• Annica71

Kan din 9-åring simma?

Kan din 9-åring simma?

Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan din 9-åring simma?
  • Elin 834

Mina barn kan simma, de tog sitt första simborgarmärke när de var mellan 4-7år gamla. Barnen går på simskola varje sommar i fem veckor och tar märken. Det är viktigt att underhålla simningen och fortsätta träna även om man kan simma hjälpligt. Bra att träna på livräddning också.

• sextiotalist
    Birgitta02 skrev 2016-03-22 13:08:36 följande:
    Skojar du? Trodde barn lärde sig simma vid 5-6-7 års ålder. Mina barn gjorde det. Alla deras kompisar gjorde det. Eller beror det på att ni inte har tillgång till simhall, sjö eller annat?
    Nejd, det är inte alla som är som fiskar i vattnet, det kan skilja sig mellan syskon också, det har jag sett i vänkretsen.
    Min grabb gick på plask-och lek så fort han fick (de hade fyra-årsgräns) och tillgång till bad på sommaren, han var 8 när han knäckte simkoden.
    Jag själv var 9 eller 10 när jag lärde mig simma, trots en mamma som var simlärare, trots att vi badade jättemycket (då på sommaren i havet).
    När min grabb gick i fyran så var det två stycken som inte kunde simma i klassen, trots idog träning (och den ena hade ett syskon som tävlingssimmade). Den ena kunde simma med flythjälp, men sjönk som en sten utan. Den andra var livrädd, då menar jag livrädd att vara i vatten som var högre än knähöjd.

Jag har en bekant som lärde sig simma som vuxen (den enda i familjen som inte lärde sig simma som barn)
  • cosinus

11-åringen har simmat som en fisk länge, 9-åringen har inga problem att göra precis vad han vill i en simbassäng men en god simmare är han inte. Skulle inte slänga i honom från en båt 200 meter från land och kallt räkna med att han klarar sig. Han har alltid varit lite skeptisk mot vatten.

7-åringen är helt orädd och gör också precis vad han vill i en bassäng med någon form av tveksamt grodsim. Bröstsimsmässigt klarar han väl kanske en halv längd.

5-åringen vågar inte doppa huvudet. Vi måste sätta henne i simskola snart.

• sextiotalist
    Miss anonym skrev 2016-03-22 13:33:54 följande:

Nu är det inte mitt biologiska barn. Men vart chockad när det visade sig att sjuåringen inte kunde simma. Drog med mig stackaren till badhuset varje dag i en vecka och sen simmades det som aldrig förr. Förstår inte hur man inte kan/vill lära sitt barn så fort som möjligt att simma. Jag anser att en 4-5 åring ska kunna simma. Billigaste livförsäkringen någonsin.

Vet inte om det är nya regler nu, men vi fick inte ens ha vår grabb på simundervisning före fyra år och mig veterligen har jag inte träffat på någon som haft en fyraåring som kan simma, det gälle även det båtfolket som jag känner. Även de som själva har simmat mycket
  • Duckan

Ja, det kan hon.

Hon började att ta sig fram med hundsim vid 4-års ålder. Nånstans vid 6 år blev det mer regelrätta simtag.
    Nu i åk 2 går hela klassen på simskola en gång i veckan och det är ju en bonus.

• suziz
    sextiotalist skrev 2016-03-22 14:32:01 följande:
    Vet inte om det är nya regler nu, men vi fick inte ens ha vår grabb på simundervisning före fyra år och mig veterligen har jag inte träffat på någon som haft en fyraåring som kan simma, det gälle även det båtfolket som jag känner. Även de som själva har simmat mycket
    Här ska de ha fyllt 6 år (eller fylla under terminens gång) för att få börja simskola, oavsett förkunskaper. Plask och lek finns från 4 år men då tränar de inte att simma. 
  • sextiotalist
    suziz skrev 2016-03-22 15:15:51 följande:
    Här ska de ha fyllt 6 år (eller fylla under terminens gång) för att få börja simskola, oavsett förkunskaper. Plask och lek finns från 4 år men då tränar de inte att simma. 
    Jag tänkte på plask och lek. Men det var ju svar till den som ansåg att fyraåringar bör kunna simma och ändå så verkar det inte som att man lär så små barn att lära sig simma, så jag misstänker att den personen är ganska ensam om den åsikten
  • Anonym (Iå)
    sextiotalist skrev 2016-03-22 14:32:01 följande:

• sextiotalist
    Anonym (Iå) skrev 2016-03-22 15:32:59 följande:
    Och?
    Det finns små barn som är genier på olika sätt, en del spelar fiol underbart, andra kan multiplikationstabellen, en del kan läsa flytande, inte alls konstigt. Men det innebär inte att dessa barn ska sätta ribban för vad en tre-åring inom normalspannet bör klara av
    (mitt barn gick innan han var 10 månader, pratade flytande strax efter han fyllt två, men inte ansåg jag att alla barn skulle gå vid 10 månader eller ha fullt utvecklat talspråk som två-åring)
  • Willhellmina

Alicia började simma utan flythjälpmedel när hon var knappt 3. Tävlingssimmar idag.

Ångrar hellre saker jag gjort än saker jag inte gjort!!!
Svar på tråden Kan din 9-åring simma?