• Annica71

Kan din 9-åring simma?

Kan din 9-åring simma?

Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan din 9-åring simma?
  • Gladskit

Jag har en tioåring som lärde sig simma när han var 3-4 år. Först under vattnet och sedan "korrekt" eller vad man ska säga, från det att han var 5 år.
    I sexårs gick de på simskola 2ggr/v i 5v så att de fick öva koncentrerat vilket jag tycker var jättebra.

• Elin 834
    sextiotalist skrev 2016-03-22 14:32:01 följande:
    Vet inte om det är nya regler nu, men vi fick inte ens ha vår grabb på simundervisning före fyra år och mig veterligen har jag inte träffat på någon som haft en fyraåring som kan simma, det gälle även det båtfolket som jag känner. Även de som själva har simmat mycket
    Det beror helt på simskolan. Min yngsta började simskola när hon var 2,5 år och tog silverfisken som 3,5 åring. Även om jag inte släpper henne ur sikte så är det skönt att veta att kon kan simma. Hon simmade 200m på öppet vatten som 4,5åring.
  • Elin 834

Det är också viktigt att tänka på att bara för att barnet klarar av att simma 200m i tempererad bassäng betyder inte det att hen kan simma lika långt i sjön. Där finns det så mycket annat som spelar in som vattentemperatur, sjögräs osv. Har man möjlighet är det bäst att lära barnet att simma utomhus.

• ABC73

Man kan ju lära sig grunderna i en varm bassäng, och fortsätta öva att simma utomhus under sommaren. Även jag som anser mig vara en duktig simmare och lätt simmar långa sträckor när vattnet är över 23 grader får kämpa rätt så rejält när det är 14 grader i vattnet.

• Miss anonym
    Furienna skrev 2016-03-24 01:32:06 följande:

Jag är vuxen och kan inte simma. Är jag helt misslyckad då? 

Misslyckad vet jag inte om jag skulle säga, men inte helt lyckat att inte kunna simma. Borde vara lika logiskt att lära sina barn simma som man lär dom titta efter bilar när dom ska gå över en väg.
  • Furienna
    Miss anonym skrev 2016-03-24 08:56:33 följande:
    Misslyckad vet jag inte om jag skulle säga, men inte helt lyckat att inte kunna simma. Borde vara lika logiskt att lära sina barn simma som man lär dom titta efter bilar när dom ska gå över en väg.
    Nu har inte mina föräldrar varit så simtokiga heller, så det var inte alls så "logiskt" för dem att lära mig det. Det var mycket viktigare att jag skulle lära mig cykla. Jag har dessutom både Turners syndrom och Aspergers syndrom, vilket gör att jag har urusel motorik. Så det var helt omöjligt för mig att få ihop armrörelser och benrörelser på rätt sätt, och jag fick helt enkelt ge upp det där med simning för tjugo år sedan. 

Dessutom tycker jag att denna press på att alla ska kunna simma är vidrig. Varför får vi inte vara olika och kunna olika saker?
  • Tom Araya

Hur är det nuförtiden, har man bad och simlektioner med skolan?

När jag var barn var det krav på skolan att alla skulle ha lärt sig simma innan utgången av årskurs 3, hur är det idag?

• Alexi
    Furienna skrev 2016-03-24 11:12:16 följande:
    Nu har inte mina föräldrar varit så simtokiga heller, så det var inte alls så "logiskt" för dem att lära mig det. Det var mycket viktigare att jag skulle lära mig cykla. Jag har dessutom både Turners syndrom och Aspergers syndrom, vilket gör att jag har urusel motorik. Så det var helt omöjligt för mig att få ihop armrörelser och benrörelser på rätt sätt, och jag fick helt enkelt ge upp det där med simning för tjugo år sedan. 

Dessutom tycker jag att denna press på att alla ska kunna simma är vidrig. Varför får vi inte vara olika och kunna olika saker?
    Simkunnighet handlar om att rädda liv, inte någon press i allmänhet att lära sig saker. Skillnad mellan liv och död, rätt viktigt tycker jag...
Svar på tråden Kan din 9-åring simma?