• Emmask

BF December 2016

Är det bara jag som upplever att det r en helt annan sak att få tvåan än ettan? Med ettan var alla superglada och entusiastiska, denna gång när vi berättar tycker vänner och familj att det är roligt men väntat. Jag hade önskat att jag skulle få samma respons som förra gången, just eftersom jag behövde ett lyft själv.

Upplever också att första trimestern är om möjligt ännu längre än förra gången. Hur är det möjligt för en trimester att vara så lång? Ingen mage, inga sparkar, ovisshet och väntan. Det vore min dröm att få upptäcka nästa graviditet i vecka tolv.

• Emmask
    Shhaw skrev 2016-05-08 12:09:28 följande:

Får jag undra ni som är väldig smala har magen börjat visa sig lite? Kag är i vecka 6+2 men ingenting syns, är det fel på mig eller? Speciellt på morgona är jag helt platt ????

Magen kommer inte på många veckor till. Man kan vara svullen, men själva livmodern är fortfarande långt under blygdbenet och kommer inte synas förrän om kanske ytterligare sex eller fler veckor.
  • Emmask
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-09 08:53:06 följande:

Har fått lite bruna flytningar sedan igår kväll så jag bokade ett vul nu hos en gynekolog i min kommun. Bor lite utanför stan. Kostar tydligen 350kr. Hade det varit bättre att gå till ngn privat inne i stan tro?

I vår stad kostar det 800 (!). Finns bara ett privat vårdalternativ.
  • Emmask
    blala skrev 2016-05-11 11:38:59 följande:

Bokade mitt vul privat och det kostade 200 kr. Så värt det. Tycker ändå alla borde få ett kring vecka 10. För fram till vecka 18-19 är ju en evighet att vänta.

Var är det så billigt?
  • Emmask
    Shhaw skrev 2016-05-11 14:34:02 följande:

Hallååå var precis på toa och såg att min flytning var ljus brun???????? jag är jätte jätte rädd!!! Vad ska hända nu? Snälla någon som varit med om detta? Har dock inga värk eller molande värk ???????????????? ååååh orkar inte med en fjärde missfall!!!!

Hade såna med förra barnet, bland annat i samband med att jag normalt skulle ha haft mens men också dagarna efter sex. Bebisen mådde toppen!
  • Emmask
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-05-11 22:46:21 följande:
    Jag tror att man kan se hjärtat slå från vecka 6 redan.
    Ja det behöver tydligen inte vara farligt med mindre blödningar även om det kan vara det.
    Man kan enligt min ultraljudsbarnmorska (dvs hon vi betalar hutlösa pengar för tio minuter) se från v 6-7 men hon vill inte lägga ultraljud före v 7+0 eftersom det är så stor risk att man oroad i onödan. Vi kan helt enkelt inte boka så tidigt. Förra gången gjorde jag i 8+2 men var eg i 7+4, nu här jag i 7+2 och vet att dagen stämmer. En risk, menar jag, är att du hade sen ägglossning och i själva verket är i 6+1 tex, och då blir superorolig i onödan. Men ring och hör, vi är ju bara lekmän :)
  • Emmask
    lynx vox skrev 2016-05-12 16:04:58 följande:

Var på inskrivning idag!!
    Tydligen så gör man inte kub i mitt landsting, så antingen får jag söka mej till t ex Sthlm, eller så får jag strunta i det. Eftersom jag är 35 blir jag erbjuden fostervattensprov...
    Nån som gjort det?
    Hur går era tankebanor där?
    Jag tänker kanske mej att först göra kub i närliggande landsting och sen ta ställning till fostervattensprov...??

Fostervattensprov innebär vad har förstått ca 1/150 risk för tidig vattenavgång så jag skulle nog välja bort det om inget indikerar att det är nödvändigt.
  • Emmask
    lynx vox skrev 2016-05-12 21:33:32 följande:

Jag trippelkollade :/
    Västmanlands landsting erbjuder inte kub till någon men eftersom jag har den "höga" åldern av 35 får vi söka oss till ett närliggande landsting som utför detta och ska då få göra det gratis!!
    Så antar att det blir Uppsala, Sthlm eller Örebro som blir aktuellt. Det var vad hon rekommenderade i alla fall. Info om kub kunde jag få här men inte själva undersökningen... Sopigt kan jag tycka!!
    Gick förresten in i v.9 idag och man skulle göra kub i v.11 sa hon så det är väl dags att ringa runt direkt...
    Men vart?? :0

Jag gjorde kub i 13 eller 14, spannet är rätt stort.
  • Emmask
    celavie1 skrev 2016-05-13 17:35:10 följande:
    Jag är i vecka 7+4 och har inte gjort något vul. Nästa onsdag blir det. Vill bara ha det gjort. Jag har inte haft symptom som sedan gått bort utan haft ganska mesiga symtom hela tiden. Brösten är ömma och definitivt större och jag är uppsvälld i magen men annars inget markant. Lite spänningar i nedre delen av magen. Jag förstår precis din oro. Jag känner det med. Jag försöker låta bli och tänka negativt men samtidigt finns känslan av tvivel där. Har du inplanerat vul eller har du redan gjort det?
    Jag har haft en tiondel så många symtom som förra graviditeten (brösten, humöret), och igår började jag blöda brunt. Idag såg jag dock ett fint hjärta på ul (6+4)!
  • Emmask
    Shhaw skrev 2016-05-21 12:12:32 följande:

Mammor, var nu på toa och såg att jag hade fått en klump vitflytning, jätte konstigt. något jag aldrig förr sett, blev genast orolig???? någon annan som upplevt detta?

Vilken vecka? Förra graviditeten fick har en slemklump storlek femkrona som jag i efterhand förstod var slemproppen som lossnade (och ju återbildar sig själv). Då var jag supernojig i onödan. Kan det ha varit den? Geléaktig.
Svar på tråden BF December 2016