• Anonym (amning)

Hur länge ammade ni?

Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det? 
    När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?

Nyfiken. 

• Svar på tråden Hur länge ammade ni?
  • Anonym (T)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:07:38 följande:

Det är en viss skillnad.

Visst, amning är fullt naturligt, egentligen, men idag är våra bröst (tragiskt nog) sexualiserade så ett barn lär inte se tillbaka på tiden med patten i munnen, som något trevligt. Snarare jobbigt.

Jag ammade själv längre än genomsnittet, men jag slutade innan tre års ålder av en anledning.

Fast problemet och det som är synd är ju samhället och andra människor, inte långtidsamningen

Och "patten i munnen" får mig att ifrågasätta hur du själv egentligen sexualiserar det då det är ett vanligt uttryck bland motståndare och inte dom som förstår det, det handlar om amning och något naturligt (inget "egentligen")

Och jag vet då inget barn som ser gos i soffan med pappa som något sexuellt, lika lite som dom ser det så med amning.

Du får ju sluta när du vill och varför du vill, men det låter som att du gjorde det för att inte uppröra dom som sexualiserar bröst och att du själv också gör det..
  • Anonym (T)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:15:31 följande:

NI SOM PÅSTÅR ATT MÄNNISKOBARN ÄR GJORDA FÖR ATT AMMAS TILLS DESS ATT MJÖLKTÄNDERNA TRILLAR UT: NI VET ATT DE SISTA MJÖLKTÄNDERNA INTE LÄMNAR MUNNEN FÖRRÄN KRING 12-ÅRS ÅLDER?

Sedan undrar jag, vart har ni fått detta ifrån? Visa mig forskning på detta!

Som historiker så kan jag inte minnas att människobarn ammats så pass länge som 7 års ålder, någonstans på jorden, som något "naturligt" och vanligt förekommande.

Hur långt bak i historien måste vi gå för att finna på dessa ammande sjuåringar?

Vad är du historiker inom?

Mjölktänderna brukar börja lossna runt 6års ålder och det är då amningen slutar, inte vid 12år..
  • Anonym (Mami)
    Anonym (T) skrev 2016-03-16 10:19:35 följande:

Mjölktänderna brukar börja lossna runt 6års ålder och det är då amningen slutar, inte vid 12år..
    Adeln i Sverige är min specialité. Främst stormaktstiden. Jag arbetar på ett museum i centrala Sthlm.
    Varför undrar du?
  • LillaLoppi
    NI SOM PÅSTÅR ATT MÄNNISKOBARN ÄR GJORDA FÖR ATT AMMAS TILLS DESS ATT MJÖLKTÄNDERNA TRILLAR UT: NI VET ATT DE SISTA MJÖLKTÄNDERNA INTE LÄMNAR MUNNEN FÖRRÄN KRING 12-ÅRS ÅLDER?

Som historiker så kan jag inte minnas att människobarn ammats så pass länge som 7 års ålder, någonstans på jorden, som något "naturligt" och vanligt förekommande.

Hur långt bak i historien måste vi gå för att finna på dessa ammande sjuåringar?
    Sant ju. julkalendern visade ju allt från typ vikingatiden va? minns att det var tvärtom "bebisen får väl äta som vi!", var till och med en replik vid nått århundrade.
    Apor vet jag ammar inte heller så länge och de är ju också primater. Tror bara att det där är något alla yllemammor säger, så har det blivit en sanning för dom.
  • Anonym (hihi)
    Anonym (T) skrev 2016-03-16 10:19:35 följande:

akta dig, hon är sockerforskare oxå Flört
  • Anonym (Mami)
    Anonym (hihi) skrev 2016-03-16 10:38:32 följande:
    akta dig, hon är sockerforskare oxå Flört
    Nej, men jag är väldigt påläst inom ämnet.
    Och ur ett historiskt perspektiv, så har sockret aldrig funnits tillgängligt som idag, någonsin i historien.
  • Tangent

Googla Kathryn Dettwyler så får du en del info. Finns även info på kellymom.com och på amningshjalpen.se.
    I Mongoliet ammar man tydligen barn länge och har även läst att bushfolket (i södra Afrika) ammar sina barn länge. 
    I en artikel I Läkartidningen sagt "Den svenska rekommendationen anger att det är fördelaktigt att fortsätta amma efter 1-årsåldern om bröstmjölk utgör en del av kosten under hela första levnadsåret eller längre. Om barnet efter 1 års ålder äter vanlig mat och växer och utvecklas som det ska, finns det ingen anledning för vårdpersonal i Sverige att ha några synpunkter på om mamman väljer att fortsätta amma eller ge modersmjölksersättning, tillskottsblandning, välling och/eller vanlig mjölk. http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19285
  • Anonym (Mami)
    Tangent skrev 2016-03-16 10:43:57 följande:
    Googla Kathryn Dettwyler så får du en del info. Finns även info på kellymom.com och på amningshjalpen.se.
    I Mongoliet ammar man tydligen barn länge och har även läst att bushfolket (i södra Afrika) ammar sina barn länge. 
    I en artikel I Läkartidningen sagt "Den svenska rekommendationen anger att det är fördelaktigt att fortsätta amma efter 1-årsåldern om bröstmjölk utgör en del av kosten under hela första levnadsåret eller längre. Om barnet efter 1 års ålder äter vanlig mat och växer och utvecklas som det ska, finns det ingen anledning för vårdpersonal i Sverige att ha några synpunkter på om mamman väljer att fortsätta amma eller ge modersmjölksersättning, tillskottsblandning, välling och/eller vanlig mjölk. http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=19285
    Upp till 2-års ålder, absolut. Själv ammade jag längre än så.
    Men att amma en 4-åring är sjukt.

Länkarna är inga forskare, inga läkare, bara bloggare som har ett eget tycke. Visa mig riktig info, tack.
  • Anonym (hihi)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:50:31 följande:
    Upp till 2-års ålder, absolut. Själv ammade jag längre än så.
    Men att amma en 4-åring är sjukt.

Länkarna är inga forskare, inga läkare, bara bloggare som har ett eget tycke. Visa mig riktig info, tack.
    Vaddå? Du avfärdar ju ändå "riktig" fakta i andra trådar? Alla läkare är inte forskare heller för den delen...
  • QueenObscene

Ammade bara 5 månader, hade inte tillräcklig produktion (gjorde allt för att öka den, pumpade, ammade som en galning, handmjölkade etc) men barnet planade på viktkurvan och jag fick tilläggsmata, efter 2 v tog hon inte bröstet. Hade tänkt amma i alla fall 8 månader.
    Samtidigt var det ganska skönt att inte amma längre, jag fick ha min kropp för mig själv. 

Det går ju att ge barn närhet och trygghet utan att amma dem. Det som för mig verkar problematiskt med att amma stora barn är att man lär barn att det är deras kropp som de bestämmer över etc. medan de har full rätt till och fri lejd till mammans kropp. Man kan krama och pussa och mysa med sitt barn utan att bli använd som napp, vilket det är med större barn. Vet personer som ammar trots att produktionen sedan länge har avtagit = de blir använda som napp.

Svar på tråden Hur länge ammade ni?