• Anonym (!!)

Skötbord i sovrummet?

Vårt badrum är ganska litet och skötbordet får inte plats där.
    Tänkte ifall man kunde ha skötbordet i vårt sovrum (bebisens spjälsäng kommer också finnas i vårt sovrum), och sedan vid varje blöjbyte ta med skötbordet som har hjul till badrummet för att ha tillgång till vatten och byta om där? 
    Eller förmodligen ibland ta med sig vatten till sovrummet och byta blöja där. 

Jag frågar eftersom jag vill veta om det låter bra att säga detta till barnmorskan nästa gång hon frågar hur vi tänkt göra.. hon verkade sjukt förvånad senaste gången när jag sa att jag tyckte att skötbord var onödigt. Och eftersom jag är ung och måste bevisa x5 att jag är en lämplig förälder så tänkte jag skaffa både skötbord och tvättlappar (istället för våtservetter) så slipper jag gnäll. 

Så ja, jag undrar om detta låter bra?
    Har ni skötbordet i sovrummet/barnets rum eller badrummet?

• Svar på tråden Skötbord i sovrummet?
  • elyse

När tjejen var nyfödd hade vi bara en uppblåsbar skötbädd från IKEA. Idag byter vi i soffan/sängen. Våtservetter grejar de flesta så prova kan du alltid och eventuellt ändra sedan. Vi har alltid på puder om huden är fin. Inotyl om hon är irriterad.

• Seven Costanza
    Anonym (Pappan) skrev 2016-03-04 21:54:28 följande:

??

Tur att du inte är representativ.

Vad menar du?
  • cupcakemom

En annan fördel med att ha skötbordet i sovrummet är att det ofta är ganska skarpt ljus inne på toan vilket inte är så kul i början när man måste byta blöja mitt i nätterna i sovrummet kan man ha mer dämpad belysning..

(Jag har en batteridriven lampa som lyser vid rörelse... Har satt den under spjälsängen.. Perfekt på nätterna när man behöver se vad man gör men inte vill tända för mkt)

• amalie79
    cupcakemom skrev 2016-03-04 22:40:58 följande:

En annan fördel med att ha skötbordet i sovrummet är att det ofta är ganska skarpt ljus inne på toan vilket inte är så kul i början när man måste byta blöja mitt i nätterna i sovrummet kan man ha mer dämpad belysning..

(Jag har en batteridriven lampa som lyser vid rörelse... Har satt den under spjälsängen.. Perfekt på nätterna när man behöver se vad man gör men inte vill tända för mkt)

Smart, vi har haft tur så långt, vår lille bajsar typ aldrig på natten och sover ganska många timmar så blir sällan byten mitt i natten
  • Anonym (Sara)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 21:37:35 följande:

Sprayflaska med vatten var ett smart tips, tack!

Nej det är det inte för det vattnet blir kallt. Tänk vad obehagligt för bebisen. Vattnet ska vara ljummet när man tvättar och föräldrarna ha varma händer. När man är ute och inte har samma möjligheter funkar wipes men vanliga tvättlappar är överlägsna i materialet. Förutom Apotekets som suger.
  • Anonym (3)

Jag hade skötbordet i mitt o bebis sovrum, ett stort med lådor som jag hade hens kläder osv i. Bytte vatten varje dag i skålen som stod där inne. Var kanon o bvcsköterskan sa ingenting konstigt om det när hon hälsade på :). Jag tyckte de va jätteskönt att ha det nära till hands dygnet runt o att ha alla ombyten så nära. Kanon inte bara efter olyckor utan även efter bad osv.

• Anonym (3)
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-05 07:23:31 följande:

Nej det är det inte för det vattnet blir kallt. Tänk vad obehagligt för bebisen. Vattnet ska vara ljummet när man tvättar och föräldrarna ha varma händer. När man är ute och inte har samma möjligheter funkar wipes men vanliga tvättlappar är överlägsna i materialet. Förutom Apotekets som suger.

Ja för våtservetter som folk annars använder är ju så varma ;). Tänk om tänk rätt :). Vatten o olja körde ja o va då rakt inte kallare än färdiga våtservetter, tvärtom
  • Anonym (Sara)

Tvättlappar är enormt mycket bättre än wipes. Det är jättestor skillnad. Använder bara wipes i nödfall när vi är utanför hemmet. Bebisen ska inte heller behöva känna något kallt och obehagligt mot huden. Tvättlappar kan man blöta i ljummet vatten. Ibland behövs även babyolja för att få bort bajset. Min son är nu snart 7 mån och sedan vi övergick till mer fast föda (gröt och burkmat till lunch och middag) har hans bajs blivit fast. Det är jättepraktiskt att ta en tvättlapp och plocka ur bajset ur blöjan och spola ner det i toaletten när man byter blöja. Man slipper all lukt som blöjor annars ger när bebisen börjar äta annat än bara mjölk. Hade aldrig velat ha en blöjhink. Visserligen kan du ju gå till badrummet och tömma blöjan i toaletten sen. Men enklare om du rullar dit bordet och bättre ur värmesynpunkt för bebisen. Tänk även på det när ni badar bebisen. Det får inte vara kallt i rummet.

• Guapa

Termos med pump funkar utmärkt. Har vi alltid med oss på resor och funkar lika bra i sovrummet.

Byta på golvet och i sängen är döden för ryggen så jag rekommenderar någon form av skötbord, oavsett vart i huset det står. Vi bytte på en byrå i hallen som var i rätt höjd. Är man rädd för sprutbajs kan man alltid köpa ett sånt där ikeaskydd i plast som man har undet matbordet.

• Seven Costanza
    Anonym (Sara) skrev 2016-03-05 07:23:31 följande:

Självklart tänkte jag ju i så fall att man fyller nytt ljummet vatten i när man ska tvätta barnet.
Svar på tråden Skötbord i sovrummet?