• Anonym (Anna)

Måste man duscha innan?

Okej, kan vi reda ut det här för jag blir förvirrad. Jag går och simmar i en simhall några gånger i veckan. I omklädningsrummet och duscharna sitter det skyltar som säger "Kom ihåg att duscha innan du besöker våra bassänger." Sedan står det något om att det fastnar mindre klor på oss om vi duschar innan och att bassängerna behöver mindre klor för att rengöras. Men vad menas med ordet "duschas" i det här sammanhanget? Innebär det hel duschomgång med tvål, schampo och balsam?

Jag skulle säga att de flesta som jag ser bara sköljer av sig lite i duschen med badkläderna på innan de går ut och simmar. En del tar av sig badkläderna och sköljer av sig. Och några, väldigt få, tar av sig badkläderna och tvättar sig ordentligt med tvål och schampo. 

Hur gör ni? Är det okej att bara skölja av sig med vatten eller måste man verkligen tvätta sig ordentligt?

• Svar på tråden Måste man duscha innan?
  • Anonym (simmerskan)

Jag går och simmar 3 gånger i veckan, tvättar mig alltid med tvål och schampo innan jag går ut i bassängen. 

• Anonym (m)

vatten. har oftast duschat innan jag åker till simhallen med schampoo och tvål.

• Ms H

Tvättar kroppen med duschcreme. Håret beror på, är det tvättat samma dag så sköljer jag det bara.

• Anonym (Py)
    Anonym (simmerskan) skrev 2016-03-08 19:15:29 följande:

Jag går och simmar 3 gånger i veckan, tvättar mig alltid med tvål och schampo innan jag går ut i bassängen. 

Tvättar du dig så både före och efter? Hur mår din hud av det?
  • Gulliversresa

Tvättar mig med tvål och schampo, före och efter. I vårt badhus är de viktigaste områdena att tvätta markerade på bilder: hår, armhålor, skrev och fötter. Trots detta sköljer en del av sig lite snabbt med vatten och badkläder på. Snuskigt.

• Carambolan

Duschar ordentligt utan badkläder, men tvålar inte in hela kroppen minutiöst utan tvålar under armarna och runt brösten och så lite halvdant på resten av kroppen.

• Semesterfamiljen

Duschar av mig ordentligt med tvål och tvättar håret om det inte är tvättat tidigare samma dag. Annars sköljer jag igenom det.

Efter badet tvättar jag av mig med tvål igen för att kloret ska försvinna så gott det går. Huden mår utmärkt, är rädd om den i vanliga fall och försöker begränsa duscharna till varannan dag.

• Anonym (simmerskan)
    Anonym (Py) skrev 2016-03-08 19:48:27 följande:
    Tvättar du dig så både före och efter? Hur mår din hud av det?
    Inga problem, jag smörjer in mig efteråt.
  • Anonym (Hygien)

Tvättar håret, använder duschcreme på hela kroppen och tvättar givetvis underlivet noga.

Svar på tråden Måste man duscha innan?