Hur länge ammade ni?
Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det?
När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?
Nyfiken.
Jag undrar hur länge ni som ammade gjorde det?
När bör man sluta amma enligt er? När man själv känner för det eller blir det "äckligt" eller "onödigt" efter en viss ålder tycker ni?
Nyfiken.
äldsta dottern ammade jag tills hon var två
dottern nr två ammade jag också till ca två år
dottern nr tre ammade jag till ca 2,5 år
minstingen är nu snart 2,5 och mys ammas
jag tycker man ska amma så länge man själv och barnet vill, äckligt och onödigt blir det nog aldrig.
Ammade första barnet till 6 månader, andra till 5 månader, sen blev det ersättning. Båda verkade hata ammandet lika mycket som jag själv. Det var bara bök och strul hela tiden, inte alls sådär mysigt som andra beskriver det. Dessutom såg jag ut som ett skelett efter den här tiden och orkade bokstavligt talat inte mer.
Har väl ingen direkt åsikt om när man ska sluta amma. Förstår bara inte hur folk orkar ha barn vid bröstet i flera år . Det var en sån befrielse för mig att sluta, att slippa vara hormonpåverkad hela tiden, att få ha min kropp för mig själv, att slippa pumpa och ha sig så fort man skulle någonstans eftersom brösten annars blev hårda och spända.
Hade säkert tänkt annorlunda om jag känt att amningen varit viktig för barnen. Men de har liksom aldrig kunnat tröstas eller sövas med amning. Det har snarare varit som ett nödvändigt ont för att få i sig mat
Helammade bägge barnen i 6 mån. Äldsta delammades till nästan 10 månader och yngsta till 8.5 mån. Båda slutade självmant i samband med magsjuka, bröstet dög plötsligt inte bara. Personligen skulle jag inte vilja amma ett barn över året. Att amma ett barn på 4-5 år känns lite märkligt, ungefär som att en 4-5-åring med napp känns lite för "stor". I den åldern finns det ju så många andra sätt till tröst, mys och kontakt. Men i slutändan är det ju såklart en privatsak mellan mamma och barn.
Min son föddes i vecka 28 och min mjölk sinade då han var i vecka 35 (produktionen kom aldrig riktigt igång). Så han fick alltså bara bröstmjölk innan han skulle ha fötts.
Nu är han 9 månader (egentligen 6) och har aldrig varit sjuk och alla värden ser bra ut. Kände sorg då vi gav upp amningen men är störtnöjd idag.
Jag är för långtidsamning, men tycker samtidigt lite synd om barn som ammas upp till 4, 5, 6, 7-års ålder. De kommer ju att minnas det. :S
Första barnet ammades till 14 månader, sen fick vi avsluta pga syskonförsök med ivf. Hade velat amma till 18 månader.
Sonen är nu 8 månader och delammas. Pga influensa, öroninflammation mm har introduktionen av mat gått sisådär. När han är sjuk återgår han till att enbart amma. Planen är att delamma till 18 månaders ålder, om han vill.
I Sverige är det omöjligt att göra rätt. Barnets första 6 månader ska man helst amma, annars är man en " dålig" mamma. Sen är det " ok" att amma upp till 1 års ålder, då anses man ha ammat " länge". Efter det ses det som " äckligt" att amma sitt barn. Tänk om folk kunde vara lite mer vidsynta. Varför i te låta folk göra sina egna val utan att ge dåligt samvete.