• Anonym (amning)

Hur länge ammade ni?

Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det? 
    När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?

Nyfiken. 

• Svar på tråden Hur länge ammade ni?
  • hallonhopp
    QueenObscene skrev 2016-03-16 10:58:52 följande:

Ammade bara 5 månader, hade inte tillräcklig produktion (gjorde allt för att öka den, pumpade, ammade som en galning, handmjölkade etc) men barnet planade på viktkurvan och jag fick tilläggsmata, efter 2 v tog hon inte bröstet. Hade tänkt amma i alla fall 8 månader.
    Samtidigt var det ganska skönt att inte amma längre, jag fick ha min kropp för mig själv. 

Det går ju att ge barn närhet och trygghet utan att amma dem. Det som för mig verkar problematiskt med att amma stora barn är att man lär barn att det är deras kropp som de bestämmer över etc. medan de har full rätt till och fri lejd till mammans kropp. Man kan krama och pussa och mysa med sitt barn utan att bli använd som napp, vilket det är med större barn. Vet personer som ammar trots att produktionen sedan länge har avtagit = de blir använda som napp.

Det finns inget krav på fri tillgång hela tiden bara för att man ammar länge. Jag har som sagt ammat 3,5 år drygt nu och har i två perioder valt att minska amningen. Vissa kvinnor har inget behov att begränsa i någon form men det är inte ett tvång att amma fritt för att amma länge. Så länge barnet helammas skulle jag säga att det är klokt att amma helt fritt (för de allra flesta kvinnor, det finns en mindre grupp där reglering är nödvändig även då) men i princip så snart ett barn kan äta nog föda för att hålla sig 2-3 timmar kan man begränsa amningen om man vill. Jag ammade fritt i 10 månader, relativt fritt fram till 1,5 år då barnet började förskola och enbart, kväll, morgon och natt från 2 år. Hon har sedan själv slutat amma natt och morgon.
  • hallonhopp
    LillaLoppi skrev 2016-03-16 10:30:09 följande:
    Sant ju. julkalendern visade ju allt från typ vikingatiden va? minns att det var tvärtom "bebisen får väl äta som vi!", var till och med en replik vid nått århundrade.
    Apor vet jag ammar inte heller så länge och de är ju också primater. Tror bara att det där är något alla yllemammor säger, så har det blivit en sanning för dom.
    Chimpanser brukar amma ungefär 5 år och då deras livslängd är 40-50 år så är deras amning fullt jämförbar med att amma tills kanske 7 år hos en människa. Det är ovanligt att barn amma så länge ens i kulturer där långtidsamning är vanligt, barn slutar oftast kring 3-4 år pga av att de tappar förmågan att lika effektivt få ut mjölk när de tappar sina främre mjölktänder samt pga att munnen växer.

Jag är också utbildad inom historia och det du säger är bullshit. Amning har varierat i Sverige i olika regioner, i vissa var den obefintlig hos de som hade råd att ge barnet komjölk, men speciellt inom den fattiga befolkningen har det varit väldigt vanligt med amning och även i högre åldrar speciellt för de yngre barnen i syskonskaran när kvinnan är mindre fertil och inte lika snabbt blir gravid med nästa syskon. Det var vanligt fortfarande in på 1900-talet att sista barnet ammade tills det slutade frivilligt. Ett exempel från min egen släkt är att min morfars lillebror ammade tills han var 8 år. Det var ofta något mammorna ville eftersom speciellt hos äldre kvinnor så kan amning hålla mensen borta så länge barnet ammar och när man redan hade ett par barn så var kanske inte lusten så stor för fler. Barnbegränsning är inte direkt en ny idé även om det först är på senare tid vi kunnat vara så effektiva som vi kanske önskat. I Sverige var det dock en utbredd vanföreställning att det var farligt att amma när man var gravid så tyvärr blev många barn förr avvända när mamman blev gravid igen men från modern tid så var ändå ofta amningen ganska lång, över ett år var vanligt. När det gäller läsning föreslår jag "De kärlekslösa mödrarna" Anders Brändström som handlar om just att bondkvinnor gav komjölk till bäbisarna med skyhög dödlighet som följd medan samma mönster inte fanns hos de fattiga kvinnorna som ammade barnen. Denna skrift tar också upp hur amningsmönster skilde sig i olika delar av Sverige.
  • Anonym (3-3)

Jag har fem barn som ammats mellan 3 månader och 3 år. 

Det finns inget som är sjukt med att amma.

• Tangent
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:50:31 följande:
    Upp till 2-års ålder, absolut. Själv ammade jag längre än så.
    Men att amma en 4-åring är sjukt.

Länkarna är inga forskare, inga läkare, bara bloggare som har ett eget tycke. Visa mig riktig info, tack.
    Kathryn Dettwyler är antropolog (PhD) och var (är?) verksam vid Texas A&M University och hon har forskat om amningslängd. Hittar bara namnet på en artikel 1] Dettwyler KA. When to wean: biological versus cultural perspectives. Clin Obstet Gynecol. 2004;47:712-723

• fallen angel

För mig var det så att sonen började med små smakportioner vid 4 månader och vid 6 månader så markerade han att han inte ville ha mer (spottade ut varje gång och vägrade suga) så det blev som ett naturligt avslut vid 6 månader.. Jag hade dock gärna fortsatt :)

"Do or do not, there is no try!"
  • Anonym (T)
    QueenObscene skrev 2016-03-16 10:58:52 följande:

Ammade bara 5 månader, hade inte tillräcklig produktion (gjorde allt för att öka den, pumpade, ammade som en galning, handmjölkade etc) men barnet planade på viktkurvan och jag fick tilläggsmata, efter 2 v tog hon inte bröstet. Hade tänkt amma i alla fall 8 månader.

Samtidigt var det ganska skönt att inte amma längre, jag fick ha min kropp för mig själv. 

Det går ju att ge barn närhet och trygghet utan att amma dem. Det som för mig verkar problematiskt med att amma stora barn är att man lär barn att det är deras kropp som de bestämmer över etc. medan de har full rätt till och fri lejd till mammans kropp. Man kan krama och pussa och mysa med sitt barn utan att bli använd som napp, vilket det är med större barn. Vet personer som ammar trots att produktionen sedan länge har avtagit = de blir använda som napp.

Fast du har fel, integritet och gränser lär sig också större ammande barn och nej man blir inte använd som napp, napp är ett substitut för bröstet, så får dom amma så får dom det dom egentligen vill ha, behöver och naturen menat

Krama, pussa, mysa OCH amma kan man göra, man behöver inte utesluta något alls och mjölken innehåller bra saker hela tiden

Och det där sista tror jag inte direkt på...
  • Anonym (T)
    Anonym (Mami) skrev 2016-03-16 10:28:19 följande:

Adeln i Sverige är min specialité. Främst stormaktstiden. Jag arbetar på ett museum i centrala Sthlm.

Varför undrar du?

Du vet alltså inget om ämnet i sig och är inte utbildad i det, inte konstigt då att du inte vet om det, det är tyvärr inte allmän kunskap längre..
  • minerva123
    Anonym (T) skrev 2016-03-16 08:54:27 följande:

Mjölken har ju hälsofördelar hela tiden så länge man ammar

Biologiskt så är barn skapta för att amma fram tills dom tappar sina mjölktänder

Forskare har hittat massor av fördelar med att amma länge, och nej inte bara för att skydda mot smutsigt vatten eller matbrist

Bara för att det finns andra sätt att ge tröst, mat och närhet så betyder ju inte det att amning blir oviktigt eller inte ska vara en av dom sätten

Man kan trösta ett barn med en vibrerande gunga, men det betyder ju inte att kramen blir oviktig eller ska tas bort

Jag tyckte amning av ett 4-5 års barn var konstigt och onödigt förut, sen tog jag reda på fakta och vidgade mina vyer och fann något helt nytt och nu känns det väldigt konstigt med västvärldens typ 6-10 månaders gräns istället..

Jag känner till allt det du skriver sedan tidigare. Som jag skrev - varje mamma och barn få såklart amma så länge de vill utan att någon ska blanda sig i. Jag förstår inte riktigt vad du vill med ditt inlägg ärligt talat?
  • QueenObscene
    Anonym (T) skrev 2016-03-16 14:12:28 följande:
    Fast du har fel, integritet och gränser lär sig också större ammande barn och nej man blir inte använd som napp, napp är ett substitut för bröstet, så får dom amma så får dom det dom egentligen vill ha, behöver och naturen menat

Krama, pussa, mysa OCH amma kan man göra, man behöver inte utesluta något alls och mjölken innehåller bra saker hela tiden

Och det där sista tror jag inte direkt på...
    Fast nej, jag har inte fel. Jag vet att dessa personer inte har någon mjölk för det säger de själva. De blir använda som napp = en trygghetsgrej. Man kan ge sitt barn trygghet utan att det ska suga på ens bröst vid 3-4 års ålder.
  • hallonhopp
    QueenObscene skrev 2016-03-16 14:29:26 följande:
    Fast nej, jag har inte fel. Jag vet att dessa personer inte har någon mjölk för det säger de själva. De blir använda som napp = en trygghetsgrej. Man kan ge sitt barn trygghet utan att det ska suga på ens bröst vid 3-4 års ålder.
    Men även om det "bara" är trygghet, vad är problemet? Jag tvivlar att dessa människor inte kramar, talar vänligt till sitt barn osv för att de också får amma. Napp är ett substitut för bröstet oavsett ålder, det är bröstet som är den ursprungliga nappen och att ha napp (artificiell eller bröst) vid 3-4 är kanske inget abnormt eller extremt ovanligt.
Svar på tråden Hur länge ammade ni?