• Emmask

BF December 2016

Mariro skrev 2016-07-16 15:49:05 följande:

Hej alla! Är det någon som har känt av hemorrojder? Eller för min del känns det ibland som om ändtarmen inte dras in helt (sorry för äckelinfo) och det är som en liten mjukare del som inte går tillbaka alls. Är det hemorrojder? Även om det inte gör ont? Hjälp!!

Jag har problem med det sedan förra förlossningen. Det är faktiskt mina enda rädslor i för denna förlossning, att det ska bli värre. Det är hemskt när jag glömt dricka vatten och blir hård i magen, annars märks det inte av.
  • Emmask
    Mariro skrev 2016-07-17 13:54:12 följande:
    Ja, det där med att dricka vatten. Toabesöken är ju typ var tjugonde minut ändå, även om man inte tycker sig dricka så mycket, kan väl flytta in på toaletten isf haha.
    Konstigt det där! Jag har varken denna eller förra graviditeten behövt gå på toa mycket förrän ungen blivit tung och börjat trycka på. Tänk så olika det är :)
  • Emmask
    AcileONicco skrev 2016-07-27 08:24:20 följande:

Hej hej. Bf 8December.

Första barnet men har vanan inne från syskon och som barnskötare. ????

Däremot helt orutinerad på när man borde börja köpa på sig saker till liten. Och vad man kan köpa begagnat vs. Nytt

Min riktlinje är att köpa allt begagnat. Det enda vu köpt nytt med vårt första barn är amningskudde och bilbarnstol (efter babyskydd alltså) eftersom de var så svåra att hitta beg utan att vara gamla. Barn har dem ju så länge, medan babyskyddet bara används 68-12 månader typ. Nappflaskor som kostar 80 nya köpet jag för 10 på loppis och kokar upp. Köper till nya napp-delar.
  • Emmask
    AcileONicco skrev 2016-07-27 08:24:20 följande:

Hej hej. Bf 8December.

Första barnet men har vanan inne från syskon och som barnskötare. ????

Däremot helt orutinerad på när man borde börja köpa på sig saker till liten. Och vad man kan köpa begagnat vs. Nytt

Sängkläder har vi fortfarande inte börjat använda till vår tvååring. Underlakan ja, men ingen kudde och täcke. Hon sover med en tunn filt pga är så varm. Alla kläder har jag köpt på stora barnloppisar. Man får sjukt mycket kläder. Köp inte för mycket, är mitt råd.

Vi skulle ha råd att köpa allt nytt, men jag ser ingen anledning. När det gäller barngrejer har så många köpt så mycket dyrt i onödan att det finns all möjlighet att spara stora pengar genom att köpa i andra hand. Men framför allt är det mer hållbart. Skötbord nytt 1200, begagnat exakt lika 3-400. Spjälsäng 1500 ny, begagnad 250. Vår syskonvagn ny 15000, begagnad 7500. Första förskoleoverallen ny 900, begagnad 250. Takvagga ny 1800, begagnad köpte vi för 400. Klädset nyfödd 300, beg 30-50 i nyskick.
  • Emmask
    frkvilljunu skrev 2016-07-27 19:19:59 följande:

Skönt att se att jag/vi inte är ensam om att köpa begagnat/gå i de tankarna. Jag har också haft lite tankar om att jsg ville köpa nytt pga egen uppväxt och jag ärvt och siitit med mina två äldre nu tonåringar men även om jag har råd idag på ett annat sätt så känner jag att begagnat ofta blir smartast. finns så mycket i bra skick!

Håller med lite om vagn utbud men vi har ändå chansat på en teutonia som vi gav 1000 kr för med både liggdel, mjuklift.sittdel.åkpåse.myggnät etc etc. . mycket för liten peng.nä jag kanske inte kommer va nöjd med den hela tiden men då finns det ju ett gott utrymme att byta utan att ruinera sig tänker jag.

Cossi skrev 2016-07-27 16:14:04 följande:

Grattis till alla som fått se era små på Rul!

Håller med ovanstående om att begagnat oftast är smartast, men jag vet inte hur vi kommer att göra med vagnen, lutar åt att köpa ny. Vår gamla var helt utsliten, efter tre barn, så den är slängd. De jag sett på blocket verkar antingen gamla/slitna till ett billigt pris eller så gott som nya till pris nästan som ny...och då väljer jag hellre en ny. Man använder ju vagnen flera år, så de blir ju slitna efter i alla fall två barn som många får. Hur tänker ni andra kring vagn?

Jag hade ambitioner att vara aktiv och i fin form i under hela graviditeten, men förutom promenader (ca 20-30min/dag i ganska lugnt tempo) får jag inte till något annat. Känner mig trött och ur form, gympar jag lite hemma en dag har jag ofta ont i halsen dagen efter. Tycker det drar och spänner över magen när jag anstränger mig, jag blir andfådd och får hög puls direkt och motivation saknas. Lyckas ni andra bättre, och hur håller ni igång? Tur i alla fall att vi har hund . Kom gärna med tips som kan ge en spark i baken, känner att jag behöver det!

Just vagnen var vi också tveksamma till pga garantier etc. Den vi köpt till första barnet höll inte måttet längre och står nu som förskolevagn hos någon annan. Hade det inte varit just en syskonvagn vi behövde, som är väldigt dyr ny, hade vi nog köpt ny för garantins skull. Men 15 000 för en vagn är allt för galet i min värld :)
  • Emmask

I v 17 med förra hade jag gått från 60 till 62 kilo. Nu har jag redan gått från 60 till 64,5. Har smått panik. Förra gången vid denna tid kom våren och jag hare levt precis som vanligt, nu har det varit sommar med mindre träning och utemat i samband med resor. Känner mig överrumplad av att min kropp inte balanserat dessa ojämnheter så som den brukar och det börjar ringa varningsklockor. Någon som känner igen sig? Jag åker iaf topp gymmet NU och styr upp ryggträningen. Den är prio ett och jag har försummat den denna graviditet.

• Emmask
    Friedan skrev 2016-07-31 16:12:32 följande:

Ha, ha. Jag som sa att vi bara ska köpa begagnat. Idag har vi varit och köpt nytt skötbord och beställt en ny vagn. Så kan det gå. Men det var superrea så kostnaden blev ungefär som att köpa begagnat  

Min man börjar jobba i morgon och är redan lite stressad över hösten, tiden och när vi ska hinna köpa saker som säng och babyskydd. Nu kan han pricka av några grejer i alla fall....

Haha. Man ska ha is i magen när det gäller begagnat, aldrig stressa. Babyskydd är ju bra att ha innan vecka 30 men spjälsängen använde vi inte förrän dottern var flera veckor, och knappt ens då (intill vår säng). Ett tips är att köpa en med öppningsbar sida och höjbar botten så att den kan stå kloss i kloss med er säng.
  • Emmask
    MP88 skrev 2016-08-20 23:13:12 följande:

Har ni några tips på åkpåsar till liggdel? Jag hittar bara tråkiga! Vill ha en fin och gosig till vår lilla tjej.. 

Jag köpte just en begagnad Elodie details Graphic åkpåse och skötväska. Har inte hämtat ut den än men den är så sjukt snygg och enligt uppgift också mysig.
  • Emmask
    MP88 skrev 2016-08-21 10:55:49 följande:
    Är den så pass liten så att du kan ha den i liggdelen?
    Har inte provat än. Tror nog den ryms, kan återkomma när jag hämtat ut den på posten.

Med förra barnet hade vi inte åkpåse (född i september) förrän hon började sitta, och knappt ens då. Fattade inte poängen riktigt förrän hon var rätt stor, nästan förskoleålder. Vi hade henne som nyfödd i overall, på en fäll och under filt. Vi får se hur vi gör denna gång, risken är att det är riktigt kallt i januari (bor i västerbotten) och att vi behöver både overall och åkpåse.
  • Emmask
    Gabriella89 skrev 2016-08-22 18:59:41 följande:

Tycker bebben varit otroligt lugn i magen i några dagar (vecka 26, snart 27). Någon mer :/

Åk alltid in och lyssna på hjärtljuden om mönstret förändras och sparkarna tydligt minskar. Hellre en gång för mycket än för lite.
Svar på tråden BF December 2016