• Cossi

BF December 2016

olw24311 skrev 2016-06-24 21:40:25 följande:

Massiv självömkan här. Skulle ha jobbat hela helgen, fredag till söndag 12 timmars pass. Så sambon tog barnen och åkte till sin mamma i Kalmar i onsdags. Tar mig till jobbet. Känner mig yr. Kan inte äta. Klarar 1 h och 30 min sen går jag hem. Ligger nu på soffan och fryser och känner mig väldigt ensam. Familjen kommer inte hem förrän på måndag.

Din stackare, hoppas du mår bättre idag
  • Cossi
    LyCKa55 skrev 2016-06-25 13:22:05 följande:

Hoppas ni haft en bra midsommar!

Alltså, nu borde man börja känna bebisen lite mer tänker man. Gick in i v.17 nu idag. Har kännt av den lite då o då men inga sparkar. Bara medt kittlande som jag skulle beskriva det.

Nån annan som känns sparkar?

Jag har känt fladder en vecka, men det är ju inte så tydligt så längtar efter sparkar. Har helt glömt bort när det kom med de andra barnen, men känslan av en fot upp i revbenen när man försöker sova har jag minsann inte glömt!
  • Cossi

Bix: Jag känner igen mig precis, för mig blev tröttheten värre när illamåendet blev bättre v12-13. Vilar varje dag efter jobbet sen choklad för att klara resten av kvällen .

Är det någon annan som har besvär med åderbråck i underlivet? Fick det förra graviditeten, efter förlossningen gick det tillbaka men nu åter. Man känner sig som en babian ( förlåt den otäcka liknelsen...) och det kan ömma förfärligt, både att stå och sitta. Ligga fungerar inte på jobbet dagtid, det var det tips min bm hade. Någon annan med goda råd? Har beställt höga stödstrumpor då jag även har åderbråck en bit upp på ena låret....jag blir väldigt sexig denna sommaren känner jag haha!

• Cossi
    BIX skrev 2016-06-28 21:26:54 följande:

Jag har i alla fall sluppit illamåendet. Låter jobbigt med åderbråcken, finns det inget att göra åt det? Ligga ner och jobba, det skulle vara något :D Föreslog bm det? Undrar hur många arbetsplatser det funkar på!?

Synd att man inte är bok- eller filmkritiker, då hade det nog funkat! Hon menade mer att ta pauser och lägga sig ned under dagen för att minska livmoderns tryck på kärlen. Men det lär jag inte få till under en arbetsdag i alla fall. Ingen som har liknande besvär och hittat en dunderkur ?
  • Cossi
    Pimpinellan skrev 2016-07-01 16:13:32 följande:

Vågar mig nog in här nu efter att ha sett en levande bebis på UL i onsdags!!  Först nu kan jag säga att jag är gravid. Men min historik av 10 års försök, oändliga IVF.er och ED och flera missfall har det inte varit givet att komma ända hit. Inte följt tråden, men får väl läsa ikapp litegrann vart efter.

B.f 2/12 och det blir säkerligen tidigare, men platsar väl ändå hoppas jag.  

Grattis! Måste kännas skönt att ha kommit så långt och kunna slappna av lite, vilken tuff resa!
  • Cossi

Vilka bra tips man får här kring fl, smart att ta 3d i veckan så det räcker längre. På mitt jobb finns ett avtal att man får viss extraersättning om man kommer över fk inkomsttak, men då måste man ta ut minst 5d/v, gäller i 6mån så sen kan man ju ta färre. Om jag nu förstått alla regler, visst är det krångligt! Skulle varit skönt om bebisen får vara hemma till aug 2018. Mina andra har varit 12 mån när de började på dagis, en kunde inte ens gå, och jag får lite dåligt samvete när jag tänker på det nu . Samtidigt känner man kraven från jobbet, inte lätt att räcka till och göra rätt för alla men så klart går familjen först.

• Cossi

Jag tror inte att det hjälper att smörja in magen, fick bristningar med ffa min tredje trots att jag smörjde varje dag med alla tre barnen. Tänker ändå fortsätta nu då det är skönt och mysigt, använder body butter från body shop. Min mamma hade mycket bristningar så det kommer väl där ifrån...

• Cossi
    Mariro skrev 2016-07-03 17:53:01 följande:

Nu behöver jag era råd igen.

För att göra min fråga kort: hur länge kan en lunginflammation vara smittsam? Jag ska träffa en vän på fredag som har varit sjuk och hemma i en månad. En antibiotikakur ska vara avslutad, men hostan är fortfarande så stark att receptbelagd hostmedicin behövs. Vi ska äta och kommer liksom sitta tätt intill.

Kalla mig övernojjig, men jag är på riktigt orolig... hur skulle ni göra i min situation?

Normalt smittar inte lunginflammation, om det inte är ex mykoplasmainfektion, och så virus såklart men då skulle han inte fått antibiotika. Så blev personen frisk och fick rätt medicin skulle jag inte vara orolig. Bara långdragen hosta utan att man är sjuk/feber etc efter är inte ovanligt. Men har din vän varit hemma en månad pga sin infektion och fortfarande inte är bra hade jag i alla fall hållt mig undan. Och bett vännen gå tillbaka till sin doktor
  • Cossi
    Gabriella89 skrev 2016-07-03 20:52:33 följande:

ljud. Efter tre pojkar har vi brutit trenden och denna oplanerade graviditet visade sig vara en liten flicka ! Jag är helt paff, överraskad, överväldigad ! Moderkakan var i framvägg och långt ner (första gången jag är med om det) och förklarar Ju varför jag knappt känner något. (Bf 29 nov).

Grattis, så roligt! Min tredje var en flicka efter två pojkar och jag var så förvånad när hon föddes, jag var säker på en pojke till. Men det gjorde mig jätteglad även om jag alltid sagt att det inte spelar någon roll vilket kön det är. Är glad att jag fått uppleva att även vara "flickmamma". Väntar nu mitt fjärde och vill precis som innan inte veta kön före förlossningen, känns bara fantastiskt att jag fått bli gravid och uppleva ännu ett mirakel!
  • Cossi

Var på rul idag och fick åter se den lilla bebben, det var full fart! Bm var dock lite virrig och inte så förtroendeingivande, fick gå tillbaka och göra om vissa delar som hon hade glömt, och när jag frågade om moderkakan sa hon att den låg i framväggen lågt nere men nog inte för långt nere och den låg i alla fall inte framför "öppningen". Sen fick vi med oss tre bilder på ryggraden och tre på skallen i profil...Jag fick tur nog riktigt söta från kub tidigare! Det känns i alla fall skönt att jag ska på ett extra hjärtultraljud hos läkare om några veckor, då får hon kolla upp moderkakan. Min dotter föddes med hjärtfel så därför får jag gå på en extra koll.

Svar på tråden BF December 2016