Kan din 9-åring simma?
Kan din 9-åring simma?
Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.
Kan din 9-åring simma?
Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.
Min 9-åring har nyligen lärt sig, så han simmar väl hjälpligt bara. Kan ta sig över 50-metersbassängen, men jag skulle inte våga släppa ut honom på öppet vatten ännu direkt.
9-åringen simmar som en fisk, 5-åringen tar sig fram hjälpligt korta sträckor.
Skojar du? Trodde barn lärde sig simma vid 5-6-7 års ålder. Mina barn gjorde det. Alla deras kompisar gjorde det. Eller beror det på att ni inte har tillgång till simhall, sjö eller annat?
Ja, men han är ingen blivande OS-simmare direkt. Han gick på simskola och lärde sig när han var 6-7 år, och det är inga problem att bada/simma på somrarna, på semester osv. Han ÄLSKAR att bada. Men jag skulle inte låta honom bada alldeles själv på djupt vatten (som jag gjorde i den åldern). Han KAN simma "på riktigt" men är för lat för att ta ordentliga simtag = simmar mest hundsim....
Nu är det inte mitt biologiska barn. Men vart chockad när det visade sig att sjuåringen inte kunde simma. Drog med mig stackaren till badhuset varje dag i en vecka och sen simmades det som aldrig förr. Förstår inte hur man inte kan/vill lära sitt barn så fort som möjligt att simma. Jag anser att en 4-5 åring ska kunna simma. Billigaste livförsäkringen någonsin.
Nu har jag en 7och en 10åring och de kan simma.
Personligen tycker jag att en 9 åring ska kunna simma 200m och grunderna i livräddning.
Alla barn har dock inte samma förutsättningar så det är bra att simundervisningen i skolan finns.
Jag och min bror var sena. Vi var rädda för att få vatten i ansiktet och för att få kallsupar. Jag var ca 9-10 år och min bror var väl ca 12-13 år när vi lärde oss att simma. Men när jag väl lärde mig så lossnade de helt och då ville jag till badhuset hela tiden för att simma! Men så vart aldrig min bror tråkigt nog
Vår dotter är nio år och har kunnat simma i några år, hon har tagit simborgarmärket tre år i rad.
Sexåringen simmar också helt bra. Vi var på solsemester i höstas och båda badade konstant i poolen där de inte bottnar.
Skulle dock aldrig lämna dem utan tillsyn i vattnet!