• Emmask

BF December 2016

mocha8676 skrev 2016-09-08 09:07:05 följande:

Oj, vad skönt för er att få beviljat snitt då ni tidigare haft dålig/hemsk upplevelse. Själv hade jag turen att ha en väldigt bra förlossning som jag skulle vilja kalla drömförlossning :)

Längtar till nösta förlossning. Men börjar bli nervös nu och har svårt att tro att jag kan få uppleva en lika bra förlossning igen..

Jag hade också en drömförlossning och längtar. Har längtat sedan innan jag blev gravid, men känner verkligen igen mig i din känsla. Dock vet jag ingen som haft en fantastisk första och hemsk andra förlossning. Det ska vara att barnet ligger fel eller dylikt, i övrigt känner jag mest tillförsikt och tror att min kropp vet hur den ska göra. Finns inget mysigare än att få vara i sin bubbla på förlossningen. Är glad att föda på vintern igen, i mörkret, som att världen står stilla.
  • Emmask
    HJ0812 skrev 2016-09-08 17:10:10 följande:

Det är ju inte någon här som väljer snitt för att det är lätt och kul. Om ni skulle välja på snitt eller att ni själva och/eller barnet dör resp får bestående skador så är det kanske inte ens ett val?

Alvin 081121 Asta 130730
    Mot vem/vad riktar du detta lätt aggressiva inlägg?
  • Emmask
    HJ0812 skrev 2016-09-08 17:10:10 följande:

Det är ju inte någon här som väljer snitt för att det är lätt och kul. Om ni skulle välja på snitt eller att ni själva och/eller barnet dör resp får bestående skador så är det kanske inte ens ett val?

Alvin 081121 Asta 130730
    Jag har all förståelse för de många anledningar man kan ha att göra kejsarsnitt och är glad att vården respekterar även rädsla som orsak till snitt. Däremot har jag svårt för fenomenet att mina upplevelser av min förlossning ska stå tillbaka för berättelser om dödsångest. Det behövs en variationen berättelser och jag önskar att jag inför min förlossning fått höra även om positiva upplevelser.
  • Emmask
    MP88 skrev 2016-09-21 18:30:59 följande:

Jag börja känna mig lite stressad över vad som man behöver ha hemma innan bebis kommer.. Kan inte någon som har barn sedan tidigare skriva en lista? 

Inför första barnet hade jag en känsla av att alla butiker skulle stänga i samma stund som barnet kom och att vi därför skulle behöva köpa hem allt för att klara oss i minst en månad. Undrar varför det var så viktigt att ha allt klart? Kanske för att känna att man hade kontroll i en stund av total kontrollförlust. Jag upptäckte ju att butikerna fortfarande hade öppet och att saker jag nojat om fanns 5 minuter bort.

Det som är bra att ha hemma, i min ringa erfarenhet, är
    Barnvagn, åkpåse och/eller overall, babyskydd, tygbitar för kräks (många!), kanske några nappflaskor och ersättning för säkerhets skull, blöjor (många fler än vi trodde), en blöjhink (stor vanlig med lock från Ikea), skötbord (går även byta på golvet ju), amningskudde (men vanliga kuddar funkar också fint), inotyol för röd stjärt var toppen, mjuka fleecefiltar använde vi mycket eftersom vi var så ovana att reglera hennes temperatur.

Till oss var det bra att ha bröstlappar till bhn (läckage), jättestora blöjbindor stulna från BB (avslaget är inte att leka med), öronproppar, matlådor och jourhavande barnvagnspromenerare. Jag tyckte att en amningsponcho var bra i början innan jag fått in vanan och var bekväm med att amma "inför folk". (Men en sån syr man med några sömmar, ångrar att jag önskade mig en för typ 300 kronor.)

Våra inköp denna gång, som vi inte hade sist, är en väckarklocka som lyser tiden i taket och en takvagga. Och en riktig videokamera med mycket utrymme.

Det vi trodde var onödigt men som räddade mig redan när första var rätt liten, var en batteridriven babygunga köpt på loppis.

Generellt önskar jag att jag ägnat mer tid åt att föreställa mig hur det är att ha en nyfödd och att fråga andra om hur de upplevde första tiden, och mindre tid åt att preppa det praktiska. Jag vill VARMT rekommendera boken Nödrop från lyckobubblan för den som i december/januari känner sig som jag kände mig. Där finns någon att hålla oro handen.

Inför förlossningen vill jag rekommendera alla att läsa Helis Föda utan rädsla och Gaskins Guide to childbirth. Skala bort 15 respektive 30 % flum och ni har de perfekta guiderna för att använda smärtan och göra den till en kraft.

Gud så långt detta blev!
  • Emmask

Och nattlampor! Vi hade en i barnrummet och en i vårt sovrum. Absolut nödvändigt för oss. Vi hade en sån ljusslinga med bollar.

• Emmask
    Y o L o skrev 2016-10-05 21:53:45 följande:

Själv blir jag mer rädd för allt det andra om man äter för lite omega 3. Man vet ju inte vad man ska tro om allt man läser :) man får väl bara följa magkänslan!

Jag är också vegetarian och förra graviditeten fick jag upp tabletterna som sura uppstötningar = typ fiskleverolja i munnen. Bland det vidrigaste jag upplevt. Så man kan väl säga att jag "väljer" att följa de rekommendationerna framför alternativet att utstå fisksmaken igen :)
  • Emmask

Jag har 89 dagar kvar. Hänger här eftersom det känns som ett decemberbarn. Ska jobba till 16/12 och sen slappa fram till bf 4/1. Eller slappa och slappa, har ju fler barn. Ni utan barn sedan tidigare, gör det mesta av er sista tid ensamma! Jag förstår att en majoritet bara längtar ihjäl sig sista tiden, men jag njöt. Bästa veckorna, varje ledig timme var så extremt ledig. Sen kom barnet på bf och jag var alls inte redo. Hade ju serier att se, folk att träffa :)

• Emmask
    mocha8676 skrev 2016-10-10 19:26:39 följande:
    Var på föräldrakurs första graviditeten. Det var så kul :)
    Åh vår var meningslös. Blir väldigt nyfiken på vad som var givande, alltså hur en bra föräldrakurs ser ut? Hade varit kul om det varit kul :)
  • Emmask
    Vasilisat skrev 2016-10-11 10:51:35 följande:

Varning..måste klaga...Skrikandes

Fick samtal från BM och hon ville endast påminna att ikväll kör vi igång föräldrakurs. Så hon säger : Du får ta med dig en kompis,eller mmm...partnnnn...elller syster eller ..mmm ....(lång paus) ....eller komma själv,det gör inget ! 
    Jag tycker om min BM jätte mycket,hon har stor bagare med erfarenhet ,även om hon har skickat mig till dietisten och tjatar att jag ska promenera mer,fast hon är medveten om foglossning jag lider av ...  Hon vet att jag har ingen partner längre.Och jag har berättat att jag är en introvert person. Jo jag har vänner,men inte såna jag går tillsammans till toa. Jag har vänner som har jobb och egna familjer. 
    Varje gång hon är tvungen att ta det här med mitt status,jag upplever att hon har svårt och spotta ut .Och inte bara min BM.Finns mängder med folk som har svårt att diskutera med mig när vi pratar ´´barn´´ och ordet ´´partner´´ är inblandad.
    Jag fattar inte ! Vad är det som är svårt !? 
    Inse att jag har gjort mitt val,att lämna en man som ljög och till sista försökte misshandla mig.Att jag har valt att behålla barnet jag började älska långt innan jag fick + . Acceptera att jag valde bort abort efter allt som hände i  privatlivet,bara för att jag struntar i STATUS . 
    Jag är lycklig som det är nu. Jag har underbar familj som stöter mig varje dag. Jag har inga bekymmer med ekonomi,då till slut jag fick rätt mot Fkassan ( hoppas bara på att det stannar så ) .Jag har jobbar som en häst och kämpar emot infertilitet i alla dessa år vi var tillsammans. Jag är 27 år .(alltså 3 kvar till 30). Mitt första barn. 
    Är jag direkt en dålig mamma bara för att jag valde lämna förhållande där tolerans pinne växte som sjutton för varje dag ... 
    Folk fortsätter påpeka att det är så svårt att vara ensamstående mamma.... Är det så ???  Min mamma uppfostrade 3 barn själv,och det var inte i dagens Sverige. Detta hände i sovjet .På den tiden var svårt att få tag på maten även om man hade råd . 
    Vad ska jag bekymra mig nu förr..ordnad ekonomi,bor inte i storstad,hyran ligger lågt. Familjen som bor nära,och ett gäng med vänner(är det akut då ställer dom upp det vet jag) . Att man inte får sova så mycket ? puff.... förr kunde jag jobba på flera arbetsplatser och sova max 4 tim emellan. 
    Är detta verkligen så fruktansvärt skrämmande att mitt barn kommer slippa se hur  far kommer misshandla mor?? Jag fattar inte,varför andra har det svårt när det gäller ensamstående mamma. 
    Även om barnets bio´far inte är närvarande, han har umgänges rätt,och jag tänker inte neka honom, så långt detta kommer fungera. 
    Vad är så svårt för folk när det gäller ensamstående mammor ? Skrikandes

Du är så jävla grym! Hatten av för dig och att du tog dig ur ett skitigt förhållande med ett arsel till karl. Du kommer bli en utmärkt mamma och låt inte som komma skall få dig att betvivla det. Och låt inte "folk" komma åt dig.
Svar på tråden BF December 2016