• Anonym (!!)

Skötbord i sovrummet?

Vårt badrum är ganska litet och skötbordet får inte plats där.
    Tänkte ifall man kunde ha skötbordet i vårt sovrum (bebisens spjälsäng kommer också finnas i vårt sovrum), och sedan vid varje blöjbyte ta med skötbordet som har hjul till badrummet för att ha tillgång till vatten och byta om där? 
    Eller förmodligen ibland ta med sig vatten till sovrummet och byta blöja där. 

Jag frågar eftersom jag vill veta om det låter bra att säga detta till barnmorskan nästa gång hon frågar hur vi tänkt göra.. hon verkade sjukt förvånad senaste gången när jag sa att jag tyckte att skötbord var onödigt. Och eftersom jag är ung och måste bevisa x5 att jag är en lämplig förälder så tänkte jag skaffa både skötbord och tvättlappar (istället för våtservetter) så slipper jag gnäll. 

Så ja, jag undrar om detta låter bra?
    Har ni skötbordet i sovrummet/barnets rum eller badrummet?

• Svar på tråden Skötbord i sovrummet?
  • amalie79

Är glad jag fick igenom att inte ha skötbordet i sovrummet som både min mamma o min sambo tyckte var toppen. Jag kanske är klantig men skulle aldrig lyckas byta på sonen i sängen som mina vänner säger de gjorde för att få mer sömn.

För det första tycker jag det är äckligt att handskas med sådant i sovrummet för det andra så har jag massa gånger blivit både nerkissad från topp till tå och bajsad på....

Vill inte tänka på hur min rygg skulle ha mått om jag skulle lagt en skötbädd på golvet och bytt, har redan jätteont i musklerna av att gå och bära honom på ena sidan hela tiden.

Anvönder både våtservetter och torra tvättlappar.

• Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 18:39:09 följande:
    Jaja då får väl obduktionen visa det då Här i USA har vi inte ens kunnat hitta vanliga torra tvättlappar så det är baby wipes som gäller och vår son besväras som sagt inte av det. Om det var så jäkla farligt hade nog tillverkarna blivit stämda för länge sedan här i landet där folk stämmer till höger och vänster.
    Vem har sagt att dom dör av det ? Det kan ge allergier för livet vilket är illa nog
  • Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 18:49:07 följande:

Vem har sagt att dom dör av det ? Det kan ge allergier för livet vilket är illa nog

Det är ett talesätt . Jaja som sagt då har väl alla ungar allergier här i USA för i affärerna här hittar jag inget annat.
  • Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 18:52:44 följande:
    Det är ett talesätt . Jaja som sagt då har väl alla ungar allergier här i USA för i affärerna här hittar jag inget annat.
    Det finns väl vatten i kranarna där oxå ?
  • Seven Costanza
    amalie79 skrev 2016-03-04 18:46:39 följande:

Är glad jag fick igenom att inte ha skötbordet i sovrummet som både min mamma o min sambo tyckte var toppen. Jag kanske är klantig men skulle aldrig lyckas byta på sonen i sängen som mina vänner säger de gjorde för att få mer sömn.

För det första tycker jag det är äckligt att handskas med sådant i sovrummet för det andra så har jag massa gånger blivit både nerkissad från topp till tå och bajsad på....

Vill inte tänka på hur min rygg skulle ha mått om jag skulle lagt en skötbädd på golvet och bytt, har redan jätteont i musklerna av att gå och bära honom på ena sidan hela tiden.

Anvönder både våtservetter och torra tvättlappar.

Haha, vår son har kissat på oss två gånger bara för sedan lärde vi oss att lägga en handduk på snoppen medan man torkar rumpan, inga bajsolyckor dock. Tur att ni har plats i badrummet, hos oss hade man aldrig fått in en skötplata där och efter mitt snitt hade jag absolut inte kunnat byta på golvet eller lutad över sängen. Märker du något negativt med våtservetterna då?
  • Seven Costanza
    Anonym (@) skrev 2016-03-04 18:57:23 följande:

Det finns väl vatten i kranarna där oxå ?

Ja, men om det inte finns torra tvättlappar att köpa och vi inte har plats till skötbädd för att byta på honom i badrummet, hur ska man göra då menar du?
  • Tipsivips
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 19:02:36 följande:

Ja, men om det inte finns torra tvättlappar att köpa och vi inte har plats till skötbädd för att byta på honom i badrummet, hur ska man göra då menar du?

Trasor (bomullsfrotté) och vatten i en skål. (Verkar jobbigt, men jag känner folk som gjort så.) Eller skölja av lilla rumpan i handfatet, fast det går ju bara med de små bebisarna.
  • Anonym (H)

Vi hade skötbord i badrummet ett par månader, tog bara plats och var livrädd för att han skulle ramla ner (särskilt när pappan eller någon annan bytte) så vi började använda skötbädd på golvet istället, det var mysigt och sätta sig ner och byta och busa utan risk för fall, sen när han blev äldre kunde han lägga sig där själv och sen krypa därifrån, mindre lyft vilket var skönt när jag skadade ryggen!

Alltid använt torra tvättlappar och doppat i vatten, lite olja om de var mycket eller torkat bajs, torka torrt med frottehandduk och hade på lite babypuder

Bara våtservetter om vi var ute och inte hade tillgång till vatten.

• Anonym (@)
    Seven Costanza skrev 2016-03-04 19:02:36 följande:
    Små handdukar ? Vatten i en skål ?
  • Seven Costanza
    Tipsivips skrev 2016-03-04 19:11:35 följande:

Trasor (bomullsfrotté) och vatten i en skål. (Verkar jobbigt, men jag känner folk som gjort så.) Eller skölja av lilla rumpan i handfatet, fast det går ju bara med de små bebisarna.

Tack, men det funkar inte bra för oss. Dels har vi inte egen tvättmaskin så att använda tygtrasa varje gång man ska byta blöja blir ohållbart ur tvättsynpunkt, sedan har vi även heltäckningsmatta som (nästan) alla andra här i USA så vatten i en skål som man kan riskera att tappa på golvet känns inte heller så lämpligt. Men skölja i handfatet hade kanske gått, kanske provar det. Min man tycker dock att det låter superäckligt med kiss och bajs i handfatet.
Svar på tråden Skötbord i sovrummet?