• Anonym (Anna)

Måste man duscha innan?

Okej, kan vi reda ut det här för jag blir förvirrad. Jag går och simmar i en simhall några gånger i veckan. I omklädningsrummet och duscharna sitter det skyltar som säger "Kom ihåg att duscha innan du besöker våra bassänger." Sedan står det något om att det fastnar mindre klor på oss om vi duschar innan och att bassängerna behöver mindre klor för att rengöras. Men vad menas med ordet "duschas" i det här sammanhanget? Innebär det hel duschomgång med tvål, schampo och balsam?

Jag skulle säga att de flesta som jag ser bara sköljer av sig lite i duschen med badkläderna på innan de går ut och simmar. En del tar av sig badkläderna och sköljer av sig. Och några, väldigt få, tar av sig badkläderna och tvättar sig ordentligt med tvål och schampo. 

Hur gör ni? Är det okej att bara skölja av sig med vatten eller måste man verkligen tvätta sig ordentligt?

• Svar på tråden Måste man duscha innan?
  • Utflykt i verkligheten
    FrökenKanSjälv skrev 2016-03-09 16:15:18 följande:
    Det är precis vad jag också fått lära mig. Och vad simhallarna i Stockholm försöker få besökarna att förstå. Lite spännande att folk skiter i att tvätta sig och därmed välja att stinka efter badet när omgivningen vet om att det är de orenliga som luktar.
    Ja det är verkligen märkligt att man inte av ren självbevarelsedrift lyder de råd som ges. Men tyvärr luktar man ju lite även om man har tvättat sig innan, inte lika mycket som de som inte tvättar sig visserligen, för att man får det nerkissade vattnet på kroppen och i håret. Det här är varför jag aldrig går till badhus trots att jag älskar att simma... Kräks
  • sextiotalist
    Anonym (tvättar!!) skrev 2016-03-09 15:19:39 följande:

OK, det tolkar jag som att man SKA duscha innan och framför allt tvåla in sig mellan skinkorna men kanske strunta i resten av kroppen. Och undvika att fjärta i vattnet. Kolibakterierna känns väl ganska angelägna att inte ta med sig ner i badet med tanke på den lindriga kloreringen som alla simanläggningar vill skryta med.

Och få eksem och svampinfektioner, nejtack
  • Murvelmask

Man tvättar sig väl innan badet för att få bort smuts (lös hud tex)? Annars hamnar smutsen i vattnet, fastnar i kakelfogarna och utgör en grund för tillväxt av tex bakterier och mögel.

• Harvester

Skrämmande att folk är så j-la äckliga...

Fattar ni inte att vi får simma runt i allas gamla avlagringar och hårflott..

Man ska ALLTID tvåltvätta kropp och hår UTAN baddräkt! Behöver inte vara raketforskare för att fatta att man inte kan göra rent sig med kläder på...

Går på babysim och där både mailar de vid kursstart och det sitter skyltar med vädjan att tvätta sig för att bebisarna ska slippa ha så hög klorhalt. Bryr sig folk även fast det gäller deras egna bebisar? Nejdå, 90% skvätter vatten på sug med badkläder på...

• EnAnonumius
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-09 15:19:12 följande:

Nej, klor är ingen gas i sig. En ren simbassäng med klor i sig luktar inte. Men så snart kloret kommer i kontakt med urin och svett så bildas det en gas som heter trikloramin. Det är den som luktar och det är också den som irriterar ögonen om du är allergisk.

Ju mer urin och svett det finns i vattnet, desto mer luktar det trikloramin (det vi till vardags kallar "klorlukt"). Men det är alltså inte kloret som luktar. Urin- och svettfri bassäng  = Luktfri bassäng

Du kanske skall göra en bakgrundscheck innan du uttalar dig tvärsäkert.
    Det som gör mig mest förbryllad är hur du kan vara tvärsäker på två saker

1 Att klor i sin renaste form är inte en gas.
    2 Att klor i sin renaste form inte luktar.

Klor;
    *Den kemiska beräkningen är: Cl
    *Aggregationstillstånd (naturligt): Gas
    *Grupper: Halogener.

Och jo klor i sin renaste form luktar  och en liten mängd klor  i sin renaste form luktar mycket mer än vad det gör i badhus
    Jag har gjort kemiska experiment med just ren klor i sin renaste form.
    Vi fick göra några sådan experiment, med gaser när jag läste Kemi A, på gymnasium. Och då använde vi klor i sin renaste form i en av experiment.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (pys)

Det är inte främst för bakteriernas skull man ska duscha innan man hoppar i bassängen utan för att skölja bort större smutspartiklar så som ludd, damm, grus, hårstrån etc.

• Anonym (pys)
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-03-09 15:19:12 följande:

Nej, klor är ingen gas i sig. En ren simbassäng med klor i sig luktar inte. Men så snart kloret kommer i kontakt med urin och svett så bildas det en gas som heter trikloramin. Det är den som luktar och det är också den som irriterar ögonen om du är allergisk.

Ju mer urin och svett det finns i vattnet, desto mer luktar det trikloramin (det vi till vardags kallar "klorlukt"). Men det är alltså inte kloret som luktar. Urin- och svettfri bassäng  = Luktfri bassäng

Det går ju liksom inte undvika svett. Själv motionssimmar jag bara (relativt hårt) och svettas förmodligen jättemycket i bassängen. Can't help it. Det är väl det bassängen är till för.
  • Anonym (pys)

Sedan minns jag att jag läst att det viktigaste är att tvätta röven ordentligt för att få bort alla mikroskopiska bajspartiklar. Och att det egentligen är det enda viktiga förutom ludd och sånt där.

• Murvelmask

Jag tror att man skulle kunna komma till rätta med snuskpellarna om det fanns separata duschbås med förhängen. Sverige är inte det nakenvänliga land det var för 30 år sedan. Folk är pryda.

• Tom Araya
    Anonym (Anna) skrev 2016-03-08 18:57:40 följande:

Okej, kan vi reda ut det här för jag blir förvirrad. Jag går och simmar i en simhall några gånger i veckan. I omklädningsrummet och duscharna sitter det skyltar som säger "Kom ihåg att duscha innan du besöker våra bassänger." Sedan står det något om att det fastnar mindre klor på oss om vi duschar innan och att bassängerna behöver mindre klor för att rengöras. Men vad menas med ordet "duschas" i det här sammanhanget? Innebär det hel duschomgång med tvål, schampo och balsam?

Jag skulle säga att de flesta som jag ser bara sköljer av sig lite i duschen med badkläderna på innan de går ut och simmar. En del tar av sig badkläderna och sköljer av sig. Och några, väldigt få, tar av sig badkläderna och tvättar sig ordentligt med tvål och schampo. 

Hur gör ni? Är det okej att bara skölja av sig med vatten eller måste man verkligen tvätta sig ordentligt?

Ska man vara petig ska man nog duscha med tvål och utan badkläder på, för bakterierna du har mellan benen är en del av vad man vill slippa i bassängen.

Nu var det länge sedan jag var i simhall, men då duschade man oftast med badkläder på, utan tvål och schampo, mest av bekvämlighetsskäl eftersom man gick direkt till simhallen då och inte ville släpa på tvål- och schampoflaskorna. Men man får ju i alla fall bort ludd från kläderna och det värsta av svett och smuts på hudens yta.
Svar på tråden Måste man duscha innan?