Hur länge ammade ni?
Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det?
När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?
Nyfiken.
Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det?
När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?
Nyfiken.
Det är en viss skillnad.
Visst, amning är fullt naturligt, egentligen, men idag är våra bröst (tragiskt nog) sexualiserade så ett barn lär inte se tillbaka på tiden med patten i munnen, som något trevligt. Snarare jobbigt.
Jag ammade själv längre än genomsnittet, men jag slutade innan tre års ålder av en anledning.
NI SOM PÅSTÅR ATT MÄNNISKOBARN ÄR GJORDA FÖR ATT AMMAS TILLS DESS ATT MJÖLKTÄNDERNA TRILLAR UT: NI VET ATT DE SISTA MJÖLKTÄNDERNA INTE LÄMNAR MUNNEN FÖRRÄN KRING 12-ÅRS ÅLDER?
Sedan undrar jag, vart har ni fått detta ifrån? Visa mig forskning på detta!
Som historiker så kan jag inte minnas att människobarn ammats så pass länge som 7 års ålder, någonstans på jorden, som något "naturligt" och vanligt förekommande.
Hur långt bak i historien måste vi gå för att finna på dessa ammande sjuåringar?
Ammade bara 5 månader, hade inte tillräcklig produktion (gjorde allt för att öka den, pumpade, ammade som en galning, handmjölkade etc) men barnet planade på viktkurvan och jag fick tilläggsmata, efter 2 v tog hon inte bröstet. Hade tänkt amma i alla fall 8 månader.
Samtidigt var det ganska skönt att inte amma längre, jag fick ha min kropp för mig själv.
Det går ju att ge barn närhet och trygghet utan att amma dem. Det som för mig verkar problematiskt med att amma stora barn är att man lär barn att det är deras kropp som de bestämmer över etc. medan de har full rätt till och fri lejd till mammans kropp. Man kan krama och pussa och mysa med sitt barn utan att bli använd som napp, vilket det är med större barn. Vet personer som ammar trots att produktionen sedan länge har avtagit = de blir använda som napp.