• Emmask

BF December 2016

Cossi skrev 2016-06-19 14:22:27 följande:

Märker att jag blivit så känslig, det är väl hormonerna... Min svärmors småtaskiga sätt som jag tidigare kunnat hantera gör mig så ledsen nu. Skickade blommor till hennes födelsedag för att göra henne glad ( ett arrangemang med våreld), sen ringde hon min man och frågade om det var jag som valt blommorna eftersom det var blommor man brukar sätta ut på gravar... Vi har precis berättat om bebisen, enligt min man blev hon glad och jag skickade en ul- foto till henne, men fick aldrig något svar, ett litet "så söt" hade gjort mig glad. Hon brukar dröja dagar innan hon svarar mig, min man eller svägerska får svar direkt. Min man är inte svensk och tidigare har jag tänkt att det är kulturellt/att jag missförstår, men hon gillar mig nog helt enkelt inte.

Kanske inte rätt forum, behövde bara skriva av mig. Och jag är nog lite överkänslig just nu. Hur är eran relation med svärmor? Upplever helt klart att det blev jobbigare sedan barnen kom.

Min mans mamma är det bästa som hänt mig näst efter honom och barnen. Hon är allt jag drömde om när jag i mitt förra förhållande var fast med en svärmor i fyra år, som påminner mycket om din svärmor. Det är säkert inget kulturellt, utan helt enkelt en fråga om en surkart. Min fd svärmor kom med insinuationer hela tiden men min pojkvän påstod sig aldrig märka. Allt jag ville med vår semester var fel, att läsa bok var fel, att vilja vila var fel. Det var som att sitta igenom en lång och utdragen tenta i att göra rätt, där allt som kom spontant för mig var fel. Jag ordnade en liten vinkväll med min bästa kompis när jag och pojkvännen gjorde slut, bara för att fira att jag aldrig nånsin skulle bära hennes barnbarn.

Mina enda tips är att minimera umgänget till det nödvändiga och helt släppa ambitionen om att nå henne. För hoppningsvis kommer barnet släta över, de gör ofta det.
  • Emmask
    Mariro skrev 2016-06-23 12:06:58 följande:
    Jag hade det för någon vecka sedan. Låg dubbelvikt i sängen hela dagen, kändes som att livmodern drogs åt alla möjliga håll. Men på morgonen dagen därpå hade det försvunnit! 
    Första graviditeten hade jag växtvärk varje dag, denna gång har jag inte haft tillstymmelse. Ändå är allt ok. Underligt!
  • Emmask

Vi kommer ha 2 år och 3 månader mellan barnen. Överväger att beställa en bugaboo dockey från Nederländerna? Några synpunkter eller erfarenheter?

• Emmask

*donkey

+ högt andra hands-värde
    + fantastisk vagn
    + kan användas som mono tills syskonet kommer

- 12500 kronor

• Emmask
    LyCKa55 skrev 2016-06-23 21:27:19 följande:
    Låter lite som foglossning. Sist hade jag "bara" ont i höfterna men nu har jag haft ont ner i benen i vissa ställningar, i ryggslutet samt skinkorna.

Det ilar som du säger o man känner sig riktigt stel
    Min foglossning är som skarpa knivar o höfter och underliv. Men efter långvarig påfrestning kan det också yttra sig som trötthet i höfterna.
  • Emmask
    Mariro skrev 2016-06-30 10:44:12 följande:

Har någon börjat tänka på föräldraledighet och så? Jag är helt ny inom det så det känns som en jättedjungel! Har sett att det finns en funktion där man kan fylla i och få ut ungefärligt belopp, men det är ändå många frågor som kvarstår:

typ, när får man moderskapsintyget som man måste skicka in till FK?

Eller kan man göra ändringar i sin ansökan om man under föräldraledigheten inser att man vill göra annorlunda?

Och har man fortfarande rätt till semester från sitt vanliga jobb, så att man slipper ta ut det i föräldradagar?

När hade ni tänkt fylla i och skicka in allt det där?

Jag kände lika inför mitt första. Du har fått bra svar. Mina spontana råd: Grovplanera och ändra allt eftersom era behov ändras och i den grad arbetsgivaren tillåter. Ta ut så få dagar i veckan ni har råd med, eftersom ni efter barnets ettårsdag måste ta ut fem dagar i v för att inte tappa er sgi. Dagarna ryker på så vis snabbt efter ett år. Så här o efterhand önskar jag att vi använt sparpengar och sparat ännu fler föräldradagar första året, för att betala igen efter ettårsdagen. Jag och mina vänner med barn har alla ok löner och ingen har behövt ta ut mer än 3 fp-dagar i veckan, men har man dåligt med pengar är situationen naturligtvis annorlunda.

Vi har fyllt i allt eftersom och ändrat utefter behov. Det vi ångrar är att min man bara var hemma tio dagar och sedan började jobba 100 %. Det var ju de första månaderna som var absolut jobbigast och jag borde ha haft honom hemma mycket mer i början. Denna gång ska han börja jobba deltid istället för heltid efter de tio dagarna.

Dubbeldagarna brinner inne efter ett år. Vi ska nog använda dem första månaden denna gång, om vi alls använder dem.

Jag trodde att jag skulle älska att vara hemma men vi bestämde att jag skulle börja jobba redan efter sju månader eftersom jag längtade efter jobbet. Tillåt er att känna efter vad som passar er bäst.
  • Emmask
    Mariro skrev 2016-06-30 19:06:56 följande:
    Jättebra tips, tack! Tror nästan jag ska skriva ut din text och spara. Och det där med 5 dagar i veckan efter ett år, tyckte jag lusläste allt på FKs hemsida, men det där känner jag inte igen, så superbra att du säger det.
    Kul att kunna hjälpa! Tänk dig föräldraförsäkringsystemet som en muterad schweizisk armékniv som utvecklats utifrån principen "jo men det kan vi väl lägga till" istället för "ja, men vad händer med användarvänligheten och begripligheten för vanligt folk?". Generellt kan man säga att vi förra gången tänkte dela rakt av, och det gjorde vi, medan vi denna gång delar lika men mycket mer anpassat efter våra behov som par/familj. Ingen av oss är särskilt sugen på att vara hemma med en tremånaders, men båda med en åttamånaders, alltså delar vi denna gången inte bara lika i tid utan också i "nöje". Om arbetsgivaren tillåter blir det långa perioder då vi jobbar halva veckorna var. Men det är tyvärr få jobb som är så flexibla som mitt.
  • Emmask
    Pimpinellan skrev 2016-07-01 16:13:32 följande:

Vågar mig nog in här nu efter att ha sett en levande bebis på UL i onsdags!! Glad Först nu kan jag säga att jag är gravid. Men min historik av 10 års försök, oändliga IVF.er och ED och flera missfall har det inte varit givet att komma ända hit. Inte följt tråden, men får väl läsa ikapp litegrann vart efter.

B.f 2/12 och det blir säkerligen tidigare, men platsar väl ändå hoppas jag. Flört 

Stort grattis! Vilken fantastisk sak att äntligen ha en bebis på gång. Kan inte förställa mig glädjen.
  • Emmask
    JonnaEmilia75 skrev 2016-07-08 12:13:02 följande:

Jag: Abbe, vill du helst ha en lillebror eller lillasyster?

Abbe (3år): Hmmm... Ett troll!

Tyvärr för Abbe blir det inget troll, det blir en liten bror! :D

Vi var på rul igår och allt såg fint ut. Pojknamn är svårt! Vi har ett enda som vi vill att han ska heta, men ingen plan B om han kommer ut och inte alls är en Ture.

Själv har jag både Abbe och Ture på min lista men maken instämmer inte :(
  • Emmask
    Seaflower skrev 2016-07-16 05:10:47 följande:
    Åh, ja!! Jag nyser så jag blir galen snart! I stort sett hela dagarna, men om jag vaknar mitt i natten så nyser jag då med. Vilket resulterar i täppt näsa/rinnande näsa så jag inte kan sova :-O

Jag är allergisk mot katt och pollen i vanliga fall och har läst att graviditet kan göra det värre! No shit..

Det är därför jag skriver detta kl 5 en lördagmorgon.. Vaknade 03.30 och ska dessutom jobba idag
    Det är gräs man är allergisk mot just nu. Jag är också 5 gånger mer allergisk nu än annars. Blir tokig!
Svar på tråden BF December 2016