt normalt att gå över tiden lite. Är väl bara så att jag blir lite extra övervakad eller nåt!

Skulle du gjort TUL nära inpå bf eller efter?
  • Pusheen
    Pipam skrev 2016-11-12 04:40:59 följande:

Hej tråden!

I måndags, den 7 november kl 05.22 fick vi vår lilla kille!

3550 gram och 53 lång.

Förlossningen fick avslutas efter 35 timmar med akutsnitt och jag har vart under isen helt men nu är vi hemma och lillkillen har mått super från start!

Grattis till alla våra underbara små bebisar!

Stort grattis till lilla killen! <3

Låter inget vidare med så lång förlossning och akutsnitt :-/

Hoppas du mår bättre och att du kan njuta av att äntligen ha lillen hos er!
  • Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-11-13 22:20:54 följande:

Hur går det för dig? Det börjar dra ihop sig till igångsättning gissar jag? Nervöst? :)

Här är det stiltje! Inga tecken alls på att det skulle bara något på gång. Till och med förvärkarna har minskat. Känns som att jag har acepterat att det blir ingen bebis. Jag ska leva så här nu resten av livet, mitt nya tillstånd liksom. Bara att gilla läget

Sen kommer tankarna på igångsättningen och då blir allt overkligt igen!

Börjar bli nervöst ja! Givetvis har jag bara tagit till mig allt dåligt med igångsättningar och tror på att det kommer bli ett helvete. Det måste ju inte bli det men av någon anledning så fastnar ju allt negativt lättare i hjärnan.

Ska in på ultraljud imorgon (måndag) även det lite smånervöst.

Hur går det för dig? Låtit bli medicinen dom du tänkte?

Håller med om att det ju är bättre att du sätts igång än att du ska börja laborera med mediciner!
  • Pusheen

Tack för pepp alla! <3

Var ju inne på TUL.. kan säga att jag INTE vill ha ungen i magen längre än till igångsättningen imorgon nu ändå Hon uppskattade vikten på bebben till 4050-4400g! Hehe Vill inte att den ska få vara där inne mer nu och växa sig ännu större samtidigt som jag fick lite ångest över att den är åt det större hållet att föda ut. I tidigare kontroller så har det blivit sagt varken liten eller stor bebis. Typ 3500g..

Nu har den ju fått en extra vecka i magen att lägga på sig lite extra.

Känns ok att bli igångsatt nu fast ändå nervöst så klart.

Allt såg jättebra ut med bebben i övrigt.

Sköterskan frågade om vi ville veta könet. Haha, nej tack! Har vi väntat så här länge så kan vi nog vänta en dag till

Såå.. imorgon kör vi!

• Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-11-14 13:53:24 följande:

Vad bra att det såg bra ut, och tänk på att det är stor felmarginal på viktuppskattningar, den kan fortfarande vara mindre den lilla plutten :) 

Haha, jo.. Hon påpekade att hon tog de största måtten hon fick så hon tog till i överkant. Hon sa att det kunde fela tio procent. Hon fick fram 4300g nånting så runt där eller 4000g.

Det är ju logiskt att den hunnit lägga på sig lite extra. Jag tänkte så klart inte på det.

Har du fått prata med din bm?
  • Pusheen
    Sally Cinnamon skrev 2016-11-14 14:25:05 följande:

En nackdel bara: de söta kläderna i stl 50 som man packat i bb-väskan var för små! :D Min BM trodde inte att vår bebis skulle vara så speciellt stor sa hon...

Haha men nej! Blir till att se över vad jag har packat ner haha!

Ja, nej.. jag har ju inget att jämföra med så det känns ju skönt när du säger så.

Kan vara bra att ha lite att ta av om matningen ska strula. Åh herregud, sjukt att dagen D är här imorgon! Sjukt att veta i förväg att det ska ske liksom.
    irrbloss_83 skrev 2016-11-14 17:11:54 följande:

Jo, hade rätt ordentligt högt BT idag, 160/100, men inget protein i urinen, så hon tyckte inte heller att jag behövde behandla om jag inte mådde dåligt på nåt vis. Hon tyckte jag skulle försöka ordna ett schema för dagarna, så att tiden går liksom. 

Fick också veta att det blir igångsättning i 42+0 vilket bara är en dag senare än tänkt, men var ändå som en kalldusch. Har en rätt dålig erfarenhet med ett patientfall som jag inte ska skrämma er med, men som jag tänker ganska mycket på nu. Plus att jag oroar mig för att han blir gigantisk osv, men jag glömde fråga om de kollar det på nåt vis innan igångsättning om det blir en sån. Vore ju intressant att veta om det är en femkilosklump liksom...

Ett schema låter väl vettigt.. Sjukt segt att vänta. Jag försökte se det som extra bonus med egentid.

Precis, kan du inte begära ett TUL? Tycker de kan sätta igång dig med tanke på blodtrycket..

Jag tänkte liksom inte på att bebisen bara blir större och större.. har känt mig så trygg när de sagt att det var en medelbebis.

Nu ser jag framför mig hur mycket jag kommer spricka och hur jobbigt det kommer bli att få ut den! Men det är ju inte någon ovanlig födelsevikt, fortfarande normal men lite i överkant.

Det kommer säkert gå bra och jag hoppas för din skull att det bara sätter fart istället!
  • Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-11-14 17:57:21 följande:

Ja, så imorgon ska jag tejpa några fönster och åka och hämta fönsterrutor för att fixa till ladugården. Och så ska jag baka lite bröd. Det blir lagom på en dag. 

Jag tänkte inte på att fråga det, ska göra det på onsdag när jag pratar med BM så får vi se :)

Låter som ett lagom projekt! Så ni bor också på gård..

Finns att göra i varje hörn
  • Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-11-14 20:00:16 följande:

Japp, det gör vi. Ni också? Det är lite frustrerande tycker jag, att man inte kan göra lika mycket som vanligt. Det är väl en sak i ett vanligt hushåll men att bära ut mat och vatten till djuren och sådär vill jag ju kunna göra....

Ja det gör vi men jag hade bara lite höns fram till för ett tag sedan. Har bara tre katter inne i huset just nu

Min häst har jag inhyrd hos en tjej som tar hand om allt.

Så jag har det väldigt lugnt men jag förstår vad du menar! Saknar skötseln i stallet och framförallt ridningen!

Men men.. det kommer ju igen!
  • Pusheen

Hej alla!

Det visade sig igår att min bm hade sagt fel dag till mig om igångsättningen. Det var idag den skulle ske. Det var jättejobbigt igår och idag skulle de ringa när jag kunde få komma in sjuk oändlig väntan. Fick en tid 11.30. Då skulle doktorn avgöra om jag skulle sättas igång eller inte så jag visste inte ens då om det skulle bli av eller inte. Tog nästan hela dagen, kl 15 bestämdes det att jag skulle sättas igång.

Bebisens hjärta slog en aning fort, mängden fostervatten var åt det lägre måttet, bebisens storlek avgjorde samt att livmoderhalsen inte var mogen så det tydde på att den inte var på väg inom de närmsta dagarna så därför blev det igångsättning.

Fick första dosen tablett vid 16 och nu har jag precis tagit andra dosen så nu får vi se vart det bär hän!

Tack för alla lyckönskningar! <3

• Pusheen

Hej alla!

Gaah vilken natt det blev! Väldigt intensiv. Fick första igångsättningsdosen vid 16 sen började det mola direkt.

Skickade hem gubben för att hans kulle få sova för detta skulle ju ta några dygn. Livmoderhalsen var inte alls mogen. Det var den inte heller när sköterskan kollade den sent på kvällen.

Ligger och har täta känningar och får ondare och ondare. 04.30 gick vattnet plötsligt som en explosion i sängen.

Ringer tillbaks gubben för jag ville ha stöd. När han kommer ca 05.45 så börjar jag få sjukt ont! Min sköterska var iväg på andra grejer för det "skulle ju dröja" så när vi ringt på klockan så kom det en annan sköterska. Hon undersökte mig och då var jag plötsligt öppen 5cm!

Först då fick jag prova lustgasen.

Ett tu tre efter det så hör jag mig själv ge ifrån mig ett djungelvrål och då börjar krystvärkarna! Jag udersöks igen och är då öppen 9 cm. Kan inte hålla tillbaks utan börjar krysta! Då var klockan 07. Efter intensiva två timmar kom hon ut 09.00!

De tyckte inte jag använde lustgasen något bra så de tog ifrån mig den!

Födde alltså ut vår flicka på 4420g och 55cm lång utan bedövning!

Det värsta och bästa jag varit med om.

Nu ligger vi på patienthotell och tar igen oss!

Tack för alla lyckönskningar!

Så kul för dig irrbloss! Snart har du också bebben i famnen! <3

• Pusheen

Tack alla ni fina! <3

Min flicka är den första i min familj till att vara så stor hehe hon kommer från färskt försök.

Får väl se det som min mormor sa "oj, det var inte dåligt av dig att få till en sån stor unge till att vara förstföderska och allt"

Ja, så kan man ju se det.

Jag är så stolt över henne och vad jag åstadkommit!

Vore jättetrevligt med en ny grupp med våra bebbar. Jag är på!

• Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-11-19 02:16:23 följande:

Hej tjejer! Ligger här med en snart ett dygn gammal Hugo på bröstet. 04:27 kom han efter en ganska besvärlig sista halva av förlossningen. Han är grinig och vill inte alls sova i den där plastlådan de har på BB, så maken och jag sover i skift inatt så får den som är vaken ha lillkillen på bröstet. Han hade en tuff start i livet, förlöstes med sugklocka och hade lite svårt med andningen första timmen så han och maken var på neonatalavdelningen medan jag blev ihopsydd och tillfixad. Men han är alldeles perfekt, 3814 g och 52,6 cm. Kan skriva mer om förlossningen sen när jag orkar dra fram datorn :) Hoppas ni andra har det bra :)

Stort grattis irrbloss!! Då skiljer det inte många timmar på våra underverk!

Min tjej har fått namnet Hillevi <3

Jag är så förälskad i henne! Kan inte tro det är sant!

För övrigt så tyckte jag att allt blev verkligt och på riktigt när jag kände hennes fysiska vikt på bröstet. DÅ vågade jag förstå på riktigt att det är sant, jag har fått en egen bebis!
  • Pusheen
    irrbloss_83 skrev 2016-11-22 18:34:51 följande:

Tack för alla grattis tjejer! 

Jag ramlade rakt in i bebisbubblan och vill aldrig någonsin lämna den. Herregud vilket underbart barn jag har! 

Vi är hemma med underverket sen igår, och saker börjar ordna till sig. Han är lite gul, sannolikt till stor del pga blåmärket efter sugklockan, men annars tror jag allt är tiptop. Han har dock bestämt sig för att korrekt ordning är att äta på natten och sova på dagen, vilket ställer till det lite för mig, men det är väl inte helt oväntat kanske.

Jag funderar en del på förlossningen, hur ganska mycket ändå blev precis som jag absolut inte ville, men jag är nöjd ändå... Tror jag. Ville inte ha värkstimulerande dropp, men de behövdes. Ville inte att han skulle ligga vidöppet, men det gjorde han, ville inte behöva sugklocka, men det behövdes också. Och sen hamnade han dessutom på barnbordet med CPAP och hela min tanke med sen avnavling och tidig amningsstart gick åt skogen, där de dessutom fick tillmata honom extra på neo för de var rädda att han skulle bli låg i blodsocker efter sin pärs. Så mycket som blev precis som jag inte ville, som sagt, men ändå har jag egentligen inget att klaga på. Konstigt.

Nu har amningen kommit igång hyfsat men vi kämpar fortfarande med att verkligen få till greppet, och vi sitter mest i soffan och ammar och sover (en av oss i alla fall), men försöker få nånting gjort per dag annars också. Oftast med hjälp av bärsjalen. Imorgon blir det BVC, ska bli spännande att se vad vikten ligger på, den verkade ha vänt uppåt igen sista dagen på BB i alla fall så förhoppningsvis är vi uppe i runt födslovikt nu :)

Hur har ni andra det?

Och Pusheen, stort grattis till er Hillevi, tror jag missade att säga det tidigare! :)

Tack snälla!

Låter tufft med förlossningen. Det tar kanske lite tid att bearbeta, jag går igenom den ofta i huvudet och plötsligt kommer det över mig om hur något viss moment var eller kändes. Har inget negativt dock från förlossningen.

Känner samma som du med bebisbubblan! Så otroligt mysigt och jag kan bara inte sluta varken titta eller pussa på min lilla guldklimp!

Låter jobbigt att åka iväg till BVC? Jag är lite känslig för att ta mig någonstans.. vår sköterska på BVC kom på hembesök igår.

Vägde lillan som hade gått upp till födelsevikt igen. Hur stolt kan man bli liksom
  • Pusheen
    lallallalla skrev 2016-11-23 10:12:33 följande:

Usch, jag känner mig hemsk som tänker såhär, men det är lite skönt att läsa att det är fler än jag som tänker och funderar över sin förlossning. Det får mig att tänka att det kanske är naturligt, vare sig förlossningen var bra eller inte.

Jag tänker (och ältar) min förlossning ganska mycket. Men den var ganska traumatisk också. Jag hoppas att ni tycker det är ok att jag skriver om den. Jag vill absolut inte skrämma nån, men har samtidigt ett stort behov av att få berätta. :/

Vi åkte in för en kontroll när jag var öppen 3 cm. Självklart blev vi hemskickade och jag var besviken att inte mer hade hänt.

Hemma tog vi en "promenad" i trädgården och tittade på alla blommor och åt lite smultron. Mannen vinkade åt grannen medan jag pustade mig igenom värkar. Och vi vilade på soffan.

Nästa gång vi åker in är jag hela 8 cm öppen! Jag känner mig stark och modig som kunnat och vågat ta nästan hela öppningsskedet själv, utan smärtlindring.

Men nu gör det ont och jag vill testa lustgas.

Det är skönt att andas i masken och att ha den att fokusera på. Men det ger ingen riktig smärtlindring. (7 timmar senare upptäcks att den inte är inkopplad, det fanns bara syre i min mask.)

Eftersom lustgasen inte hjälper blir jag övertalad att testa EDA. Egentligen vill jag inte. Men nu gör det ont!

När EDA:n sätts släpper det onda. Men det visar sig snart att det beror på att mina egna värkar har slagits ut. Så jag får värkförstärkande dropp. Och plötsligt är värkarna tio gånger värre än före EDA:n. Men ingen reagerar på hur ont jag har. Det tar sex timmar innan personalen slår av pumpen och ger EDA manuellt istället. Under tiden har jag nypt migsjälv i mage och lår och konstaterat att benen är bedövade, tyvärr inget annat.

Den manuella EDA:n hinner jag aldrig känna effekten av (jag visste inte ens att jag fick den förrän jag läste journalen.) Några minuter efter den beslutas nämligen om urakut snitt.

Den sista halvtimmen innan snittet är den värsta i hela mitt liv. Jag känner hur nånting börjar gå sönder inne i magen och hur jag börjar blöda. Värkarna tilltar ännu mer i både styrka och längd. Och jag är helt slut, jag orkar inte kommunicera med omvärlden. Jag minns hur jag tänker att jag hoppas att nån ska upptäcka blodet. Själv har jag inte mer energi än att jag håller mig från att svimma. Och jag har riktig dödsångest, jag känner att det är moderkakan som börjat släppa.

Plötsligt kommer en läkare upp till mig och KRÄVER min uppmärksamhet. Hon berättar att de tagit ett prov som indikerar att barnet inte mår bra och att det nu blir snitt. Och det kommer gå fort.

Sen öppnas dörren och en kolugn mansröst säger "jaha, vad händer här då?". Sen går han fram till mig, lägger en hand på min axel och lämnar inte min sida innan jag är sövd. Han ställer frågor, svarar på frågor, pratar med och informerar mig och är tydligt navet i det som händer. Och är hela tiden lika lugn och trygg.

Lampor tänds, larm piper till höger och vänster, rummet fylls av människor och alla pratar. Jag ser min man inträngd i ett hörn. En kvinna håller om honom och han kämpar med tårar. Jag lyckas få ögonkontakt med honom och säger leende att allt kommer gå bra. Min värld har gått från rädsla för mitt och min bebis liv till lättnaden av att personalen upptäckt det. Min mans värld har gått från oro över att jag är okontaktbar till att någon påstår att det är fara för hans barns liv...

Från det att larmet gick, tills bebis var ute tog det inte fyra minuter! Sen tog det nån minut till i "bebisrummet". Därefter kunde min man hålla vår välmående flicka och pusta ut.

Vi stannar på BB i två nätter. Alla mår bra och operationssåret läker förvånansvärt bra. Vi åker hem och sover hemma en lång skön natt. Mannen och stora dottern går till och med ut och "halloweenar".

Nästa natt vaknar jag och är svullen och har svårt att andas. Jag får skjuts av ambulans till akuten. Jag har lätt hjärtsvikt, kraftigt ödem och ett blodvärde på 87.

Puh..

Efter det, lite järn intravenöst och många dagar med fötterna i högläge, börjar jag må bra igen.

Jag önskar att jag kunde säga att jag är OK med allt. Det är mitt mål att kunna det. Men jag är inte riktigt där än. Under tiden snusar jag bebis, gosar, kramar storasyster och pappa och tänker på hur otroligt lycklig jag är som har min fantastiska familj! Och även att de har mig och lillasyster. <3

Men nej din stackare! Blev väldigt rörd av din berättelse. Stackars er verkligen!

Skönt att det slutade lyckligt ändå men förstår verkligen att detta behöver bearbetas ordentligt. En del av det verkar ju kunna vara att älta det om och om igen och här får du gärna skriva av dig.

Kanske en del av bearbetningen att älta det lite oavsett om man hade en svår förlossning eller inte.

Kram!
  • Pusheen
    FörstaIVF skrev 2016-11-23 18:07:35 följande:

Hej alla!

Läste din förlossningsberättelse frmid och känner verkligen med dig!!! Det låter fruktansvärt jobbigt, hoppas ni kan ta igen er nu hela familjen tilllsammans <3

Kan ju passa på att berätta att vår egna lilla guldklimp kom i måndags! På utsatt dag till och med :) det hela gick väldigt fort, kl 9 på morgonen börjande jag få som molande mensvärk men tänkte inte så mkt på det, körde lite styrkeövningar och moppade golvet i huset! Till slut övergick det så sakteliga till värkar för jag var tvungen att stanna och andas ordentligt.. så kl 15 fick min sambo komma hel från jobbet vid 16 var vi på förlossningen, öppen 5 cm! Två timmar senare var jag helt öppen och kl 18.25 föddes vår pojk. Det nästan lite för fort... man hann liksom inte med och när han var ute så fattade jag liksom inte vad som hänt. Men han är helt underbar och jag är otroligt tacksam att allt gått så bra :)

Stort grattis!!
  • Pusheen
    lallallalla skrev 2016-11-25 20:14:20 följande:

Och så måste jag dela med mig av nåt roligt.

Idag fick vi alla i familjen vårt första fantastiska leende! :D

Det var som att när hon själv förstod att hon kunde le, så kunde hon inte sluta. <3

Åhh, min lilla solskensunge!! :)

Ååh så mysigt det låter! Längtar också efter ett leende, ett medvetet leende

Min bebba är väldigt vaken och fäster blicken djupt in i ögonen, man smälter ju totalt.

Ibland snufsar jag på henne och blir alldeles gråtmild, världens finaste flicka, är det verkligen sant att hon är min? <3
Svar på tråden Höstbebisar efter IVF 2016