• Anonym (!!)

Skötbord i sovrummet?

Vårt badrum är ganska litet och skötbordet får inte plats där.
    Tänkte ifall man kunde ha skötbordet i vårt sovrum (bebisens spjälsäng kommer också finnas i vårt sovrum), och sedan vid varje blöjbyte ta med skötbordet som har hjul till badrummet för att ha tillgång till vatten och byta om där? 
    Eller förmodligen ibland ta med sig vatten till sovrummet och byta blöja där. 

Jag frågar eftersom jag vill veta om det låter bra att säga detta till barnmorskan nästa gång hon frågar hur vi tänkt göra.. hon verkade sjukt förvånad senaste gången när jag sa att jag tyckte att skötbord var onödigt. Och eftersom jag är ung och måste bevisa x5 att jag är en lämplig förälder så tänkte jag skaffa både skötbord och tvättlappar (istället för våtservetter) så slipper jag gnäll. 

Så ja, jag undrar om detta låter bra?
    Har ni skötbordet i sovrummet/barnets rum eller badrummet?

• Svar på tråden Skötbord i sovrummet?
  • matt

När jag var liten så bytte mamma blöja på mig när jag låg på en frys. Hade en filt under så att det inte skulle bli så hårt. Och jag har klarat mig :P

• Anonym (@)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-05 07:23:31 följande:
    Nej det är det inte för det vattnet blir kallt. Tänk vad obehagligt för bebisen. Vattnet ska vara ljummet när man tvättar och föräldrarna ha varma händer. När man är ute och inte har samma möjligheter funkar wipes men vanliga tvättlappar är överlägsna i materialet. Förutom Apotekets som suger.
    Hur tänkte du nu? Våtservetter är alltid kalla , vattnet byter man ju till ljummet
  • Virriga Vera
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 17:11:44 följande:

Våtservetter innehåller massa skit som inte jag skulle ens tänka tanken på att använda på mitt barns hud , testa bara att ta en våtservetter o torka bort svåra fläckar på en soffa , ja dom tar bort fläckar jättebra o det bevisar ju hur starka medel det är i dom .

Eller så bevisar det hur bra vatten och olja är på att lösa fläckar och att rengöra med.
  • Anonym (@)
    Virriga Vera skrev 2016-03-05 09:23:21 följande:
    Eller så bevisar det hur bra vatten och olja är på att lösa fläckar och att rengöra med.
    Du får inte bort dessa fläckar med vatten o olja , jag har testat
  • Tribute

Vi har skötbordet i ett rum utan vatten. Har en sprayflaska med vatten att blöta tvättlappar med men generellt kör vi med våtservetter.

Och min stackars lilla bebis som får något kallt och blött mot huden vid varke blöjbyte ÄLSKAR att ligga på skötbordet och är aldrig så glad som där. Så han verkar inte lida :)

• Anonym (Kokosoljan)

Inga problem med skötbord i sovrummet. Tar in sonen till badrummet o sköljer av honom i handfatet om han bajsat mycket (rekommenderades på BB, och de kan även visa hur ni lättast håller). Man kan också göra egna våtservetter av vatten och kokosolja, eller bara ha blöta servetter och en klick kokosolja. Undviker köpta våtservetter hemma pga kemikalier men har med i skötväskan.

• Lilla Gs mamma

Det är lätt att göra egna "wipes" av billiga tvättlappar och kokosolja blandat med hett vatten. Vik lapparna och lägg i en burk. Blanda några matskedar kokosolja i ca 5dl hett vatten. Rör om, låt svalna och häll över tvättlapparna. Förvara i burk med lock.

• Lilla Gs mamma
    Anonym (Kokosoljan) skrev 2016-03-05 15:13:52 följande:

Inga problem med skötbord i sovrummet. Tar in sonen till badrummet o sköljer av honom i handfatet om han bajsat mycket (rekommenderades på BB, och de kan även visa hur ni lättast håller). Man kan också göra egna våtservetter av vatten och kokosolja, eller bara ha blöta servetter och en klick kokosolja. Undviker köpta våtservetter hemma pga kemikalier men har med i skötväskan.

Ledsen, såg inte ditt inlägg när jag skrev. Men vi har ju samma tanke!
  • Anonym (Sara)
    Anonym (@) skrev 2016-03-05 09:12:56 följande:

Hur tänkte du nu? Våtservetter är alltid kalla , vattnet byter man ju till ljummet

Förespråkar inte att man använder wipes annat än i nödfall
  • Anonym (....)

Jag har aldrig haft ett skötbord. Jag hade ett mjukt plastunderlag och handduk och placerade det på golvet där jag för stunden tyckte va det mest bekväma, ibland på golvet i badrummet och toaletten, ibland i vardagsrummet, i sovrummet. Ute på tomten på gräsmattan. Otroligt smidigt. Jag använde servetter som jag kunde blöta och våtservetter om det ville sig så. Jag har gjort så med 3 barn och är så himla glad att jag inte inhandlade allt bara för att det skulle vara sådant man hade.

Svar på tråden Skötbord i sovrummet?