• Emmask

BF December 2016

Fian88 skrev 2016-05-29 06:44:42 följande:

Hade också en jättebra förlossning och längtar till nästa!<3

Men varför morfin? Det går ju över till fostret, hade jag aldrig velat ta som gravid om det inte var ett absolut måste. Trodde inte man gav morfin till födande i Sverige längre, just eftersom barnet kan komma ut slött och väldigt påverkat.

Morfin används visst runt om i Sverige när födande haft värkar länge och behöver en sovdos för att orka med förlossningen. Ibland ingår då morfin, enligt min barnmorskevän. Min gissning är att fördelarna av att barn och mamma får vila överväger nackdelarna, annars skulle nog inte dessa proffs fortfarande använda det.
  • Emmask
    olw24311 skrev 2016-05-28 23:03:52 följande:

Jag har valt att försöka med vaginal förlossning denna gång. Hade en inte så bra förlossning första gången och hade förlossningsskräck inför andra, eller mer gå över tiden skräck. Så när Bf kom och ingenting hade påbörjats så att jag kunde bli igångsatt så bröt jag ihop och blev erbjuden tid för snitt dagen efter.

Nu i efterhand ångrar jag det då min återhämtning efter snittet va betydligt värre än efter vaginal förlossning. Orkar inte gå igenom det en gång till. Chansar hellre på stor bebis :)

LyCKa55: så sa min BM hos mödravården med men när jag fick träffa en speciallistBM på SÖS så va det inga problem. Tror att de säger så mycket för att få kvinnor att välja vaginalt vilket är skonsammare för kroppen oftast.

Även jag lovordar epidural och lustgas. Man behöver inte ha mer ont än nödvändigt :)

Roligt att du vill testa vaginalt! Jag arbetade mycket med att läsa och visualisera inför min förra förlossning och kände mig konstigt nog förberedd på vad som helst. Jag hittade mitt sätt att hantera värkarna och har aldrig känt mig så stark. Visst vacklade jag ibland, men jag kände mig i min kropp för första gången j mitt liv, så kompetent. Det berodde dels på arr min kropp var samarbetsvillig, men också på mitt förarbete. Föda utan rädsla och gatskins bok är väldigt användbara. Studier visar att kvinnors förlossningsupplevelser inte står i paritet till hur "jobbiga" förlossningar de haft i journalen, utan till hur de förhåller sig till smärtan. Sånt kan man som tur är jobba med! Inget gör mig så ont som när kvinnor i One born every minute får ligga där i paniktillstånd och ingen tar ansvar för att ta dem ur det och in i en trygg sinnesstämning. En doula är guld när det kommer till sånt, men även en barnmorska som vet vilket stöd du vill ha. Jag hoppas verkligen att du får en bra upplevelse!
  • Emmask

Med sagt menar jag inte att det inte finns kvinnor vars upplevelser är bortom förberedelse, inställning, verktyg och stöd, men utifrån allt jag läst borde vi arbeta ännu mer med förberedelse och stöd.

• Emmask
    Tvåbarnsmamman79 skrev 2016-06-01 04:54:52 följande:

Ska på kub idag och vaknade nyss av att det var kladdigt i trosorna typ en brun blödning el ngt. Igår gick jag å hoppades att allt skulle vara ok nu känns allt skit som att det inte finns ngn chans :/. Fan är ändå i v 13 kände en liten chans att pusta ut.

Jag hade så i en vecka, men gjorde ul och allt var fint.
  • Emmask

Jag är i vecka 10 och hörde just fostrets hjärtslag med min hemmadoppler. Helt magisk upplevelse!

• Emmask
    Y o L o skrev 2016-06-08 07:00:36 följande:

En fråga bara, absolut ingen kritik eller pekpinne, men min bm sa att man inte ska använda doppler innan v 16, att det är sämre än att göra ul. Vad säger tillverkarna om det? Står det någon varning eller liknande?

Det står från vecka 16. Vad jag läst är detta mer en fråga om att inte bli stämda än att det finns någon faktisk evidens för att det är farligt. Min inställning mer generellt är att det finns ohyggligt många pekpinnar för gravida och nyblivna föräldrar, vara effekter är försvinnande små men som gör att föräldrar får en jobbigare graviditet eller första tid. Att undvika alkohol och rökning är självklart, men i övrigt tror jag på att lindra sin ångest eller underlätta i vardagen framför att jaga att minska risker som är bortom minimala. Hade jag haft den inställningen förra graviditeten hade min förlossningsdepression sannolikt varit lindrigare och min anknytning till barnet bättre.
  • Emmask
    Y o L o skrev 2016-06-13 19:45:34 följande:

Hehe mer det sista, tänkte att man kan ha ståbräda då? Men kanske ska satsa på en cykelvagn som man även kan ha som vagn.. Ju mer jag tänker på det ju mer känns det som att en syskonvagn behövs.

Chariot cheetah har vi, enkel. Ska byta till dubbel när syskonet kommer. Superbra vagn och rätt bra pris på xxl.
  • Emmask
    Knyttan skrev 2016-06-13 21:06:00 följande:
    Ok jag har dagens dilemma här då. Jag är relativt nyexad lärare i bristämnen (har arbetat som olegitimerad ett par år tidigare innan jag fick första barnet). Nu har jag haft ett vikariat sen årsskiftet. Jag misstänker att jag ej fick förlängt där jag är nu pga. att min närmaste chef fick reda på att jag var gravid. Mkt illamående mm så jag tyckte det var bäst att berätta.

Jag har även "övertalats" på en annan skola att tacka nej till en erbjuden tjänst när det kom fram att jag var med barn. Ville egentligen inte jobba där så det var ok ändå. Idag har jag varit på en annan skola där jag jobbat litegrann tidigare. De söker för ett föräldravikariat fram till i december. Jag har BF 3/12 så jag kommer ju inte kunna jobba ca sista månaden på vikariatet och kommer då sätta både chef och elever lite på pottkanten. Men rektorn jag pratat med sa vid intervjun att jag mer el mindre är förstahandsvalet iom att jag jobbat där innan och de varit nöjda. Evt kan det också bli öppning till anställning senare.

Om jag talar om att jag är gravid är det nog 100% säkert att jag ej får vicket. Om jag inte säger ngt kommer det att bli dålig stämning med chefen i augusti när jag kommer dit med stor mage, och chansen att få jobb där sen blir nog inte heller så stor... Men för mig är nog detta sista chansen att få ett jobb till hösten annars kommer jag antagligen vara arbetslös fram till BF. Jag vill ju jobba! Plus att jag kommer att få bättre FP om jag jobbar några månader till...

Vad säger ni? När ska jag säga att jag är gravid? Nu? När papprena är påskrivna? När skolan börjar i augusti?
    Kan du få jobb i framtiden i din stad, om denna arbetsgivare skulle tycka att du har dålig moral och därför "varna" andra för dig? Det är det värsta scenariot jag kan se. Usch vilken jobbig situation.
  • Emmask
    Seaflower skrev 2016-06-13 21:58:48 följande:
    Nu har jag ingen själv, men min kompis hade en piercing där och hon tog ut den. Vet inte detaljerna och om hon satte i den igen efteråt tyvärr..

Växer det verkligen ihop så snabbt?
    Mina i läppen växte igen på en dag. Men utifrån min förra förlossning och med tanke på hur svullet underlivet var i fem dagar (babianrumpa) skulle jag inte komma på tanken att röra den mer än för mjuk vattentvätt på ganska länge. Fråga din bm?
  • Emmask
    Seaflower skrev 2016-06-16 14:17:31 följande:

Vart har ni som har en doppler (?) köpt en och vad kostar den?

Köpte en clearblue för 100 kronor på tradera. Funkar utmärkt.
Svar på tråden BF December 2016