• Anonym (!!)

Skötbord i sovrummet?

Vårt badrum är ganska litet och skötbordet får inte plats där.
    Tänkte ifall man kunde ha skötbordet i vårt sovrum (bebisens spjälsäng kommer också finnas i vårt sovrum), och sedan vid varje blöjbyte ta med skötbordet som har hjul till badrummet för att ha tillgång till vatten och byta om där? 
    Eller förmodligen ibland ta med sig vatten till sovrummet och byta blöja där. 

Jag frågar eftersom jag vill veta om det låter bra att säga detta till barnmorskan nästa gång hon frågar hur vi tänkt göra.. hon verkade sjukt förvånad senaste gången när jag sa att jag tyckte att skötbord var onödigt. Och eftersom jag är ung och måste bevisa x5 att jag är en lämplig förälder så tänkte jag skaffa både skötbord och tvättlappar (istället för våtservetter) så slipper jag gnäll. 

Så ja, jag undrar om detta låter bra?
    Har ni skötbordet i sovrummet/barnets rum eller badrummet?

• Svar på tråden Skötbord i sovrummet?
  • Anonym (....)
    Anonym (3) skrev 2016-03-05 07:25:58 följande:
    Ja för våtservetter som folk annars använder är ju så varma ;). Tänk om tänk rätt :). Vatten o olja körde ja o va då rakt inte kallare än färdiga våtservetter, tvärtom
    Våtservetter går alldeles utmärkt att krama om med handen och värma upp lappen till rumstemperatur. Tänk om tänk rätt.
  • MrsP79
    Anonym (....) skrev 2016-03-05 17:55:35 följande:

Våtservetter går alldeles utmärkt att krama om med handen och värma upp lappen till rumstemperatur. Tänk om tänk rätt.

Precis så gör jag, fast jag använder inte tvättservetter då, utan torra tvättlappar som jag blöter mha en sprayflaska. I början fyllde jag på flaskan med varmt vatten ett par gånger om dagen, men glömde ibland, så då värmde jag bara upp den i handen och det gick lika bra!

Jag har fyra barn och har haft skötbord till alla. Men nu med minste så byter jag nog oftare på skötbädden på golvet bara.
  • Anonym (@)
    Anonym (....) skrev 2016-03-05 17:55:35 följande:
    Det gör det väl med tvättlappar blötta med sprayflaska? Tänk om tänk rätt var det va ?
  • Anonym (I)

Men vadå kommer BVC hem till en och kontrollerar eller vad?

• Anonym (@)
    Anonym (I) skrev 2016-03-05 20:50:04 följande:

Men vadå kommer BVC hem till en och kontrollerar eller vad?

BVC här gör hembesök 1 gång under första 2 veckorna
  • Mooomin

Vi har använt vårat skötbord typ EN gång. Har hellre blöjor och tvättlappar och en sprayflaska/våtservetter tillhands och en handduk/plastfrotte där vi är, i sovrummet eller vardagsrummet. Mycket mysigare och mer praktiskt då jag ändå inte kunde gå/stå ordentligt de första månaderna pga foglossning som inte släppte.

• amalie79
    Anonym (@) skrev 2016-03-05 21:01:44 följande:

BVC här gör hembesök 1 gång under första 2 veckorna

Man kan dock säga nej tack och boka tid där istället.
  • cupcakemom
    amalie79 skrev 2016-03-05 21:23:18 följande:

Har haft tre hembesök men inte en enda gång har dom gått omkring och tittat.... Utan bara kommit ifall du själv velat ha tips när dom väl är hemma hos en och framförallt att man som helt ny ska slippa åka iväg med bebis...
  • Anonym (@)
    amalie79 skrev 2016-03-05 21:23:18 följande:
    Kan man säkert men ganska skönt att slippa åka iväg tyckte jag
  • Anonym (I)
    cupcakemom skrev 2016-03-05 21:31:55 följande:

Har haft tre hembesök men inte en enda gång har dom gått omkring och tittat.... Utan bara kommit ifall du själv velat ha tips när dom väl är hemma hos en och framförallt att man som helt ny ska slippa åka iväg med bebis...

Jaha ja det låter ju skönt. Snällt av dem.
  • Jemp

Att rulla in skötbordet i badrummet vid varje byte låter bökigt

Hellre då byta i sovrummet. Eller har du kollat på hopfällbara skötbord?

Här gick inte BVC runt alls. Möjligt att hon såg skötbordet i badrummet från hallen men allt annat till bebis var bakom stängda dörrar.

• Anonym (bvc)

Angående BVC så är det nytt(alla fall här) att BVC även kommer på hembesök när barnet är åtta månader för att diskutera barnsäkert. Känns som det i alla fall då kommer bli lite runt tittande i huset. Känns lite sådär tycker jag.

• LillaJag06

Varför ska du ens rulla ut skötbordet? Låter väldigt jobbigt. Nyfödda byts ofta.
    Vi har skötbordet i sovrummet bredvid spjälsängen och det fungerar utmärkt för oss. Vill du ha vatten kan du fylla en liten skål/bunke.

• Anonym (Sunt förnuft!)

På bvc så har dom alltid berömt vår sons hud. Dom undrar hur jag gör, vilket knep jag har. Hans hud har aldrig någonsin varit röd eller irriterad. Han är över ett år idag.

Vi använder aldrig någonsin salvor eller puder, vi tvättar aldrig rumpan med vanligt vatten vid bytena, vi byter aldrig blöja på natten. Vi använder bra kvalitetsblöjor och våtservetter.

Sonen har redan från början blivit utsatt för alla möjliga djur och har från dag ett varit med i stall, hönshus osv. Inte heller kokar vi flaskor utan diskar dom helt vanlig :)

Våtservetter skapar inte allergier. Allergier kommer från ärftlighet och miljö. Barn behöver utsättas för diverse saker innan ett års ålder. Genom att skydda barnet från allt som en människa eventuellt kan bli allergisk mot så skapar man samtidigt ett känsligt barn som helt saknar skydd mot allergener. Exempelvis så innehåller kvalitets-våtservetter enbart en kemikalie, citronsyra. Citronsyra finns i MASSVIS med varor. Och det produceras dessutom av kroppen själv. Så om ens barn är allergisk mot citronsyra så är det riktigt, riktigt illa.

Billigare och sämre våtservetter innehåller självklart mer skit. Men det är väl självklart att man väljer med omsorg. Ingen vettig person köper väl någon vara utan att kolla innehåller först?

Så här skriver Livsmedelsverket om citronsyra

"Kan citronsyra ge allergiska reaktioner?

Nej, man kan inte vara allergisk mot citronsyra. Vid allergi reagerar man på proteiner och citronsyra är inte ett protein. Citronsyra produceras naturligt i våra celler, som ett sätt att ge cellerna energi.

Vi hör från konsumenter och ser på sociala medier att en del personer ändå uppger att de reagerar på citronsyra men vi kan alltså inte säga vad det beror på.

Om du misstänker att du fått en reaktion på grund av den mat du ätit bör du kontakta sjukvården. De kan göra utredningar för att fastställa orsaken till symtom som kan bero på allergi eller annan överkänslighet. Man kan få reaktioner av andra orsaker än av maten och därför är det viktigt att utreda reaktionerna grundligt så att man inte begränsar kosten i onödan."

• Anonym (@)
    Anonym (Sunt förnuft!) skrev 2016-03-06 09:49:40 följande:

På bvc så har dom alltid berömt vår sons hud. Dom undrar hur jag gör, vilket knep jag har. Hans hud har aldrig någonsin varit röd eller irriterad. Han är över ett år idag.

Vi använder aldrig någonsin salvor eller puder, vi tvättar aldrig rumpan med vanligt vatten vid bytena, vi byter aldrig blöja på natten. Vi använder bra kvalitetsblöjor och våtservetter.

Sonen har redan från början blivit utsatt för alla möjliga djur och har från dag ett varit med i stall, hönshus osv. Inte heller kokar vi flaskor utan diskar dom helt vanlig :)

Våtservetter skapar inte allergier. Allergier kommer från ärftlighet och miljö. Barn behöver utsättas för diverse saker innan ett års ålder. Genom att skydda barnet från allt som en människa eventuellt kan bli allergisk mot så skapar man samtidigt ett känsligt barn som helt saknar skydd mot allergener. Exempelvis så innehåller kvalitets-våtservetter enbart en kemikalie, citronsyra. Citronsyra finns i MASSVIS med varor. Och det produceras dessutom av kroppen själv. Så om ens barn är allergisk mot citronsyra så är det riktigt, riktigt illa.

Billigare och sämre våtservetter innehåller självklart mer skit. Men det är väl självklart att man väljer med omsorg. Ingen vettig person köper väl någon vara utan att kolla innehåller först?

Så här skriver Livsmedelsverket om citronsyra

"Kan citronsyra ge allergiska reaktioner?

Nej, man kan inte vara allergisk mot citronsyra. Vid allergi reagerar man på proteiner och citronsyra är inte ett protein. Citronsyra produceras naturligt i våra celler, som ett sätt att ge cellerna energi.

Vi hör från konsumenter och ser på sociala medier att en del personer ändå uppger att de reagerar på citronsyra men vi kan alltså inte säga vad det beror på.

Om du misstänker att du fått en reaktion på grund av den mat du ätit bör du kontakta sjukvården. De kan göra utredningar för att fastställa orsaken till symtom som kan bero på allergi eller annan överkänslighet. Man kan få reaktioner av andra orsaker än av maten och därför är det viktigt att utreda reaktionerna grundligt så att man inte begränsar kosten i onödan."

ALLA våtservetter innehåller kemikalier mer eller mindre , därmed har ingen sagt att alla barn blir allergiska av dom . MEN risken finns att det framkallar allergi . O vem vill ens riskera det ? Det kan visa sig senare i livet .
  • Anonym (Sunt förnuft!)
    Anonym (@) skrev 2016-03-06 09:53:57 följande:

ALLA våtservetter innehåller kemikalier mer eller mindre , därmed har ingen sagt att alla barn blir allergiska av dom . MEN risken finns att det framkallar allergi . O vem vill ens riskera det ? Det kan visa sig senare i livet .

Ja. Och som jag skrev så innehåller dom bästa enbart en. Citronsyra. Som INTE kan orsaka allergier.
  • Anonym (f)

har du badkar finns skötbord att ställa på badkaret.
    har du tvättmaskin kan du ha en skötbädd på den.
    annars finns skötbord att ställa på spjälsängen.
    annars kan du ställa ett skötbord var som, tex i sovrummet eller i hallen utanför badrummet. det viktiga är att du känner att du har en tydlig station där du sköter blöjbytena och förvarar blöjor :) tipsar om de som ser ut som en byrå för då har du löst babyns klädförvaring även :)

• Anonym (@)
    Anonym (Sunt förnuft!) skrev 2016-03-06 09:58:30 följande:
    Ja. Och som jag skrev så innehåller dom bästa enbart en. Citronsyra. Som INTE kan orsaka allergier.
    Vilken sort är det ?
  • Mooomin

Jag har alla blöjbytesrelaterade artiklar i en sån där "korgställning" med hjul. Den står i det run vi befinner oss. Plastfrotte och en handduk eller nåt annat mjukt på det så byter vi där vi är.

• cirpen

1:a barnet: skötbord på toan
    2:a barnet skötbordet i sovrummet
    3:e barnet skötbord i mellanutrymne
    4:e barnet skötbord? Vaddå har ju soffan..

Svar på tråden Skötbord i sovrummet?