Anonym (tvättar!!) skrev 2016-03-09 14:54:30 följande:
Jag tvättar mig ganska noga både före och efter badet, om hår och kropp och tar inte på baddräkten förrän efter att tvätten är avklarad. Detta gör jag även om jag har duschat hemma på morgonen, av hänsyn till andra besökare och respekt för simhallens regler.
Vattnet är ju klorerat för att ta kål på bakterier (och virus gissar jag) som besökarna tar med sig ner i bassängen, men jag har förstått det så att man strävar efter att klorera så lite som möjligt, så det är väl en avvägning man gör beroende på hur hög belastningen är på bassängen och annat. Antagligen tar man med i beräkningen att inte alla är riktigt renliga, men om alla hoppade direkt i bassängen utan att tvätta sig först skulle det kanske bli riktigt snuskigt där?
Att kroppen skulle lukta mer klor om man har tvättat sig dåligt innan är ingenting jag har lagt märke till, jag tycker att jag alltid luktar klor efter badet trots att jag tvättar mig noga.
Fast jag vet inte om man egentligen är lurad, ska man tro Agnes Wold har man som mest bakterier på kroppen när den är nyduschad, eftersom bakterier gillar fukt men inte torr hud, och det går ju stick i stäv med hela duschprincipen. Det skulle betyda att det man duschar bort är smuts och hudavlagringar och inte bakterier, och att man i själva verket skulle kunna minska kloreringen genom att minska kraven på duschen innan.
Såvida man inte har någon bakteriell infektion på kroppen, så är de bakterier man har till majoriteten nyttiga, dvs de ska finnas på kroppen för att hindra farliga bakterier att ta över.
Har man en stafalykockinfektion eller streptokockinfektion så ska man inte bada alls.
Duschar man så blir man av med smuts och lösa hudrester, de flesta kolibakterier (men de som släpper sig när de simmar släpper ut sin beskärda dos ändå).