• Cossi

BF December 2016

64 dagar kvar! Jag längtar så tills jag ska sluta jobba och bara får slappa och förbereda inför fl. Vet inte hur jag ska orka med 7 veckor till....har i alla fall ledigt höstlovet. Jag ville inte ta ut så mycket fl innan bebisen är född, och jag har inte mycket sparad semester, så jag har inget annat val än att kämpa på. Hur gör ni andra, när slutar ni jobba? Semester eller fl innan?

Det visade sig att mitt blodvärde inte alls gått upp när man kollade venöst prov, trots så mycket järn. Nu ska jag öka järnintaget ytterligare . Enl läkaren gör man inget annat eftersom det inte gått ner och ligger över 100 (102...). Vet inte hur mycket av tröttheten som kan skyllas järn/blodbrist eller om det är den eländiga sömnen. Vaknar hela tiden, drömmer mycket, gör ont när jag vänder mig, ska kissa mm. Någon annan? Usch vad gnälligt det här blev, känner mig bara lite nere för tillfället. Hoppas ni har överseende...

• Cossi
    sillencillasill skrev 2016-10-04 20:34:33 följande:

Var hos BM idag, järnvördet har sjunkit från 114 till 109 trots järnsaft, järntabletter och bra mat. Hur gör ni andra? Ska äta dubbel dos tabletter, äter Sideralforte. Dyra men ingen inverkan på magen.

Annars såg allt bra ut, dock en del förvärkar och sammandragningar. Pratade om sjukskrivning framöver...

Såg att Sideral forte bara innehåller 30 mg järn/tablett, så även dubbeldos blir inte så mycket. Jag måste nu ta 2st Niferex per dag, dvs 200 mg dagligen. Sen tar jag några Hemofer också, men bara 10 mg järn i varje. Så kanske behöver du ännu mer järntillskott? Eller så tillhör du kanske den skaran som är dålig på järnupptag i tarmen, där finns jag... Mitt Hb var sist 102 med 160 mg järn/dag. Du har säkert fått råd att undvika mjölkprodukter, kaffe, te, gaviscon mm i samband med tabletter? Om någon annan har bra tips lyssnar jag gärna, känns olustigt att ha så små reserver inför en förlossning, tänk om man blöder mycket?

Lycka till med ditt järnknaprande...
  • Cossi
    Y o L o skrev 2016-10-12 18:15:58 följande:

Känner att det börjar närma sig. Var och träffade läkare igår o diskuterade inför planerat snitt, inga konstigheter eller ifrågasättande. Har idag anmält nya lönen till FK så det är också på banan. Köpt lite kläder till bebisen, mer eller mindre bestämt namn också. Ska till läkaren i morgon igen och diskutera sjukskrivning 50%.

Ca 65 dagar kvar som gravid, kommer ändå sakna det sen kan jag känna.

Hur ligger ni andra till med all planering?

Tyvärr känner jag mig stressad, 55 dagar kvar, önskar att jag kunde njuta mer av dessa! Ffa jobbet som är tungt, jobbar till 3v innan bf, sen tror jag att det blir bättre och att jag ska hinna allt vi inte gjort ännu ( köpa småsaker, namn, fixa med fk, ha tid till att bara slappa!). Är just på en kurs med dagar 8-18 hela veckan, knappt jag fixar att sitta så länge, känner mig helt slut. Sen ett par troligen för hektiska veckor på jobbet, i stället för att trappa ned känns det som allt ska pressas in innan jag går på fl. Och så planeringen för huset vi ska bygga... Det har bara blivit så mycket, även om det mesta är roligt så skulle jag vilja ta det lugnare.

Förlåt yolo, det var kanske inte det du frågade efter, men det kom bara ut .
  • Cossi
    Y o L o skrev 2016-10-12 21:13:57 följande:

Åh tråkigt att du har det som du har det. Låter jobbigt. Husbygge mitt i allt? Vi kollar lite på hus men känner att vi avvaktar ett tag, känns för mycket just nu.

Vi har stått länge i tomtkö och fick i somras erbjudanden om en tomt vi ville ha. Då det är lång kö måste man projektera och skicka in bygglov inom en viss tid ( början på december...) annars tar kommunen tillbaka tomten, så vill vi ha den har vi inget val. Men vi kommer inte bygga förrän nästa år. Känns ändå ok och roligt, mest jobbet jag gnäller på. Men egentligen är det lite lyxproblem, finns så många som har det tuffare och jag ser ju ett slut i alla fall... Tack för dina sympatier, ibland får man lite självömkan!
  • Cossi
    Vasilisat skrev 2016-10-14 11:21:44 följande:

Börjar misstänka att mitt psyke börjar ge sig ... 

Otroligt svårt att vara hemma själv jämt ... gå ut funkar inte riktigt pga foglossning, 300m och kroppen orkar inte längre ( då får man ångest,att man är så svag). 

Vänner,bekanta,familj har jobb att sköta. Senare på kvällen kan jag hitta lite uppmärksamhet..men även där vill jag dra mig undan,för att inte va för jobbig och börja lipa för ´´ingenting´´ ... kvällar är värst,om det finns film att kolla, är jag lite upptagen men ändå kan inte somna. Hur som helst sover så dåligt,2-3h,sen vaken nån timme,2-3h igen och så om och om igen . 

Alla FB vänner har säkert tröttnat på mig ..och vi har inte mycket mer att prata om ,då det händer inget i mitt liv,mitt liv står på paus...

Och sedan den negativa upplevelsen,den dagen jag lämnade barnets far...den dagen rullar runt i huvudet om och om igen... 

Jag är medveten att jag gjorde det rätta men ändå det är nåt som finns kvar.nåt jag kan inte släppa...om och om igen samma händelse...alltså man blir helt tokig...

Läsa är ett alternativ men ändå, det tar stop lite här och där, då går min hjärna igenom samma händelse..jag lider en stund..och sen fortsätter mitt liv ... 

Vet inte om det finns tips eller råd hur kan man må bättre vid detta läget ...men tar emot gärna det ni har .. 

Det låter som om du har det jobbigt! Just nu har jag problem med för mycket att göra som jag skrev innan, men jag har tidigare upplevt perioder av nedstämdhet och ångest, även varit sjukskriven för detta. Menar inte att du är där, men klart att det är jobbigt med uppbrott och att ha kroppsliga smärtor som tär på en. Det som hjälpt mig är fysisk aktivitet: har du svårt att gå, så ta flera små korta promenader dagligen, kanske bada eller simma om du orkar. Gå ut i naturen om du har möjlighet till det, ger ro i själen. Gör något roligt varje dag, eller som du brukar uppskatta även om du inte skrattar just nu....ex titta på en rolig film, prata med någon som brukar höja humöret. Var regelbunden med måltider och sömn, samma tid varje dag. Ät inte för mycket sött (kan vara svårt men ett svängande blodsocker mår man inte bra av). Sätt av en tid varje dag till att lära dig något nytt/ göra något mentalt utmanande ex läsa en bok på engelska, lära dig sticka, spela instrument eller något som du alltid velat. Sömnen brukar vara dålig om man är inaktiv under dagen, sen kan ju graviditeten bidra med sitt.

Var snäll mot dig själv . Tänk på att det trots allt är en relativt kort period kvar innan något ljuvligt väntar, snart är vi där!
  • Cossi

Tess1990, 2a barnet BF 2/12

Cossi 4e barnet BF 6/12

BIX, 2a barnet BF 08.12

Vasilisat 1:a barnet BF 11/12

Hallondricka 2:a barnet BF 11/12

Mariro, 1a barnet BF 16/12

Ciz, 3dje barnet BF 19.12

Y o L o 2:a barnet, snitt 19/12

Sillencillasill första barnet via klinik 20/12

Andan: 2a barnet. BF 21/12 plan snitt 13/12 IVF

Marialia 1:a barnet BF 21/12

Ledilnaan 4:de barnet, BF 22/12

Mocha8676, 2:a barnet, ivf. BF 24/12

Olw24311 3e barnet BF 24/12

Babybluiee, första barnet, bf 28/12

Sh0rtie89 1:a barnet, bf 30/12

• Cossi

Tess 1990: Stackars dig, det låter obehagligt. Jobbigt med ovissheten hur det ska bli! Hoppas det lugnar ner sig och trycket sjunker lite.

Min bebis har också lagt sig i säte, kände hur den vände sig en vecka sedan. Håller med om att det är obehagligt när huvudet trycker så högt, ger både illamående och andnöd, mer extraslag på hjärtat också. Mina andra barn har tidigt lagt sig med huvud ner, har de pratat med dig om ev vändningsförsök? Man kanske väntar längre, men enligt 1177 görs det i v 35-37, jag går in i v 34 idag. Någon annan som vet eller varit med om det? Tycker det låter så obehagligt men vill absolut undvika kejsarsnitt eller sätesförlossning. Hoppas bebben vänder dig själv förstås!

• Cossi

Välkommen let94! Jag har snarare en vild bebis som inte verkar sova så mycket som det står i böckerna....men jag förstår din oro! Jag har en doppler som jag lyssnar på hjärtljuden med ibland (sällan), men oftast räcker det med att puffa lite på magen så blir det fart. Men de ska som sagt sova den mesta av tiden. Prova att äta/ dricka något sött och lägg dig och vila så brukar de också börja få fart!

Något annat, ska och bada med barnen idag och tänkte att jag måste raka benen/bekinilinjen. Till benen nådde jag knappt ner och bekinilinjen kunde jag inte se hur jag än vände och vred på mig! Med sydeuropeiska gener finns det ett visst behov . Känner att magen vuxit enormt på sistone, svårt att böja mig osv. Att bebisen sitter upp med huvudet under revbenen gör mig inte mer smidig! Känns det igen?

• Cossi

Jag önskar så att jag var ledig, men snart, 2 veckor till! Har massor med tankar vad jag ska göra, förbereda osv, men sen när man är ledig finns kanske inte energin där... Eller så blir jag uttråkad och rastlös som ni som redan är lediga! På min lista, förutom allt som ska förberedas till bebisen: yoga, läsa "föda utan rädsla", skogspromenader med hunden, förbereda middagar, baka, titta på favvoserier på viaplay, slutbeställningen av nya huset... Får se hur det blir!

Idag är jag så glad, bebisen har lagt sig med huvudet nedåt! Kände det igår, bekräftades på ul idag. Slipper vändning nästa vecka, om den inte vänder tillbaka förstås... Men inga sorger i förskott, hoppas jag slipper att snittas nu!

• Cossi

Ledilnaan och BIX: Tack! Jag kände ett väldans bök, och sen blev rörelsemönstret annorlunda med hårda tryck nedtill och inte mot revbenen som innan... Var inte helt säker dock, den kan ju trycka till bra med rumpan också . Jag har BF 6 december, om 36 dagar, så får se vad som händer, väldigt rörlig ännu. Tycker i alla fall att det känns lite lättare att andas!

Vasilisat: Så jobbigt för dig! Det är ju inte ovanligt med graviditetsklåda och att man inte hittar någon orsak. Du ska ju göra det som känns bäst, men inte fel att ta de mediciner man erbjuder, de skulle ju inte ge dig något farligt. Har du testat att smörja med mild kortisonkräm?

Redoförnytt: Jag jobbar tills 16/11, bf 6 december. Hade gärna gått tidigare, innan sa jag att jag fortsätter så länge jag mår bra, nu känner jag mig tung och trött, sover dåligt mm men nu är det svårt att ändra på planen. Får bita ihop, bara 2 veckor till!

Svar på tråden BF December 2016