• Anonym (Anna)

Måste man duscha innan?

Okej, kan vi reda ut det här för jag blir förvirrad. Jag går och simmar i en simhall några gånger i veckan. I omklädningsrummet och duscharna sitter det skyltar som säger "Kom ihåg att duscha innan du besöker våra bassänger." Sedan står det något om att det fastnar mindre klor på oss om vi duschar innan och att bassängerna behöver mindre klor för att rengöras. Men vad menas med ordet "duschas" i det här sammanhanget? Innebär det hel duschomgång med tvål, schampo och balsam?

Jag skulle säga att de flesta som jag ser bara sköljer av sig lite i duschen med badkläderna på innan de går ut och simmar. En del tar av sig badkläderna och sköljer av sig. Och några, väldigt få, tar av sig badkläderna och tvättar sig ordentligt med tvål och schampo. 

Hur gör ni? Är det okej att bara skölja av sig med vatten eller måste man verkligen tvätta sig ordentligt?

• Svar på tråden Måste man duscha innan?
  • Anonym (Hygien)
    sextiotalist skrev 2016-03-09 13:55:40 följande:
    Nejdu, jag duschar av mig innan på badhuset, utan tvål, simmar, tar av mig den våta baddräkten och duschar av hemma. Jag sköljer ur håret, men tvättar det inte om det inte gått ett par dagar.
    Inte ens när jag tvättar håret tappar jag några större mängder hår
    Så du tvättar dig inte ordentligt med tvål/duschcreme utan sköljer bara av kroppen? Inte konstigt att det behövs så mycket klor i vattnet i bassängerna om det är så en majoritet av besökarna gör.
  • Anonym (bada)
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-09 15:19:12 följande:

Nej, klor är ingen gas i sig. En ren simbassäng med klor i sig luktar inte. Men så snart kloret kommer i kontakt med urin och svett så bildas det en gas som heter trikloramin. Det är den som luktar och det är också den som irriterar ögonen om du är allergisk.

Ju mer urin och svett det finns i vattnet, desto mer luktar det trikloramin (det vi till vardags kallar "klorlukt"). Men det är alltså inte kloret som luktar. Urin- och svettfri bassäng  = Luktfri bassäng

Öppnar man en flaska klorin luktar det ju badhus... så det behöver ju inte kiss och svett för att lukta?
  • Anonym (Duscha innan!)

Har inte läst inläggen i tråden så någon kanske skrivit samma sak.

Min sambo jobbar på ett badhus (han sköter vattenreningen)
    Han säger att om man duschar noggrant med tvål och schampo INNAN man badar så kommer man inte lukta klor överhuvudtaget efteråt. Om alla skulle duscha noggrant innan bad så behöver man INTE duscha efteråt. Jag tycker det låter lite konstigt men han säger att det är så.

• sextiotalist
    Anonym (Hygien) skrev 2016-03-09 20:51:06 följande:

Så du tvättar dig inte ordentligt med tvål/duschcreme utan sköljer bara av kroppen? Inte konstigt att det behövs så mycket klor i vattnet i bassängerna om det är så en majoritet av besökarna gör.

Nu simmar jag inte ofta. Nej, jag använder inte tvål, mer än under armarna och på händerna. Detta enligt rekommendationer av läkare. Problemet är inte de harmlösa bakterierna vi har på vår kropp. Problemet är ludd och damm från kläder som måste sköljas bort. Bakterier har låg tillväxt i cirkulerande vatten, men börjar växa på ludd som fastnar i filter. Även tvålrester kan bli mumma för bakterier.
  • Anonym (bada)

Känns som en så otroligt onödig diskussion egentligen xD
    Kommer ändå alltid finnas dom som går oduschade i vattnet, och ungar som kissar i poolen

• Tom Araya
    Anonym (bada) skrev 2016-03-09 21:20:00 följande:

Känns som en så otroligt onödig diskussion egentligen xD
    Kommer ändå alltid finnas dom som går oduschade i vattnet, och ungar som kissar i poolen

...och du ser ingen skillnad i konsekvenserna av att 10 eller 1000 pers gör det?
  • Anonym (bada)
    Tom Araya skrev 2016-03-09 21:22:13 följande:
    ...och du ser ingen skillnad i konsekvenserna av att 10 eller 1000 pers gör det?
    Jo. Men menar att oavsett om jag duschar innan så kommer det alltid vara personer i samma pool som är oduschade/kissar för det finns alltid folk som skiter i sånt trots att dom är medvetna om att man ska duscha innan/inte kissa i poolen
  • Tom Araya
    Anonym (bada) skrev 2016-03-09 22:12:39 följande:
    Jo. Men menar att oavsett om jag duschar innan så kommer det alltid vara personer i samma pool som är oduschade/kissar för det finns alltid folk som skiter i sånt trots att dom är medvetna om att man ska duscha innan/inte kissa i poolen
    ...och min mening är:

1. Vad andra skiter i eller gör för fel är aldrig en ursäkt för dig att göra samma sak. Den som kommer efter dig och drabbas kanske själv är den mest skötsamma...

2. Såklart spelar det roll för den totala renheten i poolen och i vattnet om 10 eller 1000 slarvar.
  • Anonym (signe)

Det innebär att skölja av sig noga utan badkläder.

• Anonym (bada)
    Tom Araya skrev 2016-03-09 23:38:10 följande:
    ...och min mening är:

1. Vad andra skiter i eller gör för fel är aldrig en ursäkt för dig att göra samma sak. Den som kommer efter dig och drabbas kanske själv är den mest skötsamma...

2. Såklart spelar det roll för den totala renheten i poolen och i vattnet om 10 eller 1000 slarvar.
    Du hör vad du vill höra du!

Vet inte vart jag skrev "så det är lika bra att skita i att duscha själv", blev nog autocorrect isåfall......
Svar på tråden Måste man duscha innan?