• Cossi

BF December 2016

Hej, jag vill gärna vara med här, har läst en del men det är ju trevligare att deltaga ????. Jag är 39 år och väntar mitt fjärde barn, en lite sladdis, de andra är födda -03, -05 och -07. Gjorde kub förra veckan och fick bra siffror, bf 6 december. Illamåendet har börjat ge med sig men är himla trött, yr och har ofta hjärtklappning. Ser fram emot att få börja om med bebislivet om allt går vägen!

• Cossi
    Y o L o skrev 2016-06-13 15:26:18 följande:

Jag var ju helt säker på att jag inte skulle ha fler än ett barn så jag har gett bort o sålt allt :( vagnen, brio go, håller än så den har jag iaf, och skötbord o spjälsäng. Kommer inte börja köpa mer förrän efter rul tror jag.

Samma här, vi sålde det mesta på loppis förra sommaren då vi var "färdiga" med barnaskaran. Men nu vet vi var man kan hitta fina babykläder, ffa de minsta storlekarna är väldigt lite använda, köper från strl 56.

Jag berättade på jobbet förra veckan, var supernervös då jag knappt jobbat där ett år och de nog inte trodde jag skulle ha fler barn. Men alla har varit supergulliga (i alla fall inför mig...). Är i v15 och svårt att dölja magen!
  • Cossi
    Seaflower skrev 2016-06-13 18:41:51 följande:

Är det några här som ska ta reda på könet då?

Det ska vi!

Och pekpinnar om att "det är väl viktigare att barnet är friskt" undanbedes vänligt, för man väljer ju inte bort barnets hälsa för att få veta könet

Jag vill inte veta, tycker det är spännande att inte veta och det ger en extra "knorr" till förlossningen. Med min ena pojke gick det dock inte att undgå att se på rul...
  • Cossi

Är det fler än jag som känner av mycket sammandragningar redan? Flera gånger varje dag blir livmodern hård och känns knölig, sitter i en till flera minuter. Gör inte ont men känns när det kommer. Kommer inte ihåg att det var så mycket så tidigt i mina tidigare graviditeter. Bf 6 december då v 15 nu.

• Cossi
    BIX skrev 2016-06-14 20:07:46 följande:

Om jag minns rätt kan det tyda på uvi, hade det sist och det måste ju behandlas. Kan vara värt att prata med bm!

Ok, tack, kanske bäst att kolla ett urinprov, har dock inte haft andra symptom men det är väl inte säkert har det som gravid.
  • Cossi
    Fiamia skrev 2016-06-14 21:32:31 följande:

Cossi:jag har också börjat få sammandragningar, har bf 5 december så vi är ganska lika gånget. Med andra barnet började sammandragningarna också tidigt och då var jag jätteorolig , men med de andra efter det (väntar mitt femte nu ) har jag slappnat av mer och vet att jag funkar så. Många sammandragningar blir det. Men hör med bm som sagt, kan ju aldrig vara fel att ta urinprov eller andra undersökningar om hon tycker det behövs.

Kollade idag, ingen uvi så det är nog bara tidig hårdträning

Känner igen sötsuget, det har kommit först nu, när jag mådde illa blev det mest frukt. Aktuellt är det choklad som gäller...och glass! Jag äter lite varje dag, svårt att ersätta med annat, då låter jag hellre bli att äta. I tidigare graviditeter har jag gått upp mellan 20-22 kg, med den första åt jag vad jag hade lust till och med den andra höll jag igen, resultatet blev det samma. Så då får det allt bli lite onyttigheter (i rimliga mängder) och försöker i övrigt att äta nyttigt till måltider, frukt mm.
  • Cossi

Bells123: Så skönt, jag har också en doppler hemma och den stillar mycket oro! Tycker det är väldigt lätt att hitta hjärtljuden och lyssnar 1-2 ggr i veckan.

Shortie89: Jag har liksom du mycket besvär med lågt tryck, sittande ok men när jag står ffa stilla blir jag yr och pulsen skenar. Svårt på jobbet men alla vet om det och jag ser till att ha en stol i beredskap. Se till att dricka mycket, ha stödstrumpor och håll i gång, det är väl det man kan göra. Bra om blodvärdet inte går ner för mycket.

• Cossi
    Seaflower skrev 2016-06-16 14:17:31 följande:

Vart har ni som har en doppler (?) köpt en och vad kostar den?

Jag köpte på billiga-tester, en sonoline ultraljudsmonitor för 799 kr. Kanske onödigt dyr men ville vara säker på att ha en bra om jag nu skulle ha en. Fungerar utmärkt, skärm som visar puls på bebisen.
  • Cossi
    sillencillasill skrev 2016-06-16 06:15:15 följande:

Jag har börjat få problem med ländryggen och ischias, det strålar ut i höger ben. Vad kan jag göra för att förebygga mer? Lindra det onda?

Stackare! Ring och beställ tid till en sjukgymnast, de är duktiga på ryggar och kan säkert ge dig bra tips. Generellt är det väl bra att ha en stark rygg och träna rörlighet så man inte blir stel, men allt det där kan ju bli svårare när man är gravid. Har ingen ischias men när ländryggen värker kan det vara skönt med en varm vetekudde eller låta mannen massera.
  • Cossi

Lycka till idag yolo och kaw, håller tummarna för er!

Min mage har vuxit enormt på bara en vecka, ska försöka lägga upp en bild senare om jag får till tekniken

Svar på tråden BF December 2016