• Anonym (!!)

Skötbord i sovrummet?

Vårt badrum är ganska litet och skötbordet får inte plats där.
    Tänkte ifall man kunde ha skötbordet i vårt sovrum (bebisens spjälsäng kommer också finnas i vårt sovrum), och sedan vid varje blöjbyte ta med skötbordet som har hjul till badrummet för att ha tillgång till vatten och byta om där? 
    Eller förmodligen ibland ta med sig vatten till sovrummet och byta blöja där. 

Jag frågar eftersom jag vill veta om det låter bra att säga detta till barnmorskan nästa gång hon frågar hur vi tänkt göra.. hon verkade sjukt förvånad senaste gången när jag sa att jag tyckte att skötbord var onödigt. Och eftersom jag är ung och måste bevisa x5 att jag är en lämplig förälder så tänkte jag skaffa både skötbord och tvättlappar (istället för våtservetter) så slipper jag gnäll. 

Så ja, jag undrar om detta låter bra?
    Har ni skötbordet i sovrummet/barnets rum eller badrummet?

• Svar på tråden Skötbord i sovrummet?
  • Holma

Våtservetter innehåller konserveringsmedel och ibland parfym. Konserveringsmedel måste finnas i produkter med vatten i för att inte mögel ska börja växa, och är ett ämne som en del barn kan vara känsliga för. Det är bäst att tvätta barnet med tvättlappar och vatten till vardags och bara använda våtservetter på till exempel resor.

• Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 17:11:44 följande:

Våtservetter innehåller massa skit som inte jag skulle ens tänka tanken på att använda på mitt barns hud , testa bara att ta en våtservetter o torka bort svåra fläckar på en soffa , ja dom tar bort fläckar jättebra o det bevisar ju hur starka medel det är i dom .

Det är ju inte samma typ av våtservett man har till barn som sådana man själv torkar händerna med. Som sagt vi använder oparfymerade baby wipes och har inte märkt några som helst problem med huden på vår tvåmånaders bebis.
  • Tipsivips
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 17:11:44 följande:

Våtservetter innehåller massa skit som inte jag skulle ens tänka tanken på att använda på mitt barns hud , testa bara att ta en våtservetter o torka bort svåra fläckar på en soffa , ja dom tar bort fläckar jättebra o det bevisar ju hur starka medel det är i dom .

Nja. Att de löser soff-fläckarna beror nog snarare på att de innehåller både vatten och olja och därmed löser både vattenbaserade och feta fläckar. Lika löser lika.
  • Jill 79

Jag hade aldrig kunnat ha skötbord i sovrummet. Alla mina barn har varit raketbajsare och killarna lyckas ju ofta kissa när man byter så det räcker med att rengöra toalett golvet (även väggen vissa gånger). Inget jag vill råka få i sovrummet. Däremot borde du framstå som en väldigt smart förälder om du använder skötbädd på badrumsgolvet. Kan ju inte bli säkrare.

• Anonym (@)
    Tipsivips skrev 2016-03-04 18:09:18 följande:
    Nja. Att de löser soff-fläckarna beror nog snarare på att de innehåller både vatten och olja och därmed löser både vattenbaserade och feta fläckar. Lika löser lika.
    Det är kemikalier i dom , även dom oparfymerade , kan framkalla allergier o ge irriterad hud .
    Vatten o olja tar inte bort svåra fläckar av det slaget man kan göra med dessa .
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 17:47:46 följande:
    Det är ju inte samma typ av våtservett man har till barn som sådana man själv torkar händerna med. Som sagt vi använder oparfymerade baby wipes och har inte märkt några som helst problem med huden på vår tvåmånaders bebis.
    Även oparfymerade våtservetter för barn innehåller kemikalier som inte är bra .
  • Tipsivips
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 18:26:30 följande:

Det är kemikalier i dom , även dom oparfymerade , kan framkalla allergier o ge irriterad hud .

Vatten o olja tar inte bort svåra fläckar av det slaget man kan göra med dessa .

Det första håller jag helt med om. Vi har bara haft våtservetter när vi reser av just den anledningen. (Plus att det är dyrt.)

Och vad gäller det andra: du har nog en annan sort än vi. Det är mest matfläckar vi får bort. Köper Libero. Men jag använder de ofta när jag städar just för att de tar fläckar så bra.
  • Anonym (@)
    Tipsivips skrev 2016-03-04 18:31:35 följande:
    Det första håller jag helt med om. Vi har bara haft våtservetter när vi reser av just den anledningen. (Plus att det är dyrt.)

Och vad gäller det andra: du har nog en annan sort än vi. Det är mest matfläckar vi får bort. Köper Libero. Men jag använder de ofta när jag städar just för att de tar fläckar så bra.
    Har oxå dessa servetter i städskåpet . Toppen på rödvinsfläckar , choklad , bananfläckar tex
  • Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 18:27:24 följande:

Även oparfymerade våtservetter för barn innehåller kemikalier som inte är bra .

Jaja då får väl obduktionen visa det då Här i USA har vi inte ens kunnat hitta vanliga torra tvättlappar så det är baby wipes som gäller och vår son besväras som sagt inte av det. Om det var så jäkla farligt hade nog tillverkarna blivit stämda för länge sedan här i landet där folk stämmer till höger och vänster.
Svar på tråden Skötbord i sovrummet?