• olw24311

BF December 2016

Igår föll jag för frestelsen och outade min graviditet på fb :) Har inte dolt det direkt innan men när jag satt och åt saltgurka direkt ur burken igår så va jag tvungen att fota och lägga ut på fb och instagram. Va en sån klassisk gravidgrej :D

• olw24311
    Y o L o skrev 2016-06-03 11:55:28 följande:

Haha vad fick du för reaktioner?

Bara bra reaktioner. De flesta jag träffar ofta vet ju redan så det orsakade inga större reaktioner.
    LyCKa55 skrev 2016-06-03 12:31:14 följande:

Kub gjort idag!:) En liten bebis gömde sig därinne. Så himla skönt efter att ha oroat sig för MA osv. Bf är fortfarande 9dec.

Den va jättefin tyckte dem. Fin huvudform. Väldigt envis, rörde sig en del först men sen bestämde den sig för att sova o vägrade flytta sig. Så de fick böka o jag fick vända mig o hosta o hålla på för att få liv i ungen;) Till slut fick vi låg sannorlikhet för alla diagnoser/kromsomfel. Ingen siffra gav de här. Men det känns nästan lika bra:)

Va skönt för dig. Jag längtar så till mitt den 20e. Känna som det är evigheter kvar. Vill bara gå bevisat att jag inte fantiserat ihop det hela ;)
  • olw24311
    Friedan skrev 2016-06-05 22:42:56 följande:

En säkert korkad fråga men hur fungerar det här med grupper på Facebook, om jag går med i gruppen innebär det att alla i den gruppen kan se allt jag lagt upp? Eller syns bara min profilbild?

Alla som är medlemmar i gruppen kan se inlägg du gör i gruppen. Gör man inlägg i en öppen grupp kan alla dina vänner se det. Men är gruppen sluten eller hemlig så är det bara gruppens medlemmar som ser. Det är den skillnaden många vill åt då de kanske inte berättat om sin graviditet för sin omgivning men vill ha ett forum att prata om det i.
  • olw24311
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-06 15:25:41 följande:

Är Michaela Gonzalez grupp hemlig?

Ja det är den.
  • olw24311
    Tess1990 skrev 2016-06-07 15:07:09 följande:

Man måste alltid lämna in personuppgifter om dig själv och barnet, tex. Om RUL visat avvikelser, boende, vikt, sjukdomstillstånd innan graviditet, ärftlighet m.m

Annars vet dom ju inte vad dom ska betala ut för sen, dom betalar ju aldrig för "ursprungsfel" och är något off kan det bli dyrare då riskern är större för dom

Tror de är lugnt för dig om du inte har någon extra riskfaktor också

Jag har försäkring via folksam och har aldrig lämnat en hälsodeklaration på den. Detta är 3e gången. Vet inte om det faktum att jag har alla mina försäkringar där påverkar dock.
  • olw24311
    MP88 skrev 2016-06-07 18:24:38 följande:

Var på KUB idag.. Har varit så nervös inför detta besök, såklart oroar man sig i onödan men det är alltid bättre att tänka att nått kan vara galet. Fick otroligt bra siffror på alla tre! Känns så skönt! Det lilla livet sprattlade glatt där inne, BM fick jaga den lilla busen :) Allt känns mycket mer verkligt idag, har varit orolig för att den lille krabaten där inne kanske inte levde eller liknade! Kunde idag berätta på jobb, vilket var så skönt :)

Grattis ? Det är skönt att kunna prata om det överallt och inte behöva tänka vad man säger hela tiden.
  • olw24311
    BIX skrev 2016-06-07 23:17:38 följande:

Angående gravidförsäkring så tecknade jag med trygghansa med dottern och fortsatte med deras barnförsäkring, mycket för att jag är en lat konsument. Det som är viktigt är väl att man kommer ihåg att omvandla gravidförsäkringen till barnförsäkring snarast möjligt efter födsel och inte låta tiden gå (gravidfösäkringen sträcker sig väl ett antal dagar efter födseln). Om en eventuell skada konstateras innan man 'upograderar' till barn så kan de väl neka försäkring för barnet. Så har jag förstått det iaf.

Folksams försäkring gäller till barnets 6 månaders dag. Skönt att ha lite tid på sig. Svårt att komma ihåg sådant med nyfödd.
  • olw24311
    Redoförnytt skrev 2016-06-12 12:55:17 följande:

Hur mår ni då tjejer? Börjar ni må bättre nu?

Jag blrjade må bättre i v10 och är i v12 nu.

Mår illa när jag behöver mat och är trött. Men det är väl det. . "Ganska normal" haha.

Hur mår ni där ute?

Skönt för dig. Här är det ingen bättring än. Gick in i v.13 idag och mår fortfarande konstant illa och sjukligt trött :(

Börjar få svårt att orka med mina arbetspass på 12 timmar.

Lägger fortfarande till saker på listan att undvika. Längtar så efter att det ska släppa.
  • olw24311
    Mariro skrev 2016-06-13 13:17:20 följande:

Har kikat på barnvagar för att åtminstone veta vad som finns där, mn kommer vänta tills rätt sent innan vi faktiskt köper en barnvagn. Köper man på nätet så kan de leverera inom 24 timmar oftast. Kläder kommer jag också vänta med in i det sista, och endast köpa det absolut nödvändigaste för att klä på bebisen sen när man ska hem (bökigt med tanke på att det kommer vara rätt kallt). Är rätt vidskeplig av mig, och har bekanta som det inte alls har gått bra för, trots normal graviditet, så vill inte ta något för givet. Allt går att köpa överallt närsomhelst ändå tänker jag :)   

Varning för att vänta för länge med barnvagn. Min första hade en leveranstid på 16 veckor. Vill man ha en speciell modell i viss färg kan det vara bra att kolla sånt. Sen byts årsmodeller i september/oktober och det kan också fördröja leverans.
    bells123 skrev 2016-06-13 12:57:58 följande:

Hur går de för alla? Har ni börjat kolla kläder, barnvagn och sånt där? Jag har kollat runt och hittat en barnvagn jag tror passar oss, som att vi bor på landet så behöver den kunna klara av lite terräng. Kläder till barn är ju en hel djungel, vilken storlek ska man köpa? 44 är de minsta, kommer den verkligen vara så liten? Eller så köper man massa strl 50 kläder och ut kommer en unge som direkt behöver 56? :P 

Själv behöver jag inte så mycket. Har syskonvagn med liggdel och tror att den liggdelen även passar på enkelvagnen vi har då de är av samma modell. Ska bara hitta alla delar vi fick med vid köp.

Angående kläder så skulle jag skippa strl 44. Köp några få saker i 50. De växer grymt fort i början. Tror mina hade 50 i någon vecka bara. Men då kom de ut vägandes 4.2 resp 4.1 kg. Hellre lite stora kläder från början än att de inte hinner användas
  • olw24311

Nu är det min tur att vara nervös. Idag är det dags för Kubultraljud. Extra jobbigt att barnen måste följa med. Får sitta i väntrummet med mormor.

Svar på tråden BF December 2016