Kan din 9-åring simma?
Kan din 9-åring simma?
Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.
Kan din 9-åring simma?
Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.
6 år, kunnat simma sedan 5.
Han simmade 25 m som 4-åring på Kreta, för att få en rolig badleksak.
Sen 200 m för simborgarmärket som 6-åring och sen tyckte vi att han kunde simma. Teknikträning med simklubben tyckte han inte var roligt så då slutade han med simningen.
Han simmar nu med pappa ibland, 400 m eller så, sen blir han uttråkad.
Mina har kunnat vid 4-5 års ålder.
Ja, hon lärde sig när hon var 6 år om jag inte minns fel. Vi gick på simskola ett antal terminer. Såg att någon skrev om simundervisning i skolan - för några månader sen gick alla andraklassare på min dotters skola (Stockholm) till en simhall för att testa simkunskaperna. Ungefär hälften kunde inte simma 25 meter, så de kommer att få gå på simskola genom skolan under nästa läsår.
Simborgarmärket vid respektive 5 och 6 år. Nu när yngsta går i femman så är det ca 25-30% av barnen i klassen som måste gå på extra simundervisning för att klara simkunnighetskraven.
I vår skola (också stockholm) är det bara i åk 5 de har simskola genom skolan.
Hon lärde sig simma vid 10 år. Nu i femman uppfyller hon inte kraven på simkunnighet. Hon kan simma, men inte tillräckligt bra för skolans krav.
Ja det verkar vara varierande när barnen lär sig simma.
Min ena dotter lärde sig simma vid 6 års ålder och min andra dotter som blir 9 nu april kan simma men är osäker på sig själv. Med cyklop är det inga problem alls men hon verkar rädd att få vatten i ögonen och näsan och då spänner hon sig och det går inte alls.
Mina barn gick 2 dagar i veckan hela vårterminen på simskola i förskoleklass, blev 32 tillfällen har jag för mig.
Nu kunde dom simma sedan innan och det var 4 barn som kunde det och då fick dessa öva på att simma ryggsim och andra simsätt, så det inte skulle bli tråkigt.
Så tack vare det kan dom nu simma på flera olika sätt.
Vi övade bara på bröstsim när vi lärde dom vid 4 år, ja eller bröstsim och att flyta, att kunna flyta är nästan viktigare än att simma tycker jag. För kan du flyta har du större chans att hinna få hjälp.
När vi åker och badar på badhus så simmar vi alltid 2 längder i motionspoolen innan vi leker, bara för att barnen ska få repetera simningen innan man kastar sig i.
Sen lämnar jag aldrig barnen obevakade oavsett om dom kan simma en olycka händer så himla lätt!
Min 9-åring var bara 5 när hon lärde sig simma , men det var för att hon var i Thailand med sin farmor o pappa och lärde sig där så jag hade inget med det att göra egentligen :)
Jag lärde mig simma senare , tror jag var 8 år..