Hur länge ammade ni?
Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det?
När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?
Nyfiken.
Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det?
När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?
Nyfiken.
Ammade bara 5 månader, hade inte tillräcklig produktion (gjorde allt för att öka den, pumpade, ammade som en galning, handmjölkade etc) men barnet planade på viktkurvan och jag fick tilläggsmata, efter 2 v tog hon inte bröstet. Hade tänkt amma i alla fall 8 månader.
Samtidigt var det ganska skönt att inte amma längre, jag fick ha min kropp för mig själv.
Det går ju att ge barn närhet och trygghet utan att amma dem. Det som för mig verkar problematiskt med att amma stora barn är att man lär barn att det är deras kropp som de bestämmer över etc. medan de har full rätt till och fri lejd till mammans kropp. Man kan krama och pussa och mysa med sitt barn utan att bli använd som napp, vilket det är med större barn. Vet personer som ammar trots att produktionen sedan länge har avtagit = de blir använda som napp.
Jag har fem barn som ammats mellan 3 månader och 3 år.
Det finns inget som är sjukt med att amma.
För mig var det så att sonen började med små smakportioner vid 4 månader och vid 6 månader så markerade han att han inte ville ha mer (spottade ut varje gång och vägrade suga) så det blev som ett naturligt avslut vid 6 månader.. Jag hade dock gärna fortsatt :)
Ammade bara 5 månader, hade inte tillräcklig produktion (gjorde allt för att öka den, pumpade, ammade som en galning, handmjölkade etc) men barnet planade på viktkurvan och jag fick tilläggsmata, efter 2 v tog hon inte bröstet. Hade tänkt amma i alla fall 8 månader.
Samtidigt var det ganska skönt att inte amma längre, jag fick ha min kropp för mig själv.
Det går ju att ge barn närhet och trygghet utan att amma dem. Det som för mig verkar problematiskt med att amma stora barn är att man lär barn att det är deras kropp som de bestämmer över etc. medan de har full rätt till och fri lejd till mammans kropp. Man kan krama och pussa och mysa med sitt barn utan att bli använd som napp, vilket det är med större barn. Vet personer som ammar trots att produktionen sedan länge har avtagit = de blir använda som napp.
Adeln i Sverige är min specialité. Främst stormaktstiden. Jag arbetar på ett museum i centrala Sthlm.
Varför undrar du?
Mjölken har ju hälsofördelar hela tiden så länge man ammar
Biologiskt så är barn skapta för att amma fram tills dom tappar sina mjölktänder
Forskare har hittat massor av fördelar med att amma länge, och nej inte bara för att skydda mot smutsigt vatten eller matbrist
Bara för att det finns andra sätt att ge tröst, mat och närhet så betyder ju inte det att amning blir oviktigt eller inte ska vara en av dom sätten
Man kan trösta ett barn med en vibrerande gunga, men det betyder ju inte att kramen blir oviktig eller ska tas bort
Jag tyckte amning av ett 4-5 års barn var konstigt och onödigt förut, sen tog jag reda på fakta och vidgade mina vyer och fann något helt nytt och nu känns det väldigt konstigt med västvärldens typ 6-10 månaders gräns istället..