• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Ledilnaan
    Liloolei skrev 2016-12-18 22:41:48 följande:
    Hej!!! Hon kom åt och hjälpte till att dra fram den. Dagen innan hade jag 5 h tuff mensvärk som måste ha flyttat fram livmodertappen en aning i rätt riktning.

Molande värk från och till hela kvällen. Ringde in igen vid 22.30 och bad om råd. Då sa dom att jag skulle ta två panodil och lägga mig. Hade inga smärtstillande hemma och lade mig för att sova ändå. Mellan kl 23 och 02 kom mensvärkar. En halvtimme emellan eftersom jag vaknade och tittade på klockan i mörkret.

Vid 02.30 sa jag till min man att vi ska ringa och åka in... vi gjorde det och var framme kl 03.20.

Värkarna blev tätare och hade ctg kontroll till kl 04.00 sedan en vaginal undersökning. Jaha? 6 cm öppen? Då fick jag ett rum! :) sedan var det 8 cm öppen ca kl 05.00 och 05.42 kom hon! På BF!!! Älskade friska fina barn. Jag är så lycklig.
    Stort Grattis till tösen!

Igår hade jag en del förvärkar hela kvällen, väldigt oregelbundet och inte jättestarka, men ändå fler än vad jag har haft innan. Precis när jag skulle somna så kom det en stark, tänkte att nu kanske... men de tog ut totalt. Nu molar det lite till och från bara, men det går ju åt rätt håll iallafall. Hoppas verkligen att han kommer snart, helst idag.
  • sillencillasill

Nu har jag varit hos BM, hon kom åt att göra en ordentlig hinnsvepning och kände till och med barnets fontanell. Det hade hänt grejer sedan sist sa hon och trodde att nu kommer bebisen. Jag hoppas och ber! Har som mensvärk nu, får se hur dagen artar sig.
    BF imorgon men både jag och bebis är stora så BM var väldigt optimistisk om att det inte skulle dröja länge nu....

• MP88

Nu är äntligen vår lilla prinsessa här! Tidigt i fredags morse kom en helt perfekt liten tjej till världen :) 

• Ledilnaan
    MP88 skrev 2016-12-19 13:15:34 följande:

Nu är äntligen vår lilla prinsessa här! Tidigt i fredags morse kom en helt perfekt liten tjej till världen :) 

Stort Grattis!
    sillencillasill skrev 2016-12-19 10:49:03 följande:

Nu har jag varit hos BM, hon kom åt att göra en ordentlig hinnsvepning och kände till och med barnets fontanell. Det hade hänt grejer sedan sist sa hon och trodde att nu kommer bebisen. Jag hoppas och ber! Har som mensvärk nu, får se hur dagen artar sig.
    BF imorgon men både jag och bebis är stora så BM var väldigt optimistisk om att det inte skulle dröja länge nu....

Jag håller tummarna att det tar fart ordentligt nu och lillen kommer ut!
    Jag ska till bm imorgon och hoppas på att hon kan göra en ordentlig hinnsvepning då.

Nu är jag lite orolig, i lördags kunde jag känna bebisens huvud genom slidan (har gjort det med alla mina barn, är så häftigt) men idag kunde jag inte känna huvudet längre, blir orolig att han ska ha vänt på sig :-/

• Rumpkulla

Ni som fått hinnsvepning av BM, var det svårt att få ett ja till det?

Min BM hävdar att hon inte får göra någon om inte en läkare skrivit i journalen att det ska utföras. Är öppen 1-2 cm, barnets huvud går att peta på, slemproppen har lossnat och jag har haft regelbundna sammandragningar som gör ont i över en vecka. Har BF 20/12 och nästa besök hos BM är 23/12 så jag ringde och frågade om en hinnsvepning kunde göras på fredag när jag är där. Men då säger hon att hon inte får. Är så less på all denna smärta och att spy och må djävul att jag känner mig desperat.

• Ledilnaan
    Rumpkulla skrev 2016-12-19 14:52:51 följande:

Min BM hävdar att hon inte får göra någon om inte en läkare skrivit i journalen att det ska utföras. Är öppen 1-2 cm, barnets huvud går att peta på, slemproppen har lossnat och jag har haft regelbundna sammandragningar som gör ont i över en vecka. Har BF 20/12 och nästa besök hos BM är 23/12 så jag ringde och frågade om en hinnsvepning kunde göras på fredag när jag är där. Men då säger hon att hon inte får. Är så less på all denna smärta och att spy och må djävul att jag känner mig desperat.

Min bm sa ja direkt när jag frågade, hon gör det mesta jag ber om.
  • Rumpkulla
    Ledilnaan skrev 2016-12-19 14:57:38 följande:

Min bm sa ja direkt när jag frågade, hon gör det mesta jag ber om.

Vad konstigt. Kan det skilja sig mellan olika landsting kanske? Tillhör VGR, men hittar inte någon information om att en barnmorska inte skulle få utföra en hinnsvepning om den gravida är tillräckligt långt gången och det inte finns några komplikationer som gör det direkt olämpligt.
  • sillencillasill
    Rumpkulla skrev 2016-12-19 14:52:51 följande:

Det var faktiskt min BM som föreslog det själv för några veckor sedan så jag har gjort tre stycken men idag var första gången som hon "kom åt". Har BF imorgon. Jag har haft molande mensvärk hela dagen men lugnare nu på eftermiddagen. Blir väl ingenting :(
  • Ledilnaan
    Rumpkulla skrev 2016-12-19 15:18:12 följande:
    Vad konstigt. Kan det skilja sig mellan olika landsting kanske? Tillhör VGR, men hittar inte någon information om att en barnmorska inte skulle få utföra en hinnsvepning om den gravida är tillräckligt långt gången och det inte finns några komplikationer som gör det direkt olämpligt.
    Jag tillhör också VGR, men det verkar som om jag har haft tur med min bm, hon gör det mesta jag frågar om, fick höra hjärtljuden redan i v:11, hon mäter magen redan då mm.
    Däremot sa hon att läkare inte vill att de lyssnar på hjärtan mm förtidigt, ifall de inte skulle hitta rätt och man som gravid blir lätt rädd/orolig. Men hon gör det mesta för hon kan och har jobbat inom detta i många år.
  • Felle91

Har bf idag 19/12. Vid 13 tiden idag gick slemproppen. Börja känna en svag mensvärk efter det som hållt på i princip hela dagen. Kände precis ett "knäpp" och vatten kom. Hade en binda och det är lite gulaktigt (ej urin). Har vid 3 tillfällen de senaste veckorna trott att vattnet gått och ringt förlossningen men denna gången kändes de verkligen annorlunda. Någon som varit med om detta och kan tänka sig om det är vattnet eller från slemproppen alt en rejäl flytning? Sjukt svårt att avgöra blir typ galen av att inte veta vad som händer..

Svar på tråden BF December 2016