• Anonym (Anna)

Måste man duscha innan?

Okej, kan vi reda ut det här för jag blir förvirrad. Jag går och simmar i en simhall några gånger i veckan. I omklädningsrummet och duscharna sitter det skyltar som säger "Kom ihåg att duscha innan du besöker våra bassänger." Sedan står det något om att det fastnar mindre klor på oss om vi duschar innan och att bassängerna behöver mindre klor för att rengöras. Men vad menas med ordet "duschas" i det här sammanhanget? Innebär det hel duschomgång med tvål, schampo och balsam?

Jag skulle säga att de flesta som jag ser bara sköljer av sig lite i duschen med badkläderna på innan de går ut och simmar. En del tar av sig badkläderna och sköljer av sig. Och några, väldigt få, tar av sig badkläderna och tvättar sig ordentligt med tvål och schampo. 

Hur gör ni? Är det okej att bara skölja av sig med vatten eller måste man verkligen tvätta sig ordentligt?

• Svar på tråden Måste man duscha innan?
  • coffeeandcats
    Anonym (Mia) skrev 2016-03-09 11:39:50 följande:

Tyckte också det var nys och knäppt, varför tvätta håret före! Barnen blev lärda på simundervisningen i skolan så jag gjorde ju då som de skulle göra, visade sig faktiskt stämma! Jag tvättar alltså numera med schampoo före bad, och tvålar in under armar och intimt. Behöver inget schampoo efter bad, använder då bara balsam. Luktar mindre klor än jag gjorde förr.

Har också upptäckt detta. Ibland tvättar jag mig en gång till med duschcreme och shampoo en gång till. Beror på hur skitigt håret var innan.
  • Anonym (tvättar!!)

Jag tvättar mig ganska noga både före och efter badet, om hår och kropp och tar inte på baddräkten förrän efter att tvätten är avklarad. Detta gör jag även om jag har duschat hemma på morgonen, av hänsyn till andra besökare och respekt för simhallens regler.

Vattnet är ju klorerat för att ta kål på bakterier (och virus gissar jag) som besökarna tar med sig ner i bassängen, men jag har förstått det så att man strävar efter att klorera så lite som möjligt, så det är väl en avvägning man gör beroende på hur hög belastningen är på bassängen och annat. Antagligen tar man med i beräkningen att inte alla är riktigt renliga, men om alla hoppade direkt i bassängen utan att tvätta sig först skulle det kanske bli riktigt snuskigt där?

Att kroppen skulle lukta mer klor om man har tvättat sig dåligt innan är ingenting jag har lagt märke till, jag tycker att jag alltid luktar klor efter badet trots att jag tvättar mig noga.

Fast jag vet inte om man egentligen är lurad, ska man tro Agnes Wold har man som mest bakterier på kroppen när den är nyduschad, eftersom bakterier gillar fukt men inte torr hud, och det går ju stick i stäv med hela duschprincipen. Det skulle betyda att det man duschar bort är smuts och hudavlagringar och inte bakterier, och att man i själva verket skulle kunna minska kloreringen genom att minska kraven på duschen innan.

• Anonym (sådär)
    Anonym (tvättar!!) skrev 2016-03-09 14:54:30 följande:

Fast jag vet inte om man egentligen är lurad, ska man tro Agnes Wold har man som mest bakterier på kroppen när den är nyduschad, eftersom bakterier gillar fukt men inte torr hud, och det går ju stick i stäv med hela duschprincipen. Det skulle betyda att det man duschar bort är smuts och hudavlagringar och inte bakterier, och att man i själva verket skulle kunna minska kloreringen genom att minska kraven på duschen innan.

Fast är det inte mycket smuts och hudavlagringar som man ska få bort i duschen? Annars ramlar det ju av i bassängen, och det är rätt äckligt att bada i andras hudflagor.

Själv fuskar jag ibland och tvättar mig med tvål fast med baddräkten på. Mest för att jag tycker att det är så förbaskat svårt att dra på baddräkten på en våt kropp...
  • Anonym (tvättar!!)
    Anonym (sådär) skrev 2016-03-09 15:00:08 följande:
    Fast är det inte mycket smuts och hudavlagringar som man ska få bort i duschen? Annars ramlar det ju av i bassängen, och det är rätt äckligt att bada i andras hudflagor.

Själv fuskar jag ibland och tvättar mig med tvål fast med baddräkten på. Mest för att jag tycker att det är så förbaskat svårt att dra på baddräkten på en våt kropp...
    Kanske det, men jag har sett på ett par ställen att badanläggningen motiverar duschkraven på att de vill hålla klorhalten låg, och klor har man ju inte för dammets skull (dvs hudavlagringarna och sockluddet och allt det där). Jag tror att risken att vi skulle reagera på att vi simmar i hudavlagringar bara för att man släppte på duschkravet skulle vara ganska liten, vattnet är ju inte stillastående bara för att det är klorerat och en del hud släpper vi nog ifrån oss även om vi har duschat innan. Snarare är det väl sockluddet på golvet som man skulle äcklas av (nu får man dras med det bara i duschrummet).
  • sextiotalist
    Anonym (tvättar!!) skrev 2016-03-09 14:54:30 följande:

Jag tvättar mig ganska noga både före och efter badet, om hår och kropp och tar inte på baddräkten förrän efter att tvätten är avklarad. Detta gör jag även om jag har duschat hemma på morgonen, av hänsyn till andra besökare och respekt för simhallens regler.

Vattnet är ju klorerat för att ta kål på bakterier (och virus gissar jag) som besökarna tar med sig ner i bassängen, men jag har förstått det så att man strävar efter att klorera så lite som möjligt, så det är väl en avvägning man gör beroende på hur hög belastningen är på bassängen och annat. Antagligen tar man med i beräkningen att inte alla är riktigt renliga, men om alla hoppade direkt i bassängen utan att tvätta sig först skulle det kanske bli riktigt snuskigt där?

Att kroppen skulle lukta mer klor om man har tvättat sig dåligt innan är ingenting jag har lagt märke till, jag tycker att jag alltid luktar klor efter badet trots att jag tvättar mig noga.

Såvida man inte har någon bakteriell infektion på kroppen, så är de bakterier man har till majoriteten nyttiga, dvs de ska finnas på kroppen för att hindra farliga bakterier att ta över.
    Har man en stafalykockinfektion eller streptokockinfektion så ska man inte bada alls.
    Duschar man så blir man av med smuts och lösa hudrester, de flesta kolibakterier (men de som släpper sig när de simmar släpper ut sin beskärda dos ändå).

• Utflykt i verkligheten
    sextiotalist skrev 2016-03-09 10:47:00 följande:
    Såklart den luktar. Klor är en gas som luktar starkt i ren form, dessutom giftig i ren form.

Nej, klor är ingen gas i sig. En ren simbassäng med klor i sig luktar inte. Men så snart kloret kommer i kontakt med urin och svett så bildas det en gas som heter trikloramin. Det är den som luktar och det är också den som irriterar ögonen om du är allergisk.

Ju mer urin och svett det finns i vattnet, desto mer luktar det trikloramin (det vi till vardags kallar "klorlukt"). Men det är alltså inte kloret som luktar. Urin- och svettfri bassäng  = Luktfri bassäng

• Anonym (tvättar!!)
    sextiotalist skrev 2016-03-09 15:06:43 följande:
    Såvida man inte har någon bakteriell infektion på kroppen, så är de bakterier man har till majoriteten nyttiga, dvs de ska finnas på kroppen för att hindra farliga bakterier att ta över.
    Har man en stafalykockinfektion eller streptokockinfektion så ska man inte bada alls.
    Duschar man så blir man av med smuts och lösa hudrester, de flesta kolibakterier (men de som släpper sig när de simmar släpper ut sin beskärda dos ändå).
    OK, det tolkar jag som att man SKA duscha innan och framför allt tvåla in sig mellan skinkorna men kanske strunta i resten av kroppen. Och undvika att fjärta i vattnet. Kolibakterierna känns väl ganska angelägna att inte ta med sig ner i badet med tanke på den lindriga kloreringen som alla simanläggningar vill skryta med.
  • Anonym (tvättar!!)
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-09 15:19:12 följande:

Nej, klor är ingen gas i sig. En ren simbassäng med klor i sig luktar inte. Men så snart kloret kommer i kontakt med urin och svett så bildas det en gas som heter trikloramin. Det är den som luktar och det är också den som irriterar ögonen om du är allergisk.

Ju mer urin och svett det finns i vattnet, desto mer luktar det trikloramin (det vi till vardags kallar "klorlukt"). Men det är alltså inte kloret som luktar. Urin- och svettfri bassäng  = Luktfri bassäng

Uäk! Där hör ni lortgrisar, DUSCHA och tvätta er innan badet!! Och kissa för guds skull inte i bassängen.
  • Utflykt i verkligheten
    Anonym (tvättar!!) skrev 2016-03-09 15:21:13 följande:
    Uäk! Där hör ni lortgrisar, DUSCHA och tvätta er innan badet!! Och kissa för guds skull inte i bassängen.
    Dock verkar det som att jag hade fel gällande huruvida klor är en gas eller ej. När jag har läst på lite mer och inte enbart gått på det egna minnet så får jag fram att det är en gas. Men i övrigt har jag rätt. Det är urin och svett som får en ny gas att bildas och som gör att det luktar "klor". Mums!
  • FrökenKanSjälv
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-09 15:19:12 följande:

Det är precis vad jag också fått lära mig. Och vad simhallarna i Stockholm försöker få besökarna att förstå.

Lite spännande att folk skiter i att tvätta sig och därmed välja att stinka efter badet när omgivningen vet om att det är de orenliga som luktar.
Svar på tråden Måste man duscha innan?