Hur länge ammade ni?
Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det?
När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?
Nyfiken.
Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det?
När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?
Nyfiken.
Fast nej, jag har inte fel. Jag vet att dessa personer inte har någon mjölk för det säger de själva. De blir använda som napp = en trygghetsgrej. Man kan ge sitt barn trygghet utan att det ska suga på ens bröst vid 3-4 års ålder.
Med första i 6 månader, då hon inte ville ta tag mer och var väldigt intresserad av mat.
Andra barnet i ca 4 månader. Där vägrade han tillslut bröstet efter att vi börjat lite med flaska.
Skulle det bli ett tredje barn får vi se hur allt funkar. Känna okej om det bara blir den första tiden, men även okej om det blir över halvåret. Beror på barnet. Men har svårt att tänka mig att amma längre än 1 år.
Kolla in "breastfeedingart" på instagram så finns det massor med gamla bilder, konst och tavlor med äldre barn som ammar
Även jesus ammade som äldre barn, om man nu tror på honom ^^
Första: Helammade 5 mån, totalt 6 mån
Andra: Helammade 2 mån, totalt 6 mån
Tredje: Helammade 5 mån, totalt 2,5 år
Fjärde: Ingenting
Femte: Ingenting
Var och en gör precis som man vill själv!
Ammar min 2,5-åring. Jag kommer att fortsätta tills hon själv vill sluta. Bröstmjölk är bara bra. Finns inget negativt med det.
Helammade i 4 månader. Då började vi med smakportioner. I takt med att portionerna blev större minskade amning och mjölk. Vid 6 mån hade jag i princip ingen mjölk kvar för hon stod sig så länge på maten. Ammade bara inför natten men snart räckte det inte då heller. Ett par tuffa kvällar senare tog hon flaskan och nu är välling hennes mys!
Jag tycker att runt 1 år är lagom att amma om man vill. Större barn tycker jag ser konstigt ut faktiskt att amma.
Däremot anser jag att man BÖR amma så länge som man själv känner och vill. Vill någon amma till 3 års ålder så visst, enligt mig är det lite udda, men jag respekterar andras val och alla är vi olika :)
Typ försökte väl i tre veckor med båda barnen. Blev bra ändå och inga allergier hos ngn av dem eller ovanligt många infektioner. (vuxna)
1:a barnet ammade jag bara tills han var 1 månad pga att jag trodde att han inte blev mätt. Han åt dygnet runt då och jag var 19 år med noll erfarenhet eller kunskap om amning.
Nr två är 3 månader nu och ammar fortfarande. Han åt också dygnet runt en period men det är ju så bebisar gör i perioder. Önskar jag vetat det med första barnet. Har mer kunskap om amning nu, är 10 år äldre och har gett mig f*n på att det SKA fungera. Jag vill helamma tills han är 6 månader och därefter delamma tills han är 2 år. Men vi får se om det fungerar och om han vill.
Typ försökte väl i tre veckor med båda barnen. Blev bra ändå och inga allergier hos ngn av dem eller ovanligt många infektioner. (vuxna)
Den här eviga frågan som jag inte för mitt liv kan vara så kontroversiell. Alla gör väl vad de själv känner funkar, jag har ingen åsikt om vad andra gör. Att tycka att amning är äckligt är helt absurt i mina ögon, det är barn som får mat och inget annat. Bröst är alltså när man ammar bara till för mat och inget sexuellt. Jag hade själv en sjal över när jag ammade för jag tyckte det kändes skönare att skyla mig själv lite och jag märkte att barnet fick mer ro på så sätt.
Personligen helammade jag första i 4,5 månader och sen lite då och då upp till 6 månader då han tydligt markerade att han inte ville längre. Han ville inte ligga still vid bröstet, hade allmänt ointresse av det och tyckte om mat. Och eftersom barnet ska övergå till mat så småningom så valde jag att följa här och slutade.
Andra sonen helammade jag i nästan ett halvår och sedan lite då och då upp till åtta månader. Jag gjorde samma här, slutade när han inte längre ville.
Antar att olika barn har olika behov och vissa vill sluta tidigare än andra, man får väl göra en avvägning där vad som känns bäst för alla parter. Men att ha dåligt samvete för att man inte kan amma tycker jag är tragiskt. Idag finns oerhört bra ersättningar som man kan ge och få en mysig stund ihop ändå. Det positiva med det är ju också att pappan kan ge mat då.
Jag kan verkligen sakna att amma. Jag tyckte det var underbart på så många sätt, en enorm närhet till sina barn och smidigt också för den delen. Jag hade gärna fortsatt men barnen fick styra.
Helammade i sex månader. Delammade tills barnet var 2 1/2 år. Slutade på mitt initiativ eftersom jag inte orkade längre.
WHO rekommenderar 2 års amning eller längre. Känns bra att ha följt det.
Första barnet 10 månader
Andra barnet 14 månader
Tre barnet är bara 2 månader än och hoppas kunna amma minst ett år!
Första barnet i 8 månader, slutade när hen inte ville längre.
Andra barnet i 2 år, då bestämde jag mig för att sluta.
Första barnet har hela tiden varit en tryggare och mer självständig individ.
Andra barnet är mer otryggt och söker mer närhet. Hen var också mycket sjuk som spädbarn, och amningen var då ett bra sätt att ge både trygghet och mat.
Första barnet i 13 månader, och andra i 18 månader.
:)