• Annica71

Kan din 9-åring simma?

Kan din 9-åring simma?

Skriv gärna hur gammal barnet/barnen var då de lärde sig simma.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan din 9-åring simma?
  • Anonym (F)
    Furienna skrev 2016-03-24 11:12:16 följande:

Nu har inte mina föräldrar varit så simtokiga heller, så det var inte alls så "logiskt" för dem att lära mig det. Det var mycket viktigare att jag skulle lära mig cykla. Jag har dessutom både Turners syndrom och Aspergers syndrom, vilket gör att jag har urusel motorik. Så det var helt omöjligt för mig att få ihop armrörelser och benrörelser på rätt sätt, och jag fick helt enkelt ge upp det där med simning för tjugo år sedan. 

Dessutom tycker jag att denna press på att alla ska kunna simma är vidrig. Varför får vi inte vara olika och kunna olika saker?

Att kunna simma kan vara skillnaden mellan liv och död. Har svårt att förstå att någon kan tycka att en potentiellt livräddande färdighet kan vara så oviktig.
  • skogstjejen19

Förskoleklass hade mina i, men sen har dom en kortare i klass 3 och sen i klass 5 kontrolleras så alla barn kan simma annars blir dom inte godkända.

Så i våran kommun är det mycket simning och kontroller.

Men jag blir förvånad att det är så pass mycket simning i förskoleklass då denna fortfarande är frivillig.

Tom Araya skrev 2016-03-24 11:27:23 följande:

Hur är det nuförtiden, har man bad och simlektioner med skolan?

När jag var barn var det krav på skolan att alla skulle ha lärt sig simma innan utgången av årskurs 3, hur är det idag?

• Furienna
    Anonym (F) skrev 2016-03-24 11:38:19 följande:
    Att kunna simma kan vara skillnaden mellan liv och död. Har svårt att förstå att någon kan tycka att en potentiellt livräddande färdighet kan vara så oviktig.
    Anonym (F) skrev 2016-03-24 11:38:19 följande:
    Men jag försökte att lära mig att simma i tre år och misslyckades. Då ger man upp, oavsett hur viktigt det sägs vara av de som lärde sig det utan minsta problem. Jag har inte heller åkt skidor på tjugo år eller skridskor på nitton år, för det var inte heller min grej. Ni kunde lika gärna tycka att jag skulle lära mig flyga genom att flaxa tillräckligt länge med armarna, så ouppnåeligt är simning för mig. 

Visst, simning är ju säkert bra. För den som lär sig det som barn och inte haft några problem med idrott och gymnastik. Men för mig har aldrig sånt där funkat, och det har jag förlikat mig med. Jag saknar inte heller att kunna simma, då jag inte har varit på badhus på tjugo år och knappast heller åker till badstränder längre. Och var skulle någon annars behöva simma?

Det jag blir arg över är när folk blir som besatta av att alla ska kunna göra en sak. Världen är nämligen inte sådan att alla är likadana. Alla har vi något svagt område. Därför måste ni också acceptera att alla inte kan lära sig simma, och inte kräva att barn som har svårt för det ska lyckas...

• Alexi

Har du över på att flyta? Det är ju lika bra för överlevnad och lättare rent motoriskt.

Sen borde det ju kunna vara lättare att lära sig som vuxen då man förstår instruktioner bättre.

• Furienna
    Alexi skrev 2016-03-25 09:19:20 följande:

Har du över på att flyta? Det är ju lika bra för överlevnad och lättare rent motoriskt.

Sen borde det ju kunna vara lättare att lära sig som vuxen då man förstår instruktioner bättre.

Jag är så tung att jag är rädd att jag inte skulle kunna flyta (såvida inte mitt fläsk fungerar som en simdyna i stället, vem vet...) 

Mja, visst skulle jag kunna försöka lära mig simma igen. Men jag ser ingen nytta med det. Jag saknar inte att kunna simma. 
  • Anonym (Öööh?)
    Furienna skrev 2016-03-24 11:12:16 följande:
    Nu har inte mina föräldrar varit så simtokiga heller, så det var inte alls så "logiskt" för dem att lära mig det. Det var mycket viktigare att jag skulle lära mig cykla. Jag har dessutom både Turners syndrom och Aspergers syndrom, vilket gör att jag har urusel motorik. Så det var helt omöjligt för mig att få ihop armrörelser och benrörelser på rätt sätt, och jag fick helt enkelt ge upp det där med simning för tjugo år sedan. 

Dessutom tycker jag att denna press på att alla ska kunna simma är vidrig. Varför får vi inte vara olika och kunna olika saker?
    Är det vidrigt att lära sig första hjälpen också?

Jag tycker verkligen det tillhör livets baskunskaper att lära sig simma. Det kan rädda ditt liv, eller någon annans.

Om sen du inte kan lära dig är det ju synd men jag ser verkligen ingen anledning att sluta lära andra barn simma för det. Det vore i mitt tycke lika korkat
    som att vi inte skulle lära ut hjärtmassage till samariterna på jobbet för att det finns neurosedynskadade som inte har armar.
  • Anonym (Ppp)

[quote=76470537][quote-nick]Tom Araya skrev 2016-03-24 11:27:23 följande:[/quote-nick]Hur är det nuförtiden, har man bad och simlektioner med skolan?

När jag var barn var det krav på skolan att alla skulle ha lärt sig simma innan utgången av årskurs 3, hur är det idag?

Dottern har haft simning med skolan i både åk 2 och 3 som hon går i nu. Då är idrottslärare i simhallen hela veckan så skolan har lektionerna där.

Simkunnighet testas och de som inte kan får träna på det.

Dottern tog simborgarmärket som 8-åring, hon var lite rädd för vatten så det tog ett tag innan spärrarna släppte och hon verkligen vågade. Efter en vecka utomlands med pool flera timmar/dag släppte allting.

Svar på tråden Kan din 9-åring simma?