• Anonym (amning)

Hur länge ammade ni?

Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det? 
    När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?

Nyfiken. 

• Svar på tråden Hur länge ammade ni?
  • Anonym (T)

9 veckor till min stora sorg :(

Hade velat helamma till 6-7mån och sen delamma till 12-18mån iaf

Delamning fram till 4-5år tycker jag är okej även om jag själv troligen inte skulle våga göra det offentligt eller när andra vet..

Amning är asbra! Så mycket mer än bara mat.

• Duckan

Helammade i 4 mån (minus nån enstaka flaska ersättning), delammade till 8-9 mån. Dottern slutade självmant i princip och det passade mig.
    Jag säger inte åt nån annan när de ska sluta amma, men för egen del så tror jag inte att jag hade velat göra det längre än jag gjorde. Jag var inte helt förtjust i det.

• Anonym (Vet inte)

Jag ammar än, sonen är 9 veckor. Har vant mig men gillar det inte 100%. Tar det " månad för månad" typ.

Han får ersättning på kvällen, mest för vår skull så får alla fem hemma sova mer.

Ambitionen är iaf att det ska vara avvecklat dagtid senast till Augusti, för 1/9 börjar jag jobba heltid igen o sambon ska ta över hemma.

• Sirensinside

Helammade i 1,5månad, delammade till 4,5 månad ca sen slutade han självmant (var då bara nattetid). Hade nog fortsatt längre om han blivit mätt, men då till kanske 7-8mån.

• Anonym (Mami)

Jag ammade mitt barn i lite mer än 2,5 år.

Jag har ingen åsikt i frågan när man "bör" sluta amma. Jag funderar på frågan fram och tillbaka, men förblir neutral. Jag har verkligen ingen åsikt.

• Tangent

Ammade min son i 5,5 år, han slutade självmant. Har ingen åsikt om när man bör/ska sluta amma.

• Mrs Moneybags

Jag bryr mig inte om hur andra gör. Själv ammade jag i 18 månader. Det kändes rätt att sluta då - jag kände mig "klar" helt enkelt. Då var vi nere i två amningar om dagen sedan ett par månader.

• Mrs Moneybags

Jag bryr mig inte om hur andra gör. Själv ammade jag i 18 månader. Det kändes rätt att sluta då - jag kände mig "klar" helt enkelt. Då var vi nere i två amningar om dagen sedan ett par månader.

• Mrs Moneybags
    Anonym (S) skrev 2016-03-15 11:41:51 följande:

Glömde skriva att för mig är amningen så otroligt mycket mer än bara mat. Det ger mig och mina barn en närhet som jag har svårt att tänka mig att vi skulle kunna känna med flaskmatning. Därför jag kan tänka mig amma till två års ålder.

Jag känner samma sak och var förvånad över att det var så mycket större än jag hade trott innan. Jag hade planerat att helamma i 6 månader och sedan fasa ut rätt fort. Men det kändes verkligen att amningen behövdes när jag började jobba för att återanknyta när jag kom hem från jobbet osv. Jag tror inte jag hade haft den relation jag har med sonen idag om jag inte hade ammat så länge... 

Intressant det där. 
  • malle88

Jag slutade amma på tiomånadersdagen, hade då delammat sedan hon var sex månader. Det var mitt beslut. Hon klarade sig på maten hon åt och då kändes det ok att sluta. Jag kände mig klar och ville ha min kropp tillbaka.

Jag lägger mig inte i hur länge andra ammar slänga det inte påverkar barnen negativt. De enda som annars har åsikter verkar vara människor som inte ammat själva.

Svar på tråden Hur länge ammade ni?