• Cossi

BF December 2016

Sh0rtie89 skrev 2016-11-03 08:43:28 följande:

Hur ska ni göra med influensa vaccin? Blev erbjuden det igår av bm och sa att jag skulle fundera. Har läst lite och sett att biverkningarna inte är så farliga men man vet ju aldrig. Tycker det är så svårt det där.

Jag tog det igår, lite öm i armen och huvudvärk annars ok. Hade influensa ca 5 år sedan och det var en nära döden upplevelse... Så att minimera risken att hamna där i slutet av graviditeten så valde jag att vaccinera. Dessutom för bebisens skull som också får ett visst skydd och att inte bli sjuk själv när den är liten.
    Cherry83 skrev 2016-11-03 00:12:24 följande:

Hej hej!

Har följt denna tråd men inte skrivit något ännu!

Jag är beräknad 14/12 och har också världens foglossning och har även testat allt men inget hjälper!

Men lite avlastning finns jag har fått kryckor och glidlakan i sängen och en sittdyna av min sjukgymnast och måste erkänna att det är bättre än att va utan! Det hjälper ju till lite i alla fall!

Sen har både bm och sjukgymnast sagt att dem är villiga att hjälpa till så att jag kan få en tidigare igångsättning om jag vill det!

Men än så länge så väntar jag så länge jag kan!

Välkommen! Första barnet?
  • Cossi
    sillencillasill skrev 2016-11-04 15:55:53 följande:

46 dagar kvar! Har satt på vinterdäck och ska installera babyskyddet i bilen. Man får förbereda det man kan :)

En sak jag undrar är hur ni ställer er till vaccination till barnen. På däckverkstaden idag sa kvinnan bredvid mig (sjuksköterska på infektionskliniken i 36 år) att hon läst forskning som visar att om USA fortsätter att vaccinera barn i samma utsträckning som idag fram till 2030 så räknar man med att vartannat barn har fått autism av vaccinet. Blev livrädd.... Hon avrådde mig från att ta vaccin i slutet av nov för att föda början av dec.

Så arg jag blir när någon inom sjukvården sprider falsk information kring vaccinationer, som många skriver finns där inget samband mellan autism och vaccinationer, däremot har ryktet fått många att avstå från att vaccinera sina barn med mer sjukdom, men och dödsfall som följd. Det är laddat kring vaccinationer men personligen tror jag att de räddat många miljoner liv och hindrat många men man får från sjukdomar. Det är olyckligt att det blev så fel med svininfluensavaccinet som inte var ordentligt testat och jag lider med de stackars barn som drabbats. Det årliga influensavaccinet tror jag inte man behöver oroa sig för. Sen skyddar det inte till 100%, och är ju inte nödvändigt alktid. Men visst tänker jag också på det kommersiella kring vacciner och att någon tjänar på ju mer vi vaccinerar oss...

Jag har 32 dagar kvar till BF, känns nära men känner mig inte redo! Nästa vecka är jag på kurs hela veckan några timmar från hemmet, orolig att något ska hända när jag är ensam på ett hotellrum .
  • Cossi
    De5pojkarna skrev 2016-11-05 09:49:19 följande:

I morse hände nått konstigt.. Vaknade vid 5 tiden. Var kissnödig å låg å funderade på om ja skulle orka gå på toa. Låg kvar en stund. Men sen kändes det som det bubblade mellan benen. Gick in på toa. Satte mig ner, och det rinner nått vattenliknande kanske ca 0,5 dl om ens det. Sen kunde jag börja kissa. Inte kommit nått mer sen dess. Fick lite molande värk efter det, men är typ borta nu. Undrar om de bara va vattnig flytning. För hade det varit vatten så hade det väll kommit mer?

Jag tycker mina flytningar ( ursäkta känsliga...) blivit vattniga det senaste, kanske det? Speciellt om du legat länge och samlat på... Är du osäker på om det är fostervatten kan man väl testa det på förlossningen, kan ju ringa och höra. Tror inte det behöver komma en störtflod, kan komma små skvättar i stöten beroende på om det blivit stort eller litet hål i hinnan och om huvudet täpper till. Förhoppningsvis "bara" flytningar!
    Emmask skrev 2016-11-05 07:46:56 följande:

Jag baxnar! Anti-vaccinrörelsen är ett av de största hoten i de västerländska länderna idag. Jag skulle aldrig blanda ihop min kritik av hyperkapitalistism med kritiken av vaccinen som sådana. Vaccin är summan av våra ansträngningar som samhälle, av att vi identifierat enorma problem som riskerar förgöra oss, och gjort gemensam sak i att skydda alla, kollektivt, eftersom det är en nödvändighet. Det finns en enorm historielöshet i antivax-rörelsen. Vaccinationer som fenomen är i mina ögon ett sällsynt exempel på när samhällen fungerar som de ska. Att välja att inte vaccinera mot de rekommenderade sjukdomarna är bland det mest egoistiska jag kan föreställa mig, och dessutom gör folk det för att de tror att de sett igenom en konspiration (!) trots att det är de som fallit för konspirationen - offren däremot, är några helt andra. De ligger på intensivvårdsavdelningar eller i kistor. Och fler kommer de att bli.

Ursäkta min rant men detta gräver sig in i så många vrår hos mig.

Måste bara få svara, sen ska jag släppa vaccinationsspåret .

Jag tror vi är helt eniga egentligen, vad jag förstår argumenterar du för barnvaccinationsprogram vilket nästa alla länder har och som jag skrev räddat miljontals... Vilka som ska ingå bestäms av professionella inom sjukvården, och i Sverige har jag fullt förtroende för processen och talar mig varm för denna vaccinering både privat och i mitt yrke.

Men vaccinationer är ju mer än så och vi började ju diskutera ev influensavaccinering som inte är nödvändigt för alla. Det finns många andra vacciner som läkemedelsbolag lanserar hårt tex mot bältros, och generellt tycker jag man kan se viss glidning i indikationer av vaccinering ( inte barnvaccinationsprogram) vilka som ska ha, likaså när det gäller läkemedel, och här tycker jag det är naivt att tro att läkemedelsbolagen och vinstintressen inte spelar roll.

Men som sagt jag tror vi är eniga, jag liksom du brinner för detta vill jag bara inte bli kalla konspirationsoffer .

Låt oss återgå till lite mindre laddade diskussioner kring våra små bebisar som snart börjar anlända!
  • Cossi
    Tess1990 skrev 2016-11-07 12:08:25 följande:

Hen har vänt sig med huvudet ner! :D

Gjorde de igår kväll, alltså knappt 14 timmar innan TUL/lägeskontrollen ^^ busunge!

Beräknades vara +23% också, förra gången var de +26% så inte för, för stor heller :)

Haha vi kunde se att hen hade massa långt och tjockt hår ^^ trodde inte man kunde se sånt men jo där var de

Så skönt! Nu kan man andas ut lite iaf, inget vändningsförsök och ingen stor risk för kejsarsnitt, bara min kropp orkar den sista biten nu så blir de nog jättebra :) förjävligt ont i blygdbenet och är jävligt trött nu bara

Grattis, förstår känslan . Häftigt att man kunde se kalufsen på ultraljud er!

Måste få gnälla lite, har blivit magsjuk, feber och elände, känner mig så ynklig. Är på kurs denna veckan, det är ju kört nu, men känns hemskt att ligga själv på hotellrummet och vet inte hur jag ska komma hem, ca 3timmars resväg. Två av mina barn och min man är sjuka hemma.... Den enda friska i familjen är den stora pojken som var sjuk för en vecka sedan, och jag som trodde att faran var över!
  • Cossi
    De5pojkarna skrev 2016-11-13 14:36:37 följande:

Tack! Var på Ultraljud i Fredags och då mådde han bra. Så han somnade nog in igår. Inte kännt honom sen igår eller förrgår, så åkte in nu i förmiddas å inga hjärtslag hittades.

Nej, vad hemskt, vår allas mardröm! Kan inte föreställa mig hur ni har det just nu, skickar all värme och tröst som går. Tänk att du såg honom dagen innan, då borde man ju få känna sig lugn, vilken orättvisa!
  • Cossi
    JonnaEmilia75 skrev 2016-11-16 10:34:01 följande:

Det känns nästan jobbigt att mitt i den stora sorgen för De5pojkarna meddela att nu är gruppens första barn fött!

Inatt kom Ture ut 02.58, 3180 gram tung och 49 cm lång. Vecka 37+ 5

Grattis, hoppas ni mår bra båda!
  • Cossi

Håller med ovanstående att nervositeten börjar smyga på... Sista jobbedagen i tisdags, tjoho! Så skönt att få vila upp sig och fixa inför bf 6 dec eller när den lille kommer. Fram till nu har jag inte sett längre än till att jag ska klara av att jobba tiden ut, nu plötsligt är förlossningen nära!

Jag besväras också av näsblod från och till, värre nu med kyla och torrt. Tips är att med fingret smörja insidan av näsan med typ vaselin, funkar för mig i alla fall.

Fick låna TENS av bm idag, hoppas att den fungerar så bra som sist, tog lite lustgas sista kvarten annars räckte tensen. Skulle vilja föda i badkar men finns inte hos oss tyvärr, får bli lång varm dusch bara. Hoppas också att jag kan vara hemma då länge som möjligt, tycker det är jobbigt med att bli undersökt och till/fastkopplad till maskiner...men vill inte föda hemma! Vad har ni andra för tankar kring förlossningen?

• Cossi

Andan: Vilken förskräckelse det måste varit med allt blod, skönt allt gick bra! Man kan ju hoppas att du får ett tidigare snitt med den historien + mycket förvärkar.

Vi har haft det jobbigt hemma med två omgångar magsjuka, men nu börjar vi komma på benen igen. Skönt att inte jobba mer och kunna vila ikapp på dagarna då nätterna inte är så roliga. Jag vet inte varför jag får så mycket mer ont i mage, höfter, rygg då, kan knappt vända mig i sängen.

Yolo: För två nätter sedan trodde jag det var på G, fick regelbundna sammandragningar med 5-6 min mellan, satt i mellan kl 22-01 sen glesades det ut igen och avtog . Det bet till ibland, var ok med alvedon och värmedyna, jag förberedde mannen att det kanske skulle komma bebis den natten men tji fick jag, det dröjer väl 2 veckor till... Har bf 6 december.

Tess1990: Spännande, håller tummarna för att det sätter igång för dig på riktigt snart. Visst är det jobbigt med allt tjatande... Som om man skulle glömma att meddela om man fött!

• Cossi

Bf idag! Mycket förvärkar som biter till på nätterna och ilningar nedåt, men inte mer än så... Har gått över en vecka med mina andra tre då får väl vara inställd på det!

Väskan är packad, i princip samma saker som Ledilnaan och amningsbh och mjuka amningsskydd (aj, det gör ont med amningen i början!). Och en bok att läsa om jag blir kvar på bb.

Här är det också hårda sparkar och tryck med rumpan, får hålla emot med handen så hen inte krossar revbenen

• Cossi

När jag gick på toa inatt märkte jag att trosorna var genomvåta, förvirrad och tänkte att jag kissat på mig, gick sen och kissade (!) och bytte trosor. På morgonen var de våta igen...då kom även rosafärgad vätska. Haft ordentligt med mensvärk hela natten. Fick komma till fl på kontroll, då inget mer vatten men rosa flytning. Ctg var bra, bebisen sparkar, bm trodde det var förvattnet som gått. Vatten mellan de två hinnorna till fostersäcken, men inte det "riktiga" vattnet så där är stängt in till bebisen. Jag visste inte ens om att det fanns något sådant!

Så nu är jag hemma igen och väntar på värkar eller något ... hoppas att det var ett tecken att det är på G! Bebisen hade fixerat sig, kände hur den skruvade ner sig igår, kanske tog den hål på ena säcken då

• Cossi
    Miaairam skrev 2016-12-07 14:03:53 följande:

Nähäpp, hemskickad igen. Trots löfte att bli igångsatt idag och plan om att ej behöva gå över BF, blev jag hemskickad igen trots BF+4. Plötsligt hade de i me plats till mig längre, efter fyra timmar. Så trött på att det är olika besked hela tiden. Ger snart upp!

Nej vad tråkigt! Det är jobbigt att ställa om hela tiden, de borde ju kunna ge dig klarare besked! Hoppas det startar spontant då.
  • Cossi

Vår lilla Alicia kom imorse, helt perfekt söt liten tjej, bf+ 2! 3790g, 51 cm. Underlig förlossning som började och stannade av flera gånger, skriver mer sedan. Så glada hela familjen, alla mår bra. Njuter av vår lilla sladdis! Lycka till ni andra som väntar.

• Cossi
    Tess1990 skrev 2016-12-09 23:19:03 följande:

18.51 kom lilla Lovina :D

Gick väldigt fort efter dom tog hål på vattnet, ingen trodde att jag hade krystvärkar än så ingen var beredd haha, undersköterskan fick inte äta middag och bm kom precis och fånga barnet typ ^^

Gjorde hemskt ont men var skönt att få krysta och följa kroppen, fick ha lustgas hela tiden då de gick så fort, hann inte med epidural

Förlorade dock 1,3L blod och fått medicin för de, kommer stanna ett par dagar för att hålla koll på mitt mående, är hel annars ^^

Och bebis mår jättebra!

Grattis till er Lovina!
  • Cossi

Grattis Miaairam! Tufft förlopp med ett lyckligt slut. Njut av er bebis.

• Cossi

Idag är Alicia 3 dagar gammal, helt bedårande och ganska lugn bebis. Väntar på att mjölken ska rinna till ordentligt, det har tredagars gråten gjort däremot...Annars är allt bra sömnbrist, och känningar av förlossningen förståss.

Här kommer min förlossningsberättelse. Den är låååång!

Då det var min fjärde förlossning hade jag ungefär förloppet klart för mig, men den här liknade inte alls övriga... Ca 1 vecka innan det drog igång hade jag en natt med regelbundna värkar som bet var 5 minut, tänkte att det är nog snart dags att åka in, men efter 5 timmar avtog det. Upprepades 4 dagar senare. Sen hade jag en natt var jag trodde vattnet gått men det var förvattnet mellan hinnorna visade det sig efter us på fl. Härefter fick jag blodiga flytningar, rikligt!, som höll i sig ett dygn med spridda ganska onda förvärkar. Kvällen den 8 december gjorde det mer ont med värkar som kom med 5-15 min mellanrum. De blev inte mer regelbundna men gjorde mer och mer ont och satt i 1,5 - 2 minuter. Använde värmedyna och Tens, framemot kl 2 8/12 hade jag så ont att jag kände att jag ville åka in, de rikliga blodiga flytningarna gjorde mig också lite nervös. Jag pratademed bm med tanke på att värkarna inte var så regelbundna, nu 5-8 min mellan oftast, men med tanke på att min trea kom ut 25 min efter ankomst till fl sist tyckte hon jag skulle komma in. Efter jag hade ringt avtog värkarna helt! Väntade en timme, ringde och sa att vi avvaktar och plockade av tensen och vi gick och la oss. Så fort huvudet nuddade kudden satte värkarna igång med full kraft, på med tensen, kom ca var 5e minut. Efter tag kände jag att jag måste in, vi sa till barnen, ringde barnvakt och fl igen, och körde iväg. Och då: värkstopp igen! Kände mig som världens dummaste när jag obehindrat gick in, kl då ca 4.30. Körde en Ctg som så bra ut, 25 min med en mesig värk undertiden... Gick på toa, efter kände jag att det rann men inte forsade, troligen vattnet men inte ens det kom helt säkert! Härefter fick jag värkar som gjorde ont, 5-20 min imellan. Undersöktes och var 5cm öppen och tappen mjuk och utplånad (5.30). Fick komma till ett förlossningsrum och fick lustgas ( en riktig kompis härefter!). Jag hade önskemål om en naturlig förlossning, att få vara ifred och bli så lite undersökt och monitorerad som möjligt, detta respekterades, vi var mest själva och de kom in och lyssnade på hjärtljuden med handdoppler ibland. Kl 8 fick jag mer ont och tätare värkar. Ca 8.30 visade us 8 cm öppen, huvud vid spina. Bm ville då köra en ctg då det var 3timmar sedan tidigare, men lyckades inte få in bra ljud. Jag sa att det var ok att hon satte en skalpelektrod och fick lägga mig i sängen, på sidan, hade stått upp fram tills nu. Hon fick på elektroden, jag hade en lång jobbig värk. Bm vände sig för att koppla in elektroden i datan, då avslutades värken med ett oemotståndligt krystbehov, jag skrek och Bm kastade sig till sängen för att fånga vår bebis som flög ut! Undersköterskan kom inspringandes lite sent.... Trots denna flygande utfart behövde jag inte sys alls, vilket jag gjorts med alla övriga.

En märklig förlossning var jag ibland undrade om jag verkligen skulle föda, och så olik övriga med regelbundna tätare värkar. Underbara barnmorskor och ett fint minne även om det var kämpigare med värkarna än vad jag kom ihåg!

• Cossi
    BIX skrev 2016-12-13 00:07:36 följande:

Stort grattis!! <3 Låter både långdraget och hastigt, skönt att det gick bra!

Idag föddes också min son, allt har gått mycket bra. Återkommer med förlossningsberättelse inom kort! :)

Tack! Och grattis till din pojke! Ska bli spännande att höra om din förlossning!

Min lilla flicka har fått gulsot och vi har blivit inlagda igen så hon får sola, minst ett dygn. Känns så jobbigt nu när vi kommit till ro hemma. Och att se Alicia så liten i solarie med ögonmask och inte kunna trösta ordentligt, det gör ont i mammahjärtat! Jag vet att det är nödvändigt och för hennes skull, men tufft ändå.
Svar på tråden BF December 2016