• olw24311

BF December 2016

Y o L o skrev 2016-08-20 19:12:33 följande:

Alltså försäkringskassan!!!

Ska de riktigt ha in uppgifter från min arbetsgivare och min inkomst när jag redan har ett barn och alla uppgifter redan finns? Jag får ju vab-pengar av dem tex, de vet ju min lön?

Fy fan va omständiga dom är om det verkligen är så att jag ska göra det igen.

Någon som vet om det är så eller om de bara skickar ut som standard när de fått moderskapsintyget?

Det går ut med automatik. Fick många sådana förra gången jag va gravid. Blev sjukskriven i v18 så ett då sen ett när moderskapsintyget skickades in och ett när barnet föddes tror jag. Om du vet att siffrorna som de har stämmer kan du strunta i det tror jag. Det är mest för de som inte uppdaterat sina siffror som ska göra det.
  • olw24311
    mocha8676 skrev 2016-08-26 07:41:06 följande:

Vaknade upp och mår mycket bättre! Kaskadkräktes i natt och efter det släpptes sammandragningen och jag kunde somna. Är idag orolig i magen och har en slags träningsvärkskänsla. Jag ska nu till jobbet. Spännande att se hur denna dag går!

Låter lite som det kunde varit en kort variant av magsjukan med. Ta det lite lugnt och drick mycket idag. Lycka till :)
  • olw24311

Jag är rätt nöjd med antalet träffar. Träffade BM 2 gånger i början ett introduktion och ett inskrivningsmöte. Sen har jag träffat deras läkare 2 gånger. En gång strax efter inskrivning och nu efter semestern då jag blev sjukskriven. Har nästa träff med BM nästa vecka. Då är jag i v.25. Men jag förväntar mig att lyssna på hjärtat varje gång framöver ;)

• olw24311
    Y o L o skrev 2016-09-05 21:21:11 följande:

Minns inte om jag frågat tidigare men kör:

Ni som gjort KS med litet barn hemma, hur funkade det? Min man tänkte vara hemma en månad efter födseln, för att avlasta med storasyster som så är nästan 3.

Jag tyckte allt var så smidigt efter KS förra gången men då hade jag ju bara en bebis att bry mig om.

Tänker om det blir tufft att lämna på föris pga KS tex?

Någon som har lite tankar och råd att dela med sig av?

Låter jättebra att han kan vara hemma. Jag snittades förra gången och min sambo fick lunginflammation när hon va 10 dgr så då vart jag själv med en nyfödd och en på 2,5 år. Överansträngde mig och känner fortfarande, 3 år senare, av det. Ta emot all hjälp du kan få så att du får chans att läka ordentligt.
  • olw24311
    Miaairam skrev 2016-09-10 23:44:13 följande:

Nån mer som dras med ett hemskt humör? Jag känner mig så arg ibland att jag fullkomligt kokar över. Inte kul för sambon som får massa skit utan att förtjäna det...

Det känner jag igen. Häromdagen va det så illa att jag ville döda alla som kom i min väg. Behövde intala mig själv att det är inte tillåter att döda folk pga bagateller. All min självbehärskning krävs för att inte explodera på barnen. Mycket blunda och räkna till 10 ????
  • olw24311
    Y o L o skrev 2016-09-20 21:00:41 följande:

Någon som på rak arm minns om det är två månader innan bf försäkringskassan måste ha in nya lönen?

Det är väl 2 månader innan som arbetsgivaren inte får neka föräldraledig. FK vill väl ha 30dgr på sig att handlägga
  • olw24311
    mocha8676 skrev 2016-09-24 15:07:57 följande:

Nu är vi alla i tredje delen av graviditeten va? Jag går in i vecka 28 idag och inser att det bara är 90 dagar kvar till beräknat datum :) känns så nära, samtidigt som det känns långt bort.

Någon mer än jag som känner att tröttheten som var dom första månaderna kommit tillbaka? Det är jobbigt att vara så trött. Ligger just nu på soffan i vilorummet på mitt jobb.. Fattar inte hur jag ska orka jobba en timme till efter rasten...

Tyvärr har min aldrig försvunnit utan gått från katastrof till svår tillbaka till katastrof. Är ytterst tacksam över att jag är sjukskriven.
    Y o L o skrev 2016-09-24 15:43:32 följande:

Mår så konstigt. Är helt yr hela tiden sedan i morse. Visst var det väl någon mer här som mådde så?

Vet inte vad det beror på, har inte haft något problem med blodtryck eller sånt. Jättejobbigt iaf, yr och lätt illamående. Några tips på vad jag borde göra? Borde jag ringa 1177 och fråga om de har någon teori? Eller som vanligt: allt är normalt som gravid! :)

Jag brukar få så men jag har lågt blodtryck så det är väl därför jag mår så.
  • olw24311

Jag kommer ihåg föräldrakursen vi gick när vi väntade första barnet. Total slöseri med tid. Hamnade i en grupp som ställde frågor som "Hur håller man en bebis?" Sen lyssnade de inte ens på vad barnmorskan sa. Både jag och sambon höll på att dö av tristess. Det är den enda man får här, vilket känns skönt för mig. Efter förlossningen fick man en föräldragrupp via BVC och den va bättre. Vi va 3 mammor som började ses varje vecka, ibland flera gånger i veckan. Dessa mammor umgås jag fortfarande med. Utan att ha pratat om syskon blev jag och ena mamman gravida samtidigt och fick vårat andra barn samma månad :) Så vi hade sällskap hela andra föräldraledigheten med. Denna gång är jag ensam dock :(

• olw24311
    Y o L o skrev 2016-10-16 20:51:34 följande:

Suck, åkt på halsfluss. Så trist. Går knappt att äta men är ju hungrig. Haha när jag skrev detta kom jag ju på att jag kan äta soppa!

Även fast läkaren säger att det är ok att äta penicillin som gravid tycker jag ändå det känns lite jobbigt.

Usch halsfluss är det värsta! Så glad att de plockade ut mandlarna på mig.

En väl mixad smoothie borde funka med. Kallt bedövar då kyla och smärta går på samma nerver.

Krya å dig!
  • olw24311
    sarahcarolina skrev 2016-10-16 22:07:06 följande:

Vet inte om frågan har varit uppe, men vilken storlek har ni köpt/ ska köpa overall i? 50-56-62? Hur tänker ni, ska ni köpa i olika storlekar eller en större som bebisen får växa i? Tänker mest på er som ska ha teddyoverall eller fleeceoverall.

Tänker ni ha den hem från BB också, isf vilken storlek?

Jag har 2 overaller i strl 62 från de 2 tidigare barnen men tänkte köpa en fleeceoverall i 56. Är storlekarna dubbla typ 50/56 så tar jag hellre en 62/68 De tidigare barnen har kommit ut 52cm långa och vägde 4.1 och 4.2 så 50 använde vi i några dagar bara. Sen kommer ju bebis ha andra kläder under så lite större gör inget tycker jag.
Svar på tråden BF December 2016