• Anonym (Anna)

Måste man duscha innan?

Okej, kan vi reda ut det här för jag blir förvirrad. Jag går och simmar i en simhall några gånger i veckan. I omklädningsrummet och duscharna sitter det skyltar som säger "Kom ihåg att duscha innan du besöker våra bassänger." Sedan står det något om att det fastnar mindre klor på oss om vi duschar innan och att bassängerna behöver mindre klor för att rengöras. Men vad menas med ordet "duschas" i det här sammanhanget? Innebär det hel duschomgång med tvål, schampo och balsam?

Jag skulle säga att de flesta som jag ser bara sköljer av sig lite i duschen med badkläderna på innan de går ut och simmar. En del tar av sig badkläderna och sköljer av sig. Och några, väldigt få, tar av sig badkläderna och tvättar sig ordentligt med tvål och schampo. 

Hur gör ni? Är det okej att bara skölja av sig med vatten eller måste man verkligen tvätta sig ordentligt?

• Svar på tråden Måste man duscha innan?
  • sextiotalist
    Anonym (pys) skrev 2016-03-10 11:12:19 följande:
    Du vet väl om att man kan använda hudkräm för att hjälpa naturen på traven om man exempelvis har torr hud eller eksem. Min son får miniderm utskrivet. Sedan finns det propyderm, propyless och locobase som du har. Själv har jag använt mjukgörande kräm på huden hela mitt liv på grund av torr hud. Om jag inte skulle göra det skulle jag aldrig kunna duscha eller bada. Men det tycker inte jag är ett alternativ när det finns hjälpmedel.
    Jag kan duscha om jag inte använder tvål på t.ex benen och armar och underlivet (det senare ger mig svamp).
    Om jag kan, genom att undvika tvål så mycket det går, undvika krämer och ändå ha en OK hud, så ser jag ingen vits att använda tvål bara för att. Bättre att välja de tillfällen där man behöver, om man är direkt smutsig.

• Anonym (pys)
    sextiotalist skrev 2016-03-10 11:15:59 följande:

Jag kan duscha om jag inte använder tvål på t.ex benen och armar och underlivet (det senare ger mig svamp).

Om jag kan, genom att undvika tvål så mycket det går, undvika krämer och ändå ha en OK hud, så ser jag ingen vits att använda tvål bara för att. Bättre att välja de tillfällen där man behöver, om man är direkt smutsig.

Tror du har sockerberoende obalans i kroppen på grund av känslighet för underlivssvamp. Testa avgifta kroppen under ett tag (minst flera månader) med att utesluta kolhydrater så mycket som möjligt men för övrigt äta och leva hälsosamt. Chansen är stor att din kropp skulle hamna i balans igen. Tippar på att du förmodligen skulle känna av en förbättring i ditt mående förutom att du slapp svampen. I längden kan du säkert lägga till kolhydrater men under initialfasen bör man låta bli dem så mycket man kan. Läs på nätet. Det finna massa info om hur man gör.
  • sextiotalist
    Anonym (pys) skrev 2016-03-10 11:28:10 följande:
    Tror du har sockerberoende obalans i kroppen på grund av känslighet för underlivssvamp. Testa avgifta kroppen under ett tag (minst flera månader) med att utesluta kolhydrater så mycket som möjligt men för övrigt äta och leva hälsosamt. Chansen är stor att din kropp skulle hamna i balans igen. Tippar på att du förmodligen skulle känna av en förbättring i ditt mående förutom att du slapp svampen. I längden kan du säkert lägga till kolhydrater men under initialfasen bör man låta bli dem så mycket man kan. Läs på nätet. Det finna massa info om hur man gör.
    Dieter är inget för mig, jag är normalviktig, bra balanserat blodsocker etc. Det är tvål som ja reagerar på, både på huden och i underlivet. Varför är det så svårt att acceptera att vissa hudtyper, kroppstyper, har svårt att acceptera konstgjorda tillsatser.
    Skillnaden mellan att reagerar på mot artificiella produkter som man använder på huden och artificiella produkter som man använder i mat är?
    Rekommenderar du dieter för de som är känsliga mot konserveringsmedel?
  • Anonym (pys)
    sextiotalist skrev 2016-03-10 11:42:20 följande:

Dieter är inget för mig, jag är normalviktig, bra balanserat blodsocker etc. Det är tvål som ja reagerar på, både på huden och i underlivet. Varför är det så svårt att acceptera att vissa hudtyper, kroppstyper, har svårt att acceptera konstgjorda tillsatser.

Skillnaden mellan att reagerar på mot artificiella produkter som man använder på huden och artificiella produkter som man använder i mat är?

Rekommenderar du dieter för de som är känsliga mot konserveringsmedel?

Jag rekommenderar ingen diet utan en hälsosam livsstil. Och jag rekommenderar det för att du har symptom som tyder på kroppslig obalans. Du kan fortsätta låta bli att tvätta dig med tvål om du vill. Men skulle det inte kännas bra att ha kroppen i balans?
  • Anonym (B)
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-10 09:00:23 följande:

1. Vilken jag också skrev i ett senare inlägg. Jag hade fel och du rätt.

2. Jag pratade inte om klor i sin renaste form, utan det som vi finner i våra badhus. Ett rent badhus luktar inte. Urin och svett gör att det luktar.

Mm fast du skrev bara att klor lukar aldrig om det är rent. Det stämmer inte.
  • Anonym (B)
    Anonym (pys) skrev 2016-03-10 11:48:00 följande:

Jag rekommenderar ingen diet utan en hälsosam livsstil. Och jag rekommenderar det för att du har symptom som tyder på kroppslig obalans. Du kan fortsätta låta bli att tvätta dig med tvål om du vill. Men skulle det inte kännas bra att ha kroppen i balans?

Men jisses! Skärp dig nu. Sextiotalist säger ju att kroppen är i balans och det är tvål hon inte tål! Du är pinsam när du prackar på andra dina åsikter sådär. Hon vet nog bäst själv vad som fungerar.
  • Anonym (pys)
    Anonym (B) skrev 2016-03-10 12:19:32 följande:

Men jisses! Skärp dig nu. Sextiotalist säger ju att kroppen är i balans och det är tvål hon inte tål! Du är pinsam när du prackar på andra dina åsikter sådär. Hon vet nog bäst själv vad som fungerar.

Ja hon vet bäst själv och gör såklart som hon själv vill. Var bara ett tips.
  • sextiotalist
    Anonym (pys) skrev 2016-03-10 12:23:02 följande:

Ja hon vet bäst själv och gör såklart som hon själv vill. Var bara ett tips.

Eftersom jagv är så gammal som jag är så har jag möjlighet genom företaget regelbundet få tester. Mina värden (blodsockret, kolestrol, lever, njurar etc) är så bra de kan vara. De enda minus är stress och min rökning (jodå lungorna ingår i testet också).
  • Anonym (Duscha innan!)
    Anonym (tvättar!!) skrev 2016-03-10 10:41:12 följande:
    Men det stämmer inte, jag tvättar mig noggrant INNAN badet och jag luktar ändå alltid lite klor efteråt. Men det beror kanske på att folk kissar i vattnet, om jag ska tro vad jag har fått lära mig i den här tråden.
    För mig funkar det! Jag trodde inte det skulle fungera men jag luktade inte ens lite klor efter jag hade badat.
  • sextiotalist
    Anonym (Duscha innan!) skrev 2016-03-10 12:57:26 följande:
    För mig funkar det! Jag trodde inte det skulle fungera men jag luktade inte ens lite klor efter jag hade badat.
    Jag måste kolla med sambon nästa gång jag simmat. Han har ju en näsa som en blodhund Flört.
    För jag kommer göra som jag brukar göra, en lugn promenad till badhuset, efter badet, så tar jag på mig torra kläder och en mycket rask promenad hem, så rask att jag får upp pulsen och börjar svettas
  • Anonym (pys)
    sextiotalist skrev 2016-03-10 12:39:34 följande:

Eftersom jagv är så gammal som jag är så har jag möjlighet genom företaget regelbundet få tester. Mina värden (blodsockret, kolestrol, lever, njurar etc) är så bra de kan vara. De enda minus är stress och min rökning (jodå lungorna ingår i testet också).

Det finns ett starkt samband med störd bakterieflora i tarmen med överväxt av candida i tarmen (bland annat på grund av för stor kolhydratkonsumtion) och svampinfektion i underlivet.

Du är vad du äter ;)
  • K med lilla E
    Anonym (pys) skrev 2016-03-10 13:11:08 följande:
    Det finns ett starkt samband med störd bakterieflora i tarmen med överväxt av candida i tarmen (bland annat på grund av för stor kolhydratkonsumtion) och svampinfektion i underlivet.

Du är vad du äter ;)
    Men sluta tjata och vara OT. Ingen har frågat efter dina råd öht.
  • sextiotalist

Du är vad du äter ;)
    Så bara för att jag (vilket händer kanske en gång vartannat år om ens det) får svamp om jag använder tvål eller äter en antibiotikakur, så har jag störd bakterieflora pga det jag äter. Nu får du ge dig.
    Mina svampinfektioner slutade helt när jag slutade med tvål i underlivet (det var för drygt 10 år sedan). Efter det har det återkommit, få se, sex gånger. Två gånger i samband med rakning av underlivet (vilket jag inte kommer göra om), en gång i samband med en antiobitkakur och två gånger i samband med tvål.
    Innan dess hade jag nästan kronisk svampinfektion.
    Och då yrar du om att min kropp är i obalans.
    På samma sätt som jag har lärt mig vad min mage mår dåligt av, så har jag lärt mig vad min hud mår dåligt av.
  • EnAnonumius
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-10 09:00:23 följande:
    1. Vilken jag också skrev i ett senare inlägg. Jag hade fel och du rätt.

2. Jag pratade inte om klor i sin renaste form, utan det som vi finner i våra badhus. Ett rent badhus luktar inte. Urin och svett gör att det luktar.
    Jo ett rent badhus luktar, då kloret luktar det är inte urinen och svetten som gör att kloren  i sig som skapar den speciella klordoften man känner på badhusen.
    Det är klorgasen doft så går igenom även om den är uppbunden i vätska, och sedan även när den spädes ut i "nytt poolvatten" och det är rent i övrigt i badhusen. Som sagt jag har gjort en del kemiska experiment med just klor så jag vet detta.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius

Du är vad du äter ;)
    Men lägg ned. Hade man haft stor överkonsumtion av socker så att det blir överväxt av socker i tarmen,  så skulle det synas i blodsockertesterna också,  och dem fick hon ju BRA resultat på när hon testade. Men det kanske du sket i att läsa innan du svarade henne, att hon hade godkända värden?

Jag fattar inte varför det är så viktigt för dig att sitta och KRÄVA att du skall ha rätt över enskild individ om samma individ och hennes/hanses kropp?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (dusch)

Nu simmar jag inte längre på badhus men på den tiden jag gjorde det duschade jag länge och utan kläder. Använde inte tvålen eller schampoot utan duschade noga istället så jag kände mig ren innan jag hoppade i bassängen.

• CinnamonGirl

Det är klart att man tvättar sig ordentligt! Jag gör det i alla fall ordentligt före bad, och duschar bara av mig med vatten efteråt, och smörjer in med lotion. Eftersom jag har tvättat mig ordentligt räcker det att bara skölja av för att få bort klorlukten.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Utflykt i verkligheten
    EnAnonumius skrev 2016-03-10 14:38:40 följande:
    Jo ett rent badhus luktar, då kloret luktar det är inte urinen och svetten som gör att kloren  i sig som skapar den speciella klordoften man känner på badhusen.
    Det är klorgasen doft så går igenom även om den är uppbunden i vätska, och sedan även när den spädes ut i "nytt poolvatten" och det är rent i övrigt i badhusen. Som sagt jag har gjort en del kemiska experiment med just klor så jag vet detta.
    Jaha, då har jag väl läst upp-och-ner eller nåt då...

Men sugen på att simma i andras människors kiss, svett och smuts blir jag inte oavsett.
  • Anonym (Mia)
    FrökenKanSjälv skrev 2016-03-09 16:15:18 följande:
    Det är precis vad jag också fått lära mig. Och vad simhallarna i Stockholm försöker få besökarna att förstå.

Lite spännande att folk skiter i att tvätta sig och därmed välja att stinka efter badet när omgivningen vet om att det är de orenliga som luktar.
    Idé: Alla som lämnar badet måste bli luktade på av badpersonal och luktar man klor får man betala dubbla avgiften!
Svar på tråden Måste man duscha innan?