• olw24311

BF December 2016

[quote=76859033][quote-nick]Redoförnytt skrev 2016-08-06 09:40:49

Har ni tagit utökade gravidförsäkringar?? Vilket bolag och varför?[/quote]

Jag har utökad hos Folksam. Folksam för att jag har alla andra försäkringar där och utökad för att jag blev skadad av första barnet och hade inte utökad då. Stor risk att nästa barn kommer bli större och vill ha en chans och få ersättning för ev. Läkarbesök och så

• olw24311

Nu känns det som PK-maffian får ta och lugna ner sig. Det är skillnad på pojkar och flickor. Kom inte och säg något annat. Det är helt normalt och OKEJ att önska sig ett visst kön. Att önska sig något betyder inte att man inte kommer att älska bebisen om dem har det andra könet. Med tanke på att det ALLTID är den första fråga man får som gravid är "pojke eller flicka?" så är det också ganska viktigt. Folk blir nästan förnärmade när jag säger att jag inte tänker kolla.

Jag tänker inte ens låtsas förstå hur ni som har svårt att bli gravida känner er men jag lider med er. Men procentuellt är ni färre och vi som inte har haft några problem måste också få uttrycka våra känslor utan att bli påhoppade. Vi försöker sätta oss in i eran situation. Snälla försök göra detsamma.

• olw24311
    Tess1990 skrev 2016-08-07 13:24:45 följande:

Så du tycker de är fullt rimligt och okej att kalla dom som inte håller med för "PK-maffian" och säga att vi inte får säga att det inte är någon skillnad mellan pojkar och flickor?

Förlegade mossiga och skadliga känsroller och påtvingade fack är något bra att pracka på ett till och med ofött barn?

Det folk tycker ska styra om något är viktigt?

Flickor och pojkar är olika. Finns inte någon läkare eller forskare som säger motsattsen.

Vad som inte existerar är genusbenämning på saker, sysselsättningar, känslor, beteenden och så vidare.
  • olw24311
    Ledilnaan skrev 2016-08-11 13:51:25 följande:

Är det nån mer som inte kan se informationen för vilken vecka man är gravid i? När man går in i graviditetskalendern här på fl. Har inte kunnat se på flera veckor, börjar bli lite irriterande.

Min bråkar ed lite grann. För mig funkar det att lägga in bf igen så uppdaterar den.
  • olw24311
    Ledilnaan skrev 2016-08-11 22:18:31 följande:

Jag kan se vilken vecka jag är i och vilken månad mm, men texten om vad som händer i just den veckan finns inte att läsa längre.

Oj det ser jag alltid. Har du provat att uppdatera appen? Eller installera om?
  • olw24311
    Y o L o skrev 2016-08-16 18:31:19 följande:

Var hos läkaren ang foglossningen. Han sa att det var inga problem om jag ville bli sjukskriven. Jag vill jobba på så länge det går, men jäkligt skönt att veta att den dagen jag känner att det inte går mer så sjukskriver han mig. Ska även gå till en fysioterapeut som arbetar mycket med foglossning.

Känns mycket bra detta. Bara att jag nu gått 4 veckor längre än förra gången utan sjukskrivning känns fantastiskt!

Det är skönt när läkaren tar en på allvar. Själv hoppas jag på 100% sjukskrivning när jag träffar läkaren imorgon. Trött på att allt gör ont och sen vara trevlig mot gäster. Plus att jag är för trött för att jobba natt! :)
  • olw24311
    Ledilnaan skrev 2016-08-16 21:50:12 följande:

Ni som blir sjukskrivna, går ni till vanliga vårdcentralen och träffar en läkare? Bokar ni tid innan då? Hos min vårdcentral så är det flera månaders väntetid, känner att min ork tryter rätt fort och rejält just nu, har inte ork att vänta i flera veckor/månader på att bli sjukskriven.

Ska försöka jobba augusti ut, sen får vi se, men det är lite jobbigt just nu, är supertrött och har massor med sammandragningar hela dagarna. Och jobbig foglossning dessutom.

Jag alternerar lite. Har en läkare hos mvc men de är bara där en dag i veckan. Så dit går jag på planerade besök som idag. Första dagen efter semestern. Annars har jag en jättebra vårdcentral där jag alltid har fått tid samma dag som jag ringer. Har inte din vårdcentral akuttider? Känns som det är väldigt sällan som man kan vänta flera månader på att träffa en läkare.
    mocha8676 skrev 2016-08-17 10:05:40 följande:

Hej! Någon som upplever smärta vid svanskota/rumpa? Osäker exakt vart det gör ont. Men när jag sitter vid datorn på jobbet måste jag sitta helt stilla för att inte få ont.. Rör jag mig eller ändrar ställning får jag sjukt ont. Ska jag resa mig från stolen får jag så ont att jag blir "kutryggad" och nästan får tårar i ögonen. Hade så här första graviditete också, men betydligt mildare och fullt hanterbart. Tanken slår mig, är detta kanske någon form av foglossning? Tänkte be om en av platserna som har höj och sänkbart bord..

Jag har liknande. Många coremuskler har fäste vid svanskotan. Efter mitt kejsarsnitt så överanstängde jag mig och fick problem med svanskotan. Alla fästen där va överansträngda och fick hjälp av sjukgymnast. Kolla med sjukgymnast om det är foglossning eller musklerna som spökar.
  • olw24311

Det tog sin lilla tid men idag gav sig blyger till känna. Tydliga rörelser och när jag la handen mot magen, kändes en tydlig buff. Är i 21+3 idag. En lättnad för en mamma som väldigt snabbt föreställer sig det värsta.

• olw24311
    Ledilnaan skrev 2016-08-17 15:40:38 följande:

Min VC har dropin varje morgon, det är de enda såkallade akuttider som finns. Man måste komma dit nångång mellan 8-9:30 (tror jag det är) sen kan man få vänta ganska länge beroende på varför man är där.

Idag när jag jobbade så var det fruktansvärt jobbigt, gjorde jätteont i höften, ryggen och buken. Men det var bara att bita ihop och jobba klart. Nu är jag som tur är ledig i två dagar innan jag ska jobba lördagkväll igen. Får se hur det känns på lördag.

Jag tycker att du ska gå dit ändå nu när du är ledig. Bara för att etablera kontakt. Kanske kan prata med läkaren om att kanske bli sjukskriven så att när du inte klarar mer så behöver du kanske bara ringa. Du hjälper ingen med att plåga dig igenom arbetspass. Kör du slut på dig själv nu finns det ingen kraft kvar till förlossning och första tiden med spädis. Ibland måste man släppa att vara en duktig anställd och bara tänka på sig själv.
  • olw24311
    Ledilnaan skrev 2016-08-17 20:52:53 följande:

Det är lite så jag tänker, hur långt ska jag pressa mig själv, hur illa kommer det bli efteråt och hur länge. Samtidigt är jag "bara" i v22, borde kanske klara några veckor till. Men visst, att gå runt och nästan gråta av smärta är kanske inte det bästa heller, speciellt inte när man är hemma hos brukare och ska vara glad och käck.

Tänk mindre på hur långt gången du är och mer på hur kroppen känns. Jag är också i v.22 (21+3) och blev helt sjukskriven från idag. Själv tycker jag att jag kom långt. Förra gången blev jag sjukskriven i v.18. Jag skulle vilja jobba lite längre men det skulle bli på bekostnad av min hälsa och min familj. Jobbet är inte värt det.
Svar på tråden BF December 2016