• Anonym (!!)

Skötbord i sovrummet?

Vårt badrum är ganska litet och skötbordet får inte plats där.
    Tänkte ifall man kunde ha skötbordet i vårt sovrum (bebisens spjälsäng kommer också finnas i vårt sovrum), och sedan vid varje blöjbyte ta med skötbordet som har hjul till badrummet för att ha tillgång till vatten och byta om där? 
    Eller förmodligen ibland ta med sig vatten till sovrummet och byta blöja där. 

Jag frågar eftersom jag vill veta om det låter bra att säga detta till barnmorskan nästa gång hon frågar hur vi tänkt göra.. hon verkade sjukt förvånad senaste gången när jag sa att jag tyckte att skötbord var onödigt. Och eftersom jag är ung och måste bevisa x5 att jag är en lämplig förälder så tänkte jag skaffa både skötbord och tvättlappar (istället för våtservetter) så slipper jag gnäll. 

Så ja, jag undrar om detta låter bra?
    Har ni skötbordet i sovrummet/barnets rum eller badrummet?

• Svar på tråden Skötbord i sovrummet?
  • Seven Costanza

Googlade lite och i USA har man tagit bort en ingrediens, metylisotiazolin (MI) som orsakat utslag hos barn och det står specifikt "hypoallergenic - fragrance free, MI-free" på de wipes vi använder. Enligt nedanstående artikel togs den ingrediensen bort från den nordamerikanska marknaden i början på 2014 efter att det upptäckts att MI kan ge utslag. Jag känner mig således inte särskilt orolig för de produkter vi använder och som sagt var det dessa de använde på sjukhuset här också när vårt barn föddes, och vårdpersonalen borde ju veta vad de gör.

www.cbsnews.com/news/baby-wipe-chemical-tied-to-allergic-reactions-in-some-kids/

• MrsP79

Har en 9-månaders som blir röd i princip direkt om vi använder våtservetter, så vi använder bara torra servetter. Har en sprayflaska med vatten på skötbordet som jag blöter servetterna med. På nedanvåningen har vi bara en skötbädd på golvet, inget skötbord. Blöter då servetterna med vatten från kranen och går sen och hämtar lillkillen (han ligger ju liksom inte stilla och väntar på mamsen ;)).

• Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 21:18:36 följande:

Allergi behöver inte visa sig varje dag

Nej det är möjligt. Jag ska fråga vår barnläkare om detta när vi ska dit på måndag så får jag se vad hon anser om de här baby wipes som finns här, men i den skriftliga information vi fått från henne vid tidigare besök där kliniken råder och avråder föräldrar i olika aspekter kring babyskötsel står iaf ingenting om att inte använda baby wipes.
  • Seven Costanza
    MrsP79 skrev 2016-03-04 21:31:53 följande:

Har en 9-månaders som blir röd i princip direkt om vi använder våtservetter, så vi använder bara torra servetter. Har en sprayflaska med vatten på skötbordet som jag blöter servetterna med. På nedanvåningen har vi bara en skötbädd på golvet, inget skötbord. Blöter då servetterna med vatten från kranen och går sen och hämtar lillkillen (han ligger ju liksom inte stilla och väntar på mamsen ;)).

Sprayflaska med vatten var ett smart tips, tack!
  • Anonym (Pappan)
    Anonym (!!) skrev 2016-03-04 16:21:40 följande:

Vårt badrum är ganska litet och skötbordet får inte plats där.

Tänkte ifall man kunde ha skötbordet i vårt sovrum (bebisens spjälsäng kommer också finnas i vårt sovrum), och sedan vid varje blöjbyte ta med skötbordet som har hjul till badrummet för att ha tillgång till vatten och byta om där? 

Eller förmodligen ibland ta med sig vatten till sovrummet och byta blöja där. 

Jag frågar eftersom jag vill veta om det låter bra att säga detta till barnmorskan nästa gång hon frågar hur vi tänkt göra.. hon verkade sjukt förvånad senaste gången när jag sa att jag tyckte att skötbord var onödigt. Och eftersom jag är ung och måste bevisa x5 att jag är en lämplig förälder så tänkte jag skaffa både skötbord och tvättlappar (istället för våtservetter) så slipper jag gnäll. 

Så ja, jag undrar om detta låter bra?

Har ni skötbordet i sovrummet/barnets rum eller badrummet?

Egentligen fattar jag inte erat problem. Det finns betydligt större livsfrågor som kommer. Vilket är oroande för er skull.

Men... Vi hade bekanta som la skötbord direkt emot induktionsspisen, vilket jag upplever sjukt äckligt.

Vi ville inte bli bjudna på middag dör. De bor i Gröndal.
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 21:33:05 följande:
    Nej det är möjligt. Jag ska fråga vår barnläkare om detta när vi ska dit på måndag så får jag se vad hon anser om de här baby wipes som finns här, men i den skriftliga information vi fått från henne vid tidigare besök där kliniken råder och avråder föräldrar i olika aspekter kring babyskötsel står iaf ingenting om att inte använda baby wipes.
    Sen kan det ju framkalla allergier senare i livet oxå
  • amalie79
    MrsP79 skrev 2016-03-04 21:31:53 följande:

Skitsmart! Jag når inte riktigt vårt handfat med Arvid på skötbordet nämligen så det får vi skaffa.

Vatten är hemskt för huden, mina händer är torrare och svider mer än någonsin nu när jag tvättar dem jämt
  • Anonym (@)
    amalie79 skrev 2016-03-04 21:46:08 följande:
    Skitsmart! Jag når inte riktigt vårt handfat med Arvid på skötbordet nämligen så det får vi skaffa.

Vatten är hemskt för huden, mina händer är torrare och svider mer än någonsin nu när jag tvättar dem jämt
    Det är därför man tar vatten o olja så slipper msn bli torr
  • Anonym (Pappan)
    amalie79 skrev 2016-03-04 21:46:08 följande:

??

Tur att du inte är representativ.
Svar på tråden Skötbord i sovrummet?