• Vicktess

BF December 2016

Hej alla blivande december mammor :)

Fick ett plus på stickan idag och har BF 1 December. Tänkte starta den här tråden så att vi kan följas åt, få råd och peppa varandra. 
    Så är det någon mer än jag som nyss fått ett plus på stickan? :)

• Svar på tråden BF December 2016
  • Cherry83

Grattis till er som fått era underbara bebisar och en puff till oss som väntar:)

Va hos bm idag och fick en hinnsvepning.
    Hon sa att livmodern va mjuk o mogen och att jag börjat öppna mig det ända som behövdes va lite värkar sa hon!
    Annars blir det igångsättning 29/12!

• Y o L o

I måndags kom vår lilla dotter via planerat snitt. Ingen rolig upplevelse, men skönt att hon är här nu. Är kvar på sjukhuset då amningen inte kommit igång och hon gått ner mer än 10% i vikt. Ska dock få åka hem idag och så tillbaka på läkarbesök i morgon för att kolla så hon gått upp. Ger ersättning samt ammar och pumpar.

Hur har amning funkar för er andra?

• Madeloo
    Y o L o skrev 2016-12-21 13:19:45 följande:

I måndags kom vår lilla dotter via planerat snitt. Ingen rolig upplevelse, men skönt att hon är här nu. Är kvar på sjukhuset då amningen inte kommit igång och hon gått ner mer än 10% i vikt. Ska dock få åka hem idag och så tillbaka på läkarbesök i morgon för att kolla så hon gått upp. Ger ersättning samt ammar och pumpar.

Åh grattis!!

Jag hade ingen bra erfarenhet från amning från första barnet så hade bestämt att pröva igen denna gången. Denna bebisen tog tutten direkt och vi fick igång mjölken, dock mycket ömma tuttar och såriga och hon ville gärna ligga vid brösten väldigt mycket ( jo jag vet det vill bebisar) åkte hem dagen efter förlossningen och i måndags när BVC va på besök började hon vända i vikt och gå upp. Vi hade dock

En jobbig söndagkväll då hon mest skrek hela tiden, gav då en flaska ersättning och fick världens nöjdaste bebis, tappade då lite av motivationen till amningen och kom då genast ihåg hur skönt det va att flaskmata och hur icke låst man blev.

Nu när jag har ett barn till hemma kände jag att för att kunna göra något med stora killen fungerar nig flaskmatning bäst för mig.

Nu är hon ju bara 6 dagar men hon sover nu sedan 2dagar tillbaka mellan 23-03 - får flaska , somnade om och sov till 06.30 .

Har bestämt mig att jag inte ska amma och det känns skönt nu att inte behöva lipa sig igenom amningen då det va sårigt och gjorde ont även om det faktiskt runnit till.

Det va om min amning, lycka till med amningen
  • Anonym föräldraledig
    Y o L o skrev 2016-12-21 13:19:45 följande:

Grattis!
    Jag hade lite problem med att få igång amningen, hade samma problem med storasyster, då får inget ordentligt tag. Så fick börja med att handmjölka och mata på sked, sen när mjölken runnit till ordentligt så har jag kunnat använda amningsnappar som gjort att taget blivit bra och amningen har fungerat. Även om det är lite bökigare så tycker jag att det är värt det då jag gärna vill amma och tycker att det är väldigt praktiskt.
  • Mäggie05

Är på BF +6 idag och för några timmar sen kom en bit av slemproppen när ja hade vart på toa!Känns ju som att de borde dra igång nu i de närmaste när man passerat BF o proppen lossar?Har för mig att de satte igång inom ett dygn med första barnet när slemproppen börja lossna.Men minnet sviker ju en så ;)

• Fian88
    mocha8676 skrev 2016-12-20 21:55:06 följande:
    Min lilla pojk kom på 39+0. En vecka innan bf. Underbart skönt att han kom tidigare. Han var stor! 53 lång och 3850g tung <3
    Min pojk kom också v39+0 och vägde 4035g och 52cm lång:). 3 veckor och 2 dagar gammal idag<3
  • Tess1990

Amningen med första barnet funkade inge bra, dåligt tag, sår och krångel, ingen hjälp, knappt nå stöd, dåliga råd och dumma kommentarer

Övertygad nu i efterhand att han hade för kort läppband

Helammade 4 veckor iaf, sen delamma och gav flaska med ersättning fram till 8 veckor, då hade han börjat vägra amma sen nån vecka tillbaka och då började mjölken sina, pumpade och gav fram till 9 veckor och sen blev de bara ersättning

Så besviken och arg på hela den upplevelsen :(

Nu i och med att jag blödde vid förlossningen så dröjde amningen en liten stund, men de kändes okej för de var jag som sa att pappan fick ta barnet och inte dom som bara tog bort henne från mig

Första amningen var lite knepigt med position men funkade, sen började de göra ont!

Andra dygnet ammade hon 6 timmar non stop!

Och taget var lite för litet så jag fick sår och smärta, sökte hjälp i en grupp på fb, och sen övade vi och använde purelan <3

Nu tar hon stora tag och ammar mer sällan och väldigt effektivt, mjölkstasen var/är okej, får handmjölka lite när hon sover länge bara

På bb gick hon ner 130g från födelsevikten (vägde 3980g när hon föddes) sen 1 dygn efter hade hon gått upp 25g ^^

I måndags var vi på bvc och då hade hon gått upp 525g på 1 vecka!

Så första dagarnas smärta och 6 timmars maraton amningen var så värt de

Har dessutom ammat framför svärfar, ett par vänner och bvc sköterskan utan ångest ^^

Så jag är bara stolt och glad över våran amning som jag hoppas funkar bra länge till!

• Maggis77

Hej! Igår föddes vår fina flicka, nr 3 i ordningen. En sladdls, de stora är 11 å 12 år.
    Värkarna startade vid 02-tiden natten till igår. Ringde förlossningen kl 03 då jag hade ca 5 minuter emellan värkarna. Eftersom det gått snabbt med de tidigare (hann inte åka in med nr 2) så tyckte de att vi skulle köra direkt - har 40 min till sjukhuset.
    Kl 04 skrevs jag in, blev undersökt. Då var jag öppen 9 cm och med buktande hinna. Fick lustgas. Kl 05 gick vattnet å kl 05.21 kom vår fina tjej.
    Hon vägde då 3985 gram och 52 cm lång. Åkte hem från förlossningen efter sex timmar då de stora tjejerna var så förväntansfulla där hemma och pga renovering på bb med stök och oljud.
    Skönt att komma hem och lära känna nytillskottet också. Första natten har varit lugn, ammade kl 23 och 03, däremellan har lilla bönan sovit mellan oss.
    Imorgon blir det återbesök på bb.
    Ha en god jul alla och lycka till!

• Y o L o

TACK för era svar om amning, vill egentligen ge upp o ge flaska, minns också hur nöjd bebis jag fick o hur min stress släppte. Känns även svårt att hinna med storasyster när det försvinner typ 2 timmar åt gången med att först amma o sen pumpa.

Får se hur jag gör, känns bättre efter att ha läst att det inte är enkelt för alla andra.

• De5pojkarna

Grattis till er som fått era fina bebisar!

Vi hade begravning för våran Loke den 9:e December. Försöker fortfarande att förstå vad som hänt, men det är svårt. Har inte haft tid att sörja då det hänt så mycket det senaste. Hoppas ni alla får en God Jul! Kramar

Svar på tråden BF December 2016