• Annica71

Kan din 9-åring simma?

Kan din 9-åring simma?

Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan din 9-åring simma?
  • modsey

Mina barn har kunnat simma vid nio års ålder alla fyra, de har lärt sig ungefär då de varit 5-6 år. Men då har de alla fyra gått å simskola ( privat) och vi har varit mycket till badhus med dem.

• Mrs Green

Jag minns inte när hon började simma lite, men hon var närmare 8 innan hon simmade 200 meter.

• Mrs Green
    Mrs Green skrev 2016-03-22 18:31:38 följande:

Jag minns inte när hon började simma lite, men hon var närmare 8 innan hon simmade 200 meter.

Och här omkring (i Stockholm) tror jag det är vanligt att de lär sig sent. Det är så fullt i simhallarna och kö till simskolorna och åtminstone kommunala simskolan får man inte ställa sig i kö till förrän de fyllt 5. Och det lär nog bli ännu sämre med tanke på att befolkningen ökar samtidigt som flera badhus håller stängt för renovering samtidigt.
  • Mrs Green
    Mrs Green skrev 2016-03-22 18:35:29 följande:
    Och här omkring (i Stockholm) tror jag det är vanligt att de lär sig sent. Det är så fullt i simhallarna och kö till simskolorna och åtminstone kommunala simskolan får man inte ställa sig i kö till förrän de fyllt 5. Och det lär nog bli ännu sämre med tanke på att befolkningen ökar samtidigt som flera badhus håller stängt för renovering samtidigt.
    Och simundervisning i skolan får de inte förrän i sexan om det visar sig att de inte kan då i och alltså inte kommer få godkänt betyg i idrott (åtminstone är det så i min dotters friskola, möjligt att de kommunala skolorna börjar tidigare, men de har det nog inte heller så lätt beroende på bristen på simhallar).
  • ABC73

Beror vad man menar med att kunna simma.

Min äldsta som snart är 8 år har simmat 100 m, och jag tror att han nog skulle kunna simma 200 m om han verkligen bestämmer sig för det.

Han simmade ca 15 m hundsim på mage och rygg innan han fyllt 4 år.

Min yngsta kunde ta sig fram några meter under vattnet när hon var under 2 år och började kunna hålla sig vid utan och flyta när hon var 4 år. Hon simmade ca 5 meter när hon var 4,5 år, men än så länge är det en blandning av förenklad crawl och hundsim som gäller.

• nnnnnnnn

Båda äldsta barnen har lärt sig simma före 7-års ålder. Båda var 6,5 år.
    Med simkunnig menar jag att man tar simborgarmärket. Inte att man kan plaska fram sig några meter, eller kan simma flera kilometer...
    De har båda gått i babysim, sen minisim osv. De har alltså simmat varje termin sedan de var 3 månader gamla. De har även börjat med crawl och inte med bröstsim, eftersom vi är medlemmar i en simklubb som senare i åldrarna sysslar med tävlingssimning.

De kunde verkligen inte simma vid 3 års ålder, som någon skrev. Men de kunde dyka, kasta sig i vattnet mot kanten och kanske ta sig fram 3-  5 meter i vattnet vid den åldern, men det var inte tal om att vara simkunnig (kunna ramla i vattnet och simma 200 meter)

• suziz
    Anonym (Iå) skrev 2016-03-22 16:53:34 följande:
    Haha, jo. Vad är det för påhitt! De flesta lär sig då, då de inte fått möjligheten att lära sig innan.

Lika dumt som att säga att barn inte kan bli blöjfria innan treårsålder, för de inte skulle vara mogna för det. TRÄNA ungen på potta från det att ungen kan sitta, så kommer ungen vara blöjfri vid ett.

Min son var blöjfri vid ett och kunde simma vid fyra.
    Ja, men naturligtvis så har jag ju hittat på detta helt själv och det är därför som simskolorna har åldersgräns från 6 år!?

Jag känner ett barn som kunde läsa före han fyllt tre, men det betyder inte att alla barn kan det... Försök att förstå att alla barn är olika. 

Jag ifrågasätter inte att din son kunde simma vid fyra, jag säger att barn generellt inte är mogna att simma bröstsim förrän vid 6 år. Jag tror därför att de flesta barn som simmar vid fyra år inte kan simma riktig bröstsim utan kanske simmar hundsim eller crawl vilket är betydligt enklare. 
  • sextiotalist

Det är egentligen ointressant om barnen kan simma vid tre eller sju, så länge de lär sig simma så de inte behöver sitta på stranden när kompisarna badar.

Ett barn under sju ska ändå inte lämnas obevakad vid vattnet hur simkunnigt barnet är.

Alla är inte badmänniskor, alla är inte strandmänniskor. Dvs att simma tidigt är inte alltid det man prioriterar.

Alla bor inte heller naturligt nära naturbad och simhallar kan ha dyrt inträde och ligga en bra bit ifrån. Dvs det är ingen badhuset som är det man väljer som första alternativ.

Det är toppen att man återtog simundervisning i skolan. Jag vet inte om det var krav på det när jag gick i skolan men två klasskamrater fick simundervisning i mellanstadiet. Fullt normalt fungerande tjejer, med fullt normalt fungerande föräldrar. Men på den tiden var den simundervisning som erbjöds, utomhus, i sjön och självklart sommartid

• Jill 79

Så glad att här där jag bor är det simundervisning en gång i veckan i förskoleklassen. Efter första terminen kan han inte riktigt ännu hoppas att det släpper nu under andra. Tycker det ska vara obligatoriskt i alla skolor. Simskola kan vara svindyrt och det ska verkligen inte vara en klassfråga att kunna simma.

Svar på tråden Kan din 9-åring simma?