• Anonym (Anna)

Måste man duscha innan?

Okej, kan vi reda ut det här för jag blir förvirrad. Jag går och simmar i en simhall några gånger i veckan. I omklädningsrummet och duscharna sitter det skyltar som säger "Kom ihåg att duscha innan du besöker våra bassänger." Sedan står det något om att det fastnar mindre klor på oss om vi duschar innan och att bassängerna behöver mindre klor för att rengöras. Men vad menas med ordet "duschas" i det här sammanhanget? Innebär det hel duschomgång med tvål, schampo och balsam?

Jag skulle säga att de flesta som jag ser bara sköljer av sig lite i duschen med badkläderna på innan de går ut och simmar. En del tar av sig badkläderna och sköljer av sig. Och några, väldigt få, tar av sig badkläderna och tvättar sig ordentligt med tvål och schampo. 

Hur gör ni? Är det okej att bara skölja av sig med vatten eller måste man verkligen tvätta sig ordentligt?

• Svar på tråden Måste man duscha innan?
  • sextiotalist
    Anonym (Tjorven) skrev 2016-03-09 10:26:06 följande:
    Klorlukten uppstår när det finns smuts. Utan smuts luktar den inte.
    Såklart den luktar. Klor är en gas som luktar starkt i ren form, dessutom giftig i ren form.
  • Anonym (Mia)

Tyckte också det var nys och knäppt, varför tvätta håret före! Barnen blev lärda på simundervisningen i skolan så jag gjorde ju då som de skulle göra, visade sig faktiskt stämma! Jag tvättar alltså numera med schampoo före bad, och tvålar in under armar och intimt. Behöver inget schampoo efter bad, använder då bara balsam. Luktar mindre klor än jag gjorde förr.

• sextiotalist
    Anonym (Mia) skrev 2016-03-09 11:39:50 följande:

Tyckte också det var nys och knäppt, varför tvätta håret före! Barnen blev lärda på simundervisningen i skolan så jag gjorde ju då som de skulle göra, visade sig faktiskt stämma! Jag tvättar alltså numera med schampoo före bad, och tvålar in under armar och intimt. Behöver inget schampoo efter bad, använder då bara balsam. Luktar mindre klor än jag gjorde förr.

Jag tvättar inte håret innan, sätter upp det i en tofs, det får räcka. Jag avskyr att duscha offentligt och ser till att gör det snabbt. Använder inte heller tvål i underlivet, aldrig
  • sextiotalist
    Anonym (Mia) skrev 2016-03-09 11:39:50 följande:

Och efteråt, eftersom jag bor så nära, så slänger jag bara på mig kläderna och duschar hemma istället.
    Är det på ett hotell, så går jag med baddräkten tillbaka. Dvs jag undviker offentliga duschar så mycket jag kan
  • SandraP81

Jag o barnen tvättar oss innan med schampoo och tvål. Särskilt håret, under armar och underliv. Sedan gör vi det igen efteråt.

• Anonym (Mia)
    sextiotalist skrev 2016-03-09 11:51:55 följande:
    Jag tvättar inte håret innan, sätter upp det i en tofs, det får räcka. Jag avskyr att duscha offentligt och ser till att gör det snabbt. Använder inte heller tvål i underlivet, aldrig
    sextiotalist skrev 2016-03-09 11:53:38 följande:
    Och efteråt, eftersom jag bor så nära, så slänger jag bara på mig kläderna och duschar hemma istället.
    Är det på ett hotell, så går jag med baddräkten tillbaka. Dvs jag undviker offentliga duschar så mycket jag kan
    Båda dessa som svar på mitt inlägg. Varför du ville citera mig och ge mig svar förstår jag inte ens!
    Du sextiotalist borde inse att du inte är riktigt representativ för svenska befolkningen. Tror aldrig jag sett en kvinna dra på sig kläderna ovanpå en blöt baddräkt på en vanligt badhus. Jo sommartid på poolen/stranden ja.
  • sextiotalist
    Anonym (Mia) skrev 2016-03-09 12:43:22 följande:

Båda dessa som svar på mitt inlägg. Varför du ville citera mig och ge mig svar förstår jag inte ens!

Du sextiotalist borde inse att du inte är riktigt representativ för svenska befolkningen. Tror aldrig jag sett en kvinna dra på sig kläderna ovanpå en blöt baddräkt på en vanligt badhus. Jo sommartid på poolen/stranden ja.

Eftersom det gång på gång kommer trådar som påpekar att folk hoppar över duschen eller duschar med badkläderna på så tror jag att många skulle föredra att ha möjligheten att hoppa över den offentliga duschen både innan och efter.

Och på hotell vet jag många som gör som jag.
  • Anonym (Hygien)
    sextiotalist skrev 2016-03-09 11:53:38 följande:
    Du duschar och tvättar dig noga samt tvättar håret, klär på dig nytvättade kläder, går till badhuset och byter om och hoppar i bassängen. Sen kliver du upp. Klär på dig och går hem? Seriöst?
  • Anonym (Py)
    Anonym (Tjorven) skrev 2016-03-09 10:26:06 följande:
    Klorlukten uppstår när det finns smuts. Utan smuts luktar den inte.
    "Smuts" är ett ganska godtyckligt begrepp. Skulle du vilja förtydliga vad du menar?
  • sextiotalist
    Anonym (Hygien) skrev 2016-03-09 13:01:55 följande:
    Du duschar och tvättar dig noga samt tvättar håret, klär på dig nytvättade kläder, går till badhuset och byter om och hoppar i bassängen. Sen kliver du upp. Klär på dig och går hem? Seriöst?
    Nejdu, jag duschar av mig innan på badhuset, utan tvål, simmar, tar av mig den våta baddräkten och duschar av hemma. Jag sköljer ur håret, men tvättar det inte om det inte gått ett par dagar.
    Inte ens när jag tvättar håret tappar jag några större mängder hår
Svar på tråden Måste man duscha innan?